Menu

حوزه فرهنگی

فعاليت فرهنگي درجهاددانشگاهي از نخستين روزهاي شكل‌گيري اين نهاد آغاز شده وطي سه دهه فعاليت، كارنامه درخشاني از طرح‌ها و برنامه‌هاي بديع و موثر فراهم شد. از همان ابتدا جهاددانشگاهي برمبناي اهداف خود و با عنايت به مفاد اساسنامه كوشش نظام‌مند فرهنگي در دانشگاه‌ها را به عنوان گسترده‌ترين حوزه فعاليت‌هاي خود برگزيد ومخاطب اصلي خودرا در محيط‌هاي دانشجويي، مطابق سرفصل‌گزيني، هدف‌گزاري و برنامه‌ريزي دامنه‌دار جستجوكرده‌است. اصل بنيادين اين حوزه درهمه ابعاد يادشده، تكيه و توجه جدي به مباني علمي و مطالعات نظري در تدوين برنامه ها وطرح‌هاي خودجوش دانشجويي وجذب مشاركت آنان در فعاليت‌هاي فرهنگي بوده است.اين نهاد علاوه بر رويكرد تخصصي درفعاليت ها از طريق ايجاد مراكز ويژه و حفظ روند رو به رشد فعاليت هاي جاري، افتخار طراحي و ابداع ده‌ها جشنواره و برنامه سراسري و بين‌المللي را كسب كرده است. تبليغ و ترويج فرهنگ و هنر اسلامي، برنامه‌ريزي فرهنگي و تربيتي، ايجاد آمادگي فكري و افزايش دانش و بينش ديني و سياسي در قشر جوان، بخصوص دانش‌آموزان و دانشجويان به منظور مقابله با غرب‌زدگي و انحرافات فرهنگي در چارچوب سياست‌هاي فرهنگي كشور، رويكرد اساسي و تعيين ‌شده از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي جهاددانشگاهي است. در اين راستا، اهداف مشخص حوزه معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي به شرح و ترتيب زير تعيين شده است:
 • تعميق گرايش وباورهاي ديني وآگاهي سياسي نسل جوان ‌به‌ويژه دانشجويان .
• تبليغ وترويج‎آرمان‌ها وارزش‌هاي انقلاب براي مقابله با گسست نسلي وتهاجم فرهنگي.
• رشد خلاقيت وپرورش استعدادهاي هنري و ادبي نسل جوان به‌ويژه دانشجويان .
• تقويت مشاركت فعال جوانان به‌ويژه دانشجويان در مسائل سياسي واجتماعي كشور.
فعاليت‌هاي‌ فرهنگي‌ جهاد به‌ شش سر فصل‌: فرهنگي‌ هنري‌، ديني‌ ـ قرآني، فرهنگي‌ ادبي‌، كتاب‌ و كتابخواني، سياسي‌ اجتماعي‌ و فعاليت هاي فراغت، تفكيك‌ شده‌ است‌.

 از جمله اهم برنامه‌هاي فرهنگي اين نهاد، اجراي طرح هفت شهر شایستگی است كه اشاره به منظومه رویدادهای دانش بنیان فرهنگی دارد و با هدف تحقق الگوی فارغ التحصیل شایسته در نظام آموزش عالی ایران راه‌اندازی گردیده است. معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در تلاش است، از طریق مجموعه فعالیت های پیش بینی شده در مراکز، سازما ن ها و واحدهای تابعه ی خود که در قالب هفت المپیاد فرهنگی- دانشجویی طراحی شده اند، تحقق الگوی فارغ التحصیل شایسته را دنبال نماید.
  
