کلینیک پیشگیری و ارتقاء سلامت جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی افتتاح شد

۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۰۷۳۳ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۷۶۵
کلینیک پیشگیری و ارتقاء سلامت سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی روز شنبه ۲۶ مردادماه با حضور دکتر علی اکبر طاهری اقدم قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر شکور اکبرنژاد، رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز، دکتر نیکو خصلت، عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز، دکتر جعفر محسنی رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی و جمعی از مسئولان افتتاح شد.
کلینیک پیشگیری و ارتقاء سلامت جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دکتر علی اکبر طاهر اقدم، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این مراسم اظهار کرد: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامتی فقط به سلامت جسمی اشاره نداشته و شامل سلامت روحی، اجتماعی، روانی و معنوی نیز می‌شود، بر این اساس و طبق آموزه‌های دینی‌مان، پیشگیری بر درمان اولویت دارد.

وی افزود: در مرحله پیشگیری شاید زود به نتیجه نرسیم ولی اثرات آن را در طولانی مدت می‌بینیم،  دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این راستا مطالعه کوهورت را در شبستر از چند سال قبل آغاز کرده است.

دکتر طاهری اقدم، بیان کرد: بیماری‌های قلبی عروقی، تروماها و سرطان‌ها از عمده علل مرگ و میر ایرانی‌ها به شمار می‌آید و در این راستا باید با همکاری هم سطح، سواد سلامت مردم را افزایش دهیم.

 قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با اشاره به بار روانی تحمیلی بیماری‌هایی مانند سرطان به بیماران و اعضای خانواده‌شان، گفت: با توجه به بار روانی زیاد این بیماری‌ها باید سبک زندگی و تغذیه‌مان را به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها تغییر دهیم تا کمتر دچار بیماری شویم.

 وی در پایان با اشاره به راه اندازی کلینیک طب پیشگیری و ارتقاء سلامت سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی از تمامی عواملی که به منظور افتتاح این کلینیک تلاش کردند، قدردانی کرد.

دکتر شکور اکبرنژاد، رئیس شورای شهر اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این مراسم تاکید کرد: دولت باید برای سلامتی مردم و حفظ محیط زیست تصمیمات جدی بگیرد و کارهای جدیدی را با حداقل هزینه‌ها انجام دهد و بهتر است در این راستا از توان سمن‌ها نیز استفاده شود.

 وی، احترام به محیط زیست و اصلاح سبک تغذیه‌ای را از عوامل موثر در ارتقاء سلامتی مردم عنوان کرد و گفت: طبق آمارهای اعلامی از سوی سازمان بهداشت جهانی، مصرف گوشت در ایران زیاد بوده در حالی که به منظور رسیدن هر یک کیلو گوشت بر سر سفره‌های ما ۲۵ هزار لیتر آب مصرف می‌شود، از این رو نیاز داریم تا احترام به محیط زیست سبک تغذیهایمان را برای بهره‌مندی از سلامتی اصلاح کنیم.

 دکتر اکبرنژاد تاکید کرد: متاسفانه عادت کرده‌ایم بر اساس شنیده‌ها و باورهایی که نسل به نسل به ما منتقل شده است، عمل ‌کنیم و کسی مطالعه‌ای انجام نمی‌دهد که این روش درست است یا نه

رئیس شورای سالامی کلانشهر تبریز در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که تلویزیون ما به خاطر هزینه‌ای ناچیز پفک‌ نمکی تبلیغ می‌کند و قهرمانان علمی ما مهجور مانده‌اند و در جامعه‌ای که قیمت بنزین از آب ارزان‌‌تر باشد، هر چقدر هم برای پیشگیری تلاش کنیم، نتیجه‌ای ندارد.

دکتر جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم تاکید کرد: متاسفانه بحث پیشگیری در جامعه ما مورد غفلت واقع شده است و مردم فقط به هنگام بیماری به پزشکان مراجعه می‌کنند، از این رو جهاد دانشگاهی در حوزه پیشگیری و ارتقاء سلامت مردم پیشگام شده است.

 وی اظهار کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی و افزایش بیماری‌های متابولیک مانند بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها که در کشور ما نیز شیوع بالایی دارند، توجه به حوزه پیشگیری بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

 دکتر محسنی با اشاره به ظرفیت‌های مختلف مراکز درمانی سازمان جهاد دانشگاهی استان در حوزه‌های متعدد، گفت: به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های شایع و ارتقاء سلامت شهروندان و هم استانی‌ها این نهاد مصمم شد بر روی سرطان‌های شایع به ویژه سرطان سینه که شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است، متمرکز شود.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با تاکید بر امکانات تشخیصی بالا در مراکز درمانی سازمان جهاد دانشگاهی استان ادامه داد: تشخیص‌ها در این مرکز پیشگیری با پروتکل‌های به روز همخوانی داشته و وجود دستگاه NGS در این مرکز و همکاری پزشکان و متخصصان نام آشنا از جمله ویژگی‌های خاص آن به شمار می‌آید.

دکتر الهه بایبوردی مدیر کلینیک طب پیشگیری و ارتقاء سلامت جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم اظهار کرد: کلینیک پیشگیری و ارتقاء سلامت با اولویت پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطا‌ن های شایع با همکاری اساتید و پزشکان مجرب و بنام شروع به کار می‌کند.

وی گفت: سرطان از جمله بیماری‌های مزمن غیر واگیر شامل گروه وسیعی از بیماری‌هاست که در هر فرد، گروه سنی و هر نژادی رخ داده و به عنوان یک معضل عمده بهداشتی و تاثیر گذار در سلامت جامعه به شمار می‌آید.

  دکتر بایبوردی اضافه کرد: سرطان در ایران بعد از بیماری‌های قلبی عروقی و حوادث جاده‌ای، سومین عامل مرگ و میر شناخته می‌شود. با توجه به شیوع بالای سرطان و مرگ و میر بالای ناشی از آن، بهترین روش برای کنترل، پیشگیری است، پیشگیری اولیه از عوامل خطر شناخته شده و پیشگیری ثانویه با روش‌های مختلف غربالگری برای شناسایی اولیه تومور و درمان به موقع می‌تواند نقش موثری در کاهش آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از سرطان در خانواده و جامعه داشته باشد.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی کلینیک طب پیشگیری و ارتقای سلامت تبریز


نظر شما :