رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی خبر داد:

امکان بررسی "پنل ژنی دخیل در ناباروری" در آینده ای نزدیک در تبریز

۱۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۸ کد : ۲۶۴۳۹ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۶۱۲
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: در حال تهیه "پنل ژنی دخیل در ناباروری" هستیم تا زوجینی که با هیچکدام از روش‌ها امکان باروری ندارند و در صورت درخواست زوجین، ژن‌های دخیل در ناباروری را بررسی کنیم و ان‌شاءالله در آینده نزدیک این قسمت نیز در تبریز راه اندازی شده و خدمتی جدید به زوجین نابارور ارائه خواهد شد.
امکان بررسی "پنل ژنی دخیل در ناباروری" در آینده ای نزدیک در تبریز

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دکتر جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان، درگفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار نصر گفت: با توجه به این‌که بحث درمان ناباروری بحث پیچیده‌ای بوده و 40 درصد فاکتورهای زنانه، 40 درصد فاکتورهای مردانه، 10 درصد فاکتورهای مشترک و 10 درصد نیز عوامل ناشناخته در نابارور بودن زوجین دخیل هستند، بنابراین برنامه‌ای به صورت تخصصی در حوزه ژنتیک پیش می‌بریم تا ژن‌های دخیل در ناباروری را در زوجینی که به هر دلیل با عدم موفقیت باروری مواجه‌اند، بررسی کنیم.
این متخصص ژنتیک در ادامه با تاکید بر این‌که بحث ناباروری و به تبع آن سقط مکرر جنین یا عدم موفقیت در لانه گزینی جنین از جمله مباحثی است که حدود 20 درصد خانواده‌ها به نوعی با آن درگیر هستند، اظهار کرد: این موضوع به ویژه در کشور ما که وضعیت فعلی رشد جمعیت در آن نگران کننده است، بسیار اهمیت داشته و با روند فعلی شاید چند دهه بعد با مشکلات اساسی مواجه شویم.
محسنی افزود: این 20 درصد، افرادی هستند که به صورت بلاقوه امکان بارداری دارند، چراکه سن ازدواج بالا رفته و میزان ازدواج نیز کم شده است؛ هرچند هم مشوق‌هایی برای فرزندآوری در نظر گرفته می‌شود تا میزان فرزندآوری افزایش یافته و بر نرخ رشد جمیعت اثر گذارد، اما هنوز با آنچه که می‌خواهیم، فاصله داریم.
وی با تاکید بر اهمیت توجه به درمان ناباروری در جامعه در راستای افزایش نرخ رشد جمعیت، تاکید کرد: در این میان، افرادی هستند که تمایل به فرزندآوری دارند، اما با مشکل مواجه هستند؛ به همین دلیل رسیدگی به وضعیت این زوجین چه از حیث پوشش بیمه‌ای و چه تسهیلات دارویی و ... باید از اولویت‌های اساسی باشد.
اهدا برای باروری
رییس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که ماهانه به طور میانگین دو هزار نفر زوج به مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مراجعه می‌کنند، گفت: البته، تمام مراجعه کنندگان نیازمند روش‌های اساسی درمان ناباروری مثل «آی‌وی‌اف و میکرواینجکشن» نبوده و غالبا مشکلات ساده‌ای دارند که با بررسی اولیه و استفاده از تکنیک‌های ساده مثل «آی‌یوآی» صاحب فرزند می شوند.
محسنی با بیان این‌که، اما تعدادی از زوجین دارای مشکلات پیچیده بوده و باید تحت مداخلات اساسی پزشکی مثل میکرواینجکشن و... قرار گرفته تا بتوانند فرزندآوری کنند، گفت: طبیعتاً این زوجین در حوزه پوشش بیمه‌ای باید بیشتر مورد توجه باشند؛ در این مرکز نیز به طور متوسط ماهانه 100 زوج به این تکنیک نیاز پیدا می‌کنند.