-  سازمان دانشجويان جهاددانشگاهي استان آذربایجان شرقی:
سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، تشکیلاتی است وابسته به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی که در سال 1377 به منظور ساماندهی مطلوب و توسعه (ارتقا) مشارکت دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در زمینه های اجتماعی، سیاسی، علمی، صنفی و فوق برنامه و در جهت تحقق استراتژی برنامه اول توسعه‌ی جهاددانشگاهی مبنی بر تأکید بر تقویت فرهنگ و ارزش های اسلامی در جامعه و به خصوص در نسل جوان و دانشجویان دانشگاه ها تأسیس گردیده است.
با راه اندازی شعبه این سازمان در جهاددانشگاهی استان آذربایجان شرقی، 
- برگزاری جشنواره ها و گردهمایی های گروه های دانشجویی حامی محرومان (جهادی و خیریه) ـ مهرباران
- گردهمایی گروه های دانشجویی حامی محیط زیست
-  برگزاری مرحله استانی طرح ملی ایران سرای جاوید
- برگزاری مرحله استانی طرح دیدار با مفاخر ایران زمین 
- برگزاری مراحل منطقه ای و استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویی، نشان خواجه نصیرالدین طوسی
در دستور کار قرار گرفته است.
هم چنین سازمان دانشجویان در ادامه مسیر خود و با توجه به طرح جامع هفت شهر شایستگی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، فعالیت های خود را در سه محور ادامه خواهد داد:
     حوزه رشد فردی، با رویکرد آفرینش های دانشجویی و تقویت توانمندی های فردی دانشجویان
     حوزه اخلاق و تعهدات اجتماعی، با رویکرد ویژه در زمینه فعالیت های اجتماعی دانشجویی در عرصه‌های محرومیت زدایی و  محیط زیست
     حوزه اشتغال دانش بنیان، با رویکرد توانمندسازی دانشجویان در عرصه های علمی و تخصصی و یاری‌رسانی به تجاری سازی تحقیقات و نوآوری های دانشجویی
-  خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)
خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌ تنها خبرگزاري با هويت دانشجويي و نخستين خبرگزاري غيردولتي ايران پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي محسوب مي شود.
خبرگزاري دانشجويان ايران با بهره‌گيري از سرمايه انديشه، صداقت و با تكيه بر توان، خلاقيت و نوآوري جوانان دانشجو در 16 آذر 1378 با اظهار لطف مقام معظم رهبري (مدظله‌العالی)كه خطاب به ايسنا فرمودند: "اخبار خوب، مفيد و اميدبخش مخابره كنيد."  با هدف ...

... فرهنگي، سياسي، اجتماعي، اقتصادي، هنري و صنفي با نگاهي دانشگاهي و دانشجويي و شكل‌ دادن حلقه واسط بين مسئولان، نخبگان و مردم بوده است. يكي از ويژگي‌هاي بارز ايسنا اين است كه عمده خبرنگاران متعهد و پرتلاش آن دانشجو هستند.
در حال حاضر روزانه بيش از 1300 خبر در سايت دفتر مركزي و 30 نمايندگي خبري ايسنا در سراسر كشور در قالب ادارات خبري سياسي، بين‌الملل، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و هنري، علمي، ورزشي، عكس و شهرستان ها به مخاطبان ارائه مي‌شود.
خبرگزاري دانشجويان ايران در گذر سال‌ها، با تكيه بر اعتماد مخاطبان و رعايت اخلاق حرفه‌اي توانسته است بالاترين ضريب نفوذ خبري را در روزنامه‌هاي كشور به خود اختصاص دهد.
در حال حاضر اخبار خبرگزاري دانشجويان ايران به زبان‌هاي فارسي، انگليسي، عربي و فرانسوي مخابره مي‌شود.
همچنين ايسنا در كشورهاي مختلف، رابطين خبري دارد كه اخبار روز جهان را براي اين خبرگزاري تهيه و ارسال مي‌كنند.
خبرگزاري ايسنادفترمنطقه آذربايجان شرقي نيز همزمان با سراسر كشور فعاليت خود را بصورت رسمي آغاز كرد. اگر چه در ابتدا اين خبر گزاري از فعاليتهاي جنبي معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي محسوب مي شد  اما بتدریج اين مجموعه كار خود را به صورت جدي به عنوان يكي از رسانه هاي مطرح منطقه آغاز نموده و جايگاه  شايسته اي در ميان ساير دفاتركسب كرده وموفقيت هاي چشمگيري در معرفي توانمنديهاي استان در زمينه هاي سياسي ،فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي  و… داشته است.
هم اكنون اين دفتر با داشتن بيش از 30 خبرنگار فعال به عنوان دومين دفتر فعال كشور مطرح بوده و در سرويسهاي مختلف خبري از جمله سياسي، اجتماعي، اقتصادي، ورزشي ، بهداشت و درمان، علمي،صنفي- دانشگاهي، ميراث فرهنگي وگردشگري، آيين وسنن ،پژوهشي ،حوادث، فرهنگ وهنر وفرهنگ وادب بصورت دفتر منطقه ای و سایت مستقل از ایسنای مرکز به آدرس tabriz.isna.ir   فعاليت مي نمايد.
 اهداف، سياست‌ها و اولويت‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران
- نگاه تحليلي و آسيب‌شناسانه به مسائل ايران و جهان
- بازتاب واقعي اخبار 
- سرعت و دقت در انتشار اخبار
- توجه به مخاطب و ايجاد اعتماد پايدار بين رسانه و مخاطب 
- صداقت و امانت‌داري در انتشار اخبار
- پرهيز از ايجاد تنش‌‌هاي آسيب‌زا در افكار عمومي
- تلاش در جهت ايجاد روحيه اميدواري واقع‌نگر در جامعه
...

...
ترویج فرهنگ و اندیشه قرآنی ضرورتی است که جهاددانشگاهی از ابتدای تأسیس در قالب‌های مختلف دنبال کرده و سرانجام در سال 1380 با تأسیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور(iska.ir) در سطحی عالی به فعالیت‌های چند بُعدی در حوزه‌ي قرآن پرداخته است. تشویق دانشگاهیان به تفکّر و تدبّر در مفاهیم قرآنی و تبیین و ترویج سیره‌ي عملی و اسوه‌ها و الگوهای دینی از اهداف این سازمان است که با ارائه‌ی آموزش‌های تخصصی و ترویجی، تبادل اندیشه‌ها و افکار در زمینه‌های دینی و سیاسی، اطلاع‌رسانی و فعالیت گسترده رسانه‌ای در حوزه فعالیت‌های قرآنی و اجرای برنامه‌های ملی و بین‌المللی تحقق می‌یابد.و جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی با برگزاری دوره دانشجو معلم قرآن ، برگزاری دوره های تدبر در قرآن ، برگزاری کرسی های تلاوت قرآن و کلاسهای آموزشی قرآن قدم  هایی را در جهت ترویج فرهنگ قرآنی در بین دانشجویان برداشته است.همچنین
خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) نخستین و تنها خبرگزاری تخصصی قرآن کریم در جهان اسلام است که اخبار و رویدادهای مختلف ایران و جهان را با رویکرد و محک قرآنی در حوزه های مختلف همچون سیاسی، هنری، ادبی، اجتماعی، فعالیتهای قرآنی، اندیشه و علم، وبلاگ و بین الملل مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد.  
خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) پانزدهم ماه مبارک رمضان 1424 ه.ق. مقارن با بیستم آبان ماه 1382 ه.ش. افتتاح شد.  
 خبرگزاری ایکنا شعبه استان آذربایجان شرقی نیز همزمان با فعالیت این خبرگزاری در کشور فعالیت خود را آغاز کرده و به مدت یک دهه به عنوان شعبه ای از این خبرگزاری در کشور نسبت به تهیه وتولید اخبار قرانی در استان همت نموده است و از اول سال 1392 به علت بهبود کیفیت اخبار تولیدی در این شعبه مجوز ارسال مستقیم اخبار را در یافت نموده است که در مدت فعالیت خبری خود در سالهای اخیر بیش از 10 هزار خبر گزارش ومصاحبه در موضوعات مختلف قرانی و دینی تولیدو به سایت ایکنا ارسال نموده است.
اهداف: 
1- ترویج فرهنگ متعالی و انسان‌ساز قرآن کریم در بین اقشار مختلف جامعه
 2- اطلاع رسانی روزآمد و جامع از فعالیت‌های قرآنی سراسر کشور و بین الملل.
 3- تولید، ثبت و انعکاس مطالب قرآنی در حوزه های مختلف.
 4- ترویج رویکرد و همه جانبه به قرآن کریم در شئون و موضوعات مختلف علمی، هنری، فرهنگی، سیاسی، ادبی، اجتماعی و... .
 5- انعکاس فضای قرآنی حاکم بر جمهوری اسلامی ایران به دیگر ممالک اسلامی.
 6- ارتقای آگاهي‌های قرآنی اقشار مختلف جامعه.
 7- تبادل تجربیات و الگوهای موفق فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی در سطوح داخلی و خارجی.
...