وی با بیان این‌که برای زوجینی که از خود امکان فرزندآوری ندارند نیز مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی اقدام به اخذ مجوزهای لازم قضایی در بحث اهدا را کرده و هم‌اکنون این بخش در مرکز فعال است، گفت: اما متاسفانه افراد توانمند، به این موضوع علاقه‌ای نشان نداده و این قضیه را همانند اهدای عضو نمی‌بینند، ازاین‌رو از زوجینی که صاحب فرزند هستند و توانمندی لازم را دارند، تقاضا می‌کنیم که به عنوان اهدا کننده به مرکز مراجعه کرده و برای زوجینی که صاحب فرزند نمی‌شوند، بانی خیر شوند.
محسنی در ادامه متذکر شد: بررسی‌های اولیه روانشناختی و ژنتیکی بر روی افراد اهدا کننده نیز انجام می شود تا بعدها مشکلی در این رابطه به وجود نیاید.
لزوم توجه ویژه بیمه به زوج های نابارور
رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان در ادامه سخنانش به بالا بودن هزینه‌‌های درمان ناباروری نیز اشاره کرد و گفت: بخشی از هزینه‌ها مربوط به درمان و بخشی نیز مربوط به هزینه‌ دارویی است که متاسفانه با وضعیت تحریمی، قیمت داروها نیز بالا می‌رود؛ اما به طور میانگین و بدون در نظر گرفتن هزینه‌های دارویی که توسط خود زوجین تهیه می‌شود، هزینه درمان ناباروری در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان که یک نهاد عمومی غیردولتی است، حوالی هشت میلیون تومان بوده و این مبلغ در مراکز خصوصی بالای 10 الی 12 میلیون است.
محسنی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن هزینه‌های درمان ناباروری به عنوان یک بیماری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه طبق قانون، ناباروری یک بیماری محسوب نمی‌شود، از این رو بیمه‌‌گران اصلی کشور این موضوع را تحت پوشش قرار نمی‌دهند، البته به صورت محدود هزینه آزمایش‌ها داده می‌شود، ولی اصل موضوع درمان و تامین دارو هیچکدام تحت پوشش بیمه‌ای نیستند.
وی اضافه کرد: در بیمه‌های تکمیلی نیز چون قرارداد بین بیمه و بیمه گذار منعقد می‌شود، امکان پوشش برخی از هزینه‌های درمان ناباروری وجود دارد و این موضوع نیز به قرارداد منعقد شده بین ارگان‌ها و شرکت‌ها با بیمه‌گذار مربوط است که اگر چنین موضوعی را لحاظ کنند، امکان بهره‌مندی پرسنل نیز از آن فراهم خواهد شد.
احداث کلینیک ویژه زوج های نابارور خاص
محسنی در پاسخ به میزان زوجین نابارور در استان، گفت: با توجه به این‌که بانک اطلاعاتی در این رابطه وجود ندارد و اطلاعات هر مرکز در خود آن مجموعه است، چنین اطلاعات جامعی در دست نداریم، چراکه حدود شش مرکز درمان ناباروری در استان فعالیت داشته و اطلاعاتشان نیز در جایی مشترک ثبت نمی‌شود که بدانیم چه تعداد افراد به مراکز مراجعه می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز، داده اطلاعاتی جمع‌آوری می‌شود تا پروتکل‌های متعدد درمانی و خروجی‌ها را به دست آوریم.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در ادامه به معرفی اجمالی مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان پرداخت و گفت: این مرکز، فعالیت‌های رسمی خود را از 1390 شروع کرده و خوشبختانه به دلیل دارا بودن افراد متخصص، تجهیزات و امکانات، نام و وجهه‌ خوبی برای خود به دست آورده است.
وی با اشاره به این‌که مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی اولین مرکز در شمالغرب کشور است که از حیث تجهیزات جهت درمان ناباروری و یک سری امکانات و ویژگی‌هایی که در سایر مراکز وجود ندارد، مثل شناسایی ناهنجاری‌های ژنتیکی که با آخرین تکنولوژی روز مورد استفاده قرار می‌گیرد، فعال است، افزود: قصد داریم کلینیک درمان ناباروری را برای زوجینی که مشکلاتی فراتر از مسایل اولیه ناباروری دارند، تکمیل‌تر کنیم.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی جعفر محسنی مرکز درمان ناباروری


نظر شما :