...
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) وابسته به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی براساس اهداف علمی و فرهنگی مصرح در اساسنامه جهاددانشگاهی، در راستای توسعه ی علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمان‏ها و نهادهای مختلف در سال 1380 تأسیس و طی این مدت به کمک اساتید دانشگاهی، پژوهشگران زبده در حوزه‏های گوناگون، کادر مجرب و چابک، 30 شعبه فعال در سراسر کشور و حدود 1000 نفر پرسشگر، با رعایت معیارهای دقیق فنی و استانداردهای جهانی، ضمن اشتغال‏زایی در گستره وسیع، در اجرای حدود 2200 طرح تحقیقاتی در حوزه ی افکارسنجی و پیمایشی قابل کاربست به سفارش کارفرمایان در حوزه‏های مختلف دینی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نیز حوزه‏های جدید میان‏رشته‏ای، دانشگاه پژوهی و فرهنگ پژوهی، در کوتاهترین زمان ممکن و با کیفیت مناسب موفق شده است و اینک به عنوان قطب، پیشرو و امین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شناخته می‏شود. 
از آنجا که اجرای طرح‏های نظرسنجی و تهیه داده‏های متقن و قابل اتکاء برای سازمان‏ها و نهادها از اهمیت بسزایی برخوردار است، این مرکز به عنوان مجموعه‏ای تأثیرگذار در فرآیند تصمیم‏گیری برای مدیران ارشد نظام با به‌کارگیری تمامی تجربه‏های تخصصی سیزده ساله خود و کسب تجربیات گوناگون اجرایی و دانش نظری است. در حال حاضر ایسپا مرجع مناسبی برای تولید داده‏های دست اول با رعایت اصل امانت‏داری و صیانت از یافته‏های محرمانه و ارزشمند جهت ارائه به تصمیم‏گیران و سیاستگذاران می باشد. 
برخی طرح های کارفرمایی انجام شده توسط ایسپا در حوزه مطالعات سیاسی – اجتماعی به صورت ادواری:
 سنجش مشاركت شهروندان استان در هفتمین،هشتمين،نهمین و دهمین دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي
•  بررسی میزان تمایل مشارکت شهروندان تبریزی در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 
•  بررسي میزان شناخت، ديدگاهها و نگرش دانشجويان پيرامون انديشه‌هاي مطرح در سطح جامعه ايراني 
•  طرح تحلیل محتوای جلسات سلسله همایش‌های هویت قومی، دینی و ملی در استان
•  بررسی رفتار انتخاباتی دانشجویان دانشگاههای شهر تبریز در خصوص انتخابات ریاست جمهوری 
•  بررسی نظرات شهروندان در خصوص میزان مشارکت در راهپیمایی22بهمن
•  ارزيابي عملكرد شوراي اسلامي تبريز از ديد شهروندان تبريزي 
•  پیمایش فرهنگ سیاسی ایرانیان
•  پیمایش سرمایه اجتماعی ایرانیان 
•  پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان
•  پیمایش پوشش و حجاب
•  پیمایش دینداری مردم ایران
•  ارزيابي سياستهاي اصلاحي رئيس جمهور-آذربايجان شرقي 
•  بررسي علل و انگيزه حضور شهروندان آذربايجان در قلعه تاريخي بابك (از دیدگاه بازدیدکنندگان) 
•  طرح وضعیت سنجی پوشش و میزان آرایش در بین بانوان کلان شهر تبریز   
•  سنجش ميزان احساس امنيت شهروندان تبريزي و عوامل موثر بر آن 
•  بررسي تعيين مناسب‌ترين سيستم ساعت كاري در ادارات وسازمانهاي استان آذربایجان شرقی 
•  بررسی میزان تمایل به فرزند اوری در استان آذربایجان شرقی

برخی طرح های کارفرمایی انجام شده توسط ایسپا در حوزه مطالعات رضایتمندی و تعالی سازمانی به صورت ادواری:
•  سنجش رضايتمندی مشتریان، کارکنان، پیمانکارن و نمایندگان جامعه شركت آب و فاضلاب استان آذربايجان شرقي
•  سنجش رضایتمندی مشترکین، کارکنان، نمایندگان جامعه، مراجعان و پیمانکاران شرکت گاز استان آذربایجان شرقی
•  سنجش رضایتمندی مشتریان تلفن ثابت، دیتا، adsl، کارکنان، نمایندگان جامعه، مراجعان و پیمانکاران شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی
•  سنجش رضایتمندی مشترکین، کارکنان، نمایندگان جامعه، مراجعان و پیمانکاران شرکت توزیع برق تبریز
•  سنجش رضايتمندی مشتریان، کارکنان و نمایندگان جامعه از عملکرد شركت توزیع برق اذربایجان
•  سنجش رضایتمندی مراجعان از نحوه ارائه خدمات دستگاههای اجرایی استان آذربایجان شرقی
•   بررسی عملکرد پلیس های تخصصی ناجا از دیدگاه شهروندان
•  رضایتمندی مسافران از خدمات ارائه شده توسط شرکتهای مسافربری استان آذربایجان شرقی
•  بررسی عملکرد شهرداری تبریز از نظر شهروندان تبریزی 
•  بررسي نگرش شهروندان تبريز نسبت به ميراث فرهنگي استان-آذربايجان شرقي 
•  سنجش ميزان رضايت مراجعه كنندگان به اورژانس 
•  بررسي رضايتمندي مشتريان شركت پمپ ايران
...

...
•  بازرسي و نظرسنجي از اماكن اقامتي و پذيرايي بين راهي استان 
•  سرشماری تعاونی‌های سراسر کشور در استان 
•  مشترک یابی و شناسایی وضعیت خیرین کمیته امداد امام خمینی در شهر تبریز 
•  نظرسنجی از مشتریان شركت سايپا، ایران خودرو
•  بررسي رفتار مصرف و خريد پنير صبحانه در خانوار
•  بررسی وضعیت داروخانه‌های کشور
•  رضايت سنجي مشتريان بانك پارسيان، بانک دی
•  بازارسنجی محصولات شرکت سایپا دیزل
•  نظر سنجي در خصوص محصولات کاله
•  نظر سنجي از عاملين فروش شركت به پخش
•  بررسی نظرات شهروندان در خصوص بازیهای رایانه ای
•  ديدگاه خوانندگان نشريه پيام نيرو 
•  تعيين جايگاه تجارت الكترونيك در فرهنگ و جامعه ايران 
•  بررسي جايگاه تجارت الكترونيك در بنگاههاي اقتصادي 

برخی طرح های کارفرمایی انجام شده توسط ایسپا در حوزه مطالعات فرهنگی- دانشجویی به صورت ادواری:
•  بررسي اوقات فراغت جوانان ايراني 
•  بررسي نيازهاي فرهنگي دانشجويان دانشگاه تبريز و برآورد انتظارات آنان 
•  نيازسنجي اوقات فراغت جوانان استان آذربايجان شرقي
•  ارزیابی سلسله مراتب نیازهای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی 
•  سنجش نگرش مذهبي دانشجويان دانشگاه هنر اسلامي تبريز 
•  بررسی نگرش فرهنگی،اجتماعی، سیاسی و دینی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و برخی عوامل موثر بر آن 


مركز گردشگري علمي ـ فرهنگي دانشجويان ايران:
مركز گردشگري علمي ـ فرهنگي دانشجويان ايران(ایستا)  تشكيلاتي وابسته به جهاددانشگاهي است كه به منظور برداشتن گام‌هاي مؤثر در جهت توسعه‌ی گردشگري كشور و در راستاي توسعه‌ی پايدار اين صنعت و ارتقای فرهنگ گردشگري در نسل جوان و دانشگاهی جامعه، تأسيس گرديد. فعاليت‌هاي شاخص اين مركز در محورهاي فرهنگي، علمي ـ پژوهشی و آموزشي انجام گرفته و برگزاری اردوهای گردشگری دانشجویی شامل اردوهای ایران مرزپرگهر ،گنبد گیتی ، بوم گشت از جمله فعالیت های شاخص این مرکز به شمار می آید.

از سایر عناوین مهم طرح‌ها و برنامه‌های حوزه فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان آذربایجان‌شرقی می‌توان به برگزاری مرحله‌ی منطقه‌ای چهارمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی، اجرای تئاترهای دانشجویی، دیدار با خانواده‌های شهدای مدافع حرم در کلانشهر تبریز، مسابقات مناظره دانشجویان دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان، میزگرد اعضای ستاد اجرایی انتخابات استان با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی استان، برگزاری نشست تخصصی و سمینار سالمندی جمعیت در ایران، اجرای طرح هفت شهر شایستگی با هدف تحقق الگوی فارغ‌التحصیل شایسته، راه اندازی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان آذربایجان‌شرقی، برگزاری نشست‌های تخصصی با عناوین سبک زندگی اسلامی، مطالبات رهبری از دانشجویان، دغدغه‌های فرهنگی و قرآنی رهبری، مدرسه‌ی دانشجویی روح‌الله، پخش، نقد و بررسی فیلم در سینمای دانشگاه تبریز، برگزاری کارگاه آموزشی و مسابقه‌ی عکاسی مستند اجتماعی در دریاچه‌ی ارومیه، راه‌اندازی کانون‌های دانشجویی فیلم، عکس و تئاتر و سایر برنامه‌ها اشاره نمود.

راه‌اندازی شعبه‌ی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، شعبه صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران، شعبه‌ی مرکز امام و انقلاب اسلامی از جمله برنامه‌های آتی این معاونت خواهند بود.

دی ان ان