عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز:

بیانیه گام دوم انقلاب، نقشه‌ جامع پیشرفت و اقتدار کشور

۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰ کد : ۲۶۷۳۶ تاپ خبر عمومی
تعداد بازدید:۴۸۵
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز بیانیه گام دوم انقلاب را نقشه‌ جامع پیشرفت و اقتدار کشوردانست و گفت: اگر می‌خواهیم کشور در تمامی حوزه‌ها پیشرفت لازم را داشته باشد باید در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کنیم.
بیانیه گام دوم انقلاب، نقشه‌ جامع پیشرفت و اقتدار کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، دکتر میکائیل جمال پور، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز، روز چهارشنبه، 17 دیماه در وبینار تخصصی «جامعه دانشگاهی و بیانیه گام دوم انقلاب عملکردها ‌و الزامات» که به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار شد، با بیان این‌که بیانیه گام دوم انقلاب نقشه‌ راهی برای چله‌ دوم انقلاب است، ‌اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۷ در دهه فجر مصادف با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با آغاز چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط مقام معظم رهبری صادر شد.

وی با بیان این‌که بیانیه گام دوم انقلاب در برگیرنده‌ی سه مطلب «چه بودیم، چه هستیم و چه خواهیم بود»، است، گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه به عنوان عالی‌ترین مسئول نظام با آگاهی و قوه‌ی تحلیل منصفانه، عادلانه و عالمانه به دنبال بیان این مطلب هستند که در ۴۰ سال گذشته چه بودیم و اکنون چه وضعیتی داریم و در آینده به کجا خواهیم رسید.

وی افزود: مقام معظم رهبری در این بیانیه به عنوان یک خبرنگار گذشته را ‌گزارش و حال را توصیف و زمان آینده نظام جمهوری اسلامی را مهم ترسیم فرمودند، هر کس در این کشور دلش به خاک  و انقلاب و اسلام می تپد باید نسبت به این سه موضوع بی تفاوت نباشد.

جمال پور تاکید کرد: بیانیه گام دوم انقلاب برای تمامی طیف‌ها صادر شده ولی تاکید آن بر جوانان بوده است، البته برخی می‌گویند این بیانیه صرفا معطوف به جوانان است در حالی که تمامی آحاد جامعه مخاطب مستقیم این بیانیه محسوب می‌شوند، بنابراین کسانی که تعلقات ملی دارند براساس وظایف ملی، مخاطب این بیانیه هستند.

وی با بیان این‌که بیانیه گام دوم انقلاب فراتر از منشور نظام جمهوری اسلامی حتی منشور تمدن اسلامی است، گفت: آینده و افق کشور و انقلاب اسلامی در این بیانیه به خوبی به تصویر کشیده شده است، نکته‌ بسیار مهمی که در این بیانیه موج می زند مبتنی بر نظریه‌ کلی یعنی نظام انقلابی است که به سه بخش خود سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی توجه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز با بیان این‌که ۴۰ سال اول انقلاب برای ما یک الگوی علمی و عملی محسوب می‌شود، گفت: انتظار داریم گام دوم انقلاب را بسیار بهتر از گام اول برداریم؛ چرا که در چله‌ اول فاقد الگو و تجربیات بودیم اما کشور و جوامع علمی در 40 سال دوم، مملو از تجارب درخشان و ارزشمند در حوزه‌های مختلف علمی، اقتصادی و فرهنگی و غیره است.

وی با بیان این‌که ملتی که ضعیف باشد در معادلات مهم بین المللی و منطقه‌ای حرفی برای گفتن  و نقشی برای بازیگری نخواهد داشت، گفت:  امروزه عرصه‌های بین المللی صحنه ای برای نقش آفرینی است، ما نمی توانیم عرصه‌های دفاعی را از عرصه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی مجزا از هم در نظر بگیریم، هر کشور به مانند یک انسان است، اگر انسانی سرش رشد کند اما سایر اعضای بدنش رشد نکند علامت یک نوع بیماری است، لذا باید مسائل اقتصادی، سیاسی، دفاعی، فرهنگی و علمی به صورت متوازن و متعادل رشد کند.

جمال پور ادامه داد: متاسفانه اکنون هم وغم بسیاری از خانواده‌ها مسائل اقتصادی شده و سهم مسائل علمی، فرهنگی و اجتماعی به نسبت مسائل اقتصادی خیلی کم شده است، نوع نگاه متولیان، پدران و مربیان جامعه به مسائل جامعه باید متعادل باشد. 

وی با بیان این‌که نخبگان و فرهیختگان نباید اجازه دهند جامعه در یک مسیر خاص حرکت کند و از سایر مسائل غفلت کند؛ چرا که این امر تبعات زیادی برای آینده‌ جامعه  دارد، اظهار کرد: بیانیه گام دوم نسخه‌ جهانی شدن انقلاب اسلامی است، برخی از انقلاب‌ها محدود به مرزهای داخلی کشوراست ولی برخی انقلاب‌ها انسانی بوده و تمامی جوامع را در بر می‌گیرد. 

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی مردم ایران، انقلاب محدود به قلمرو مرزهای داخلی و ایران نیست، ما در چله‌ی دوم انقلاب، شاهد تکثیر انقلاب اسلامی هستیم، این بیانیه نسخه‌ی جهانی شدن انقلاب اسلامی و منبعی الهام بخش برای تمامی کشورهاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز بیان کرد: حاج قاسم سلیمانی را می‌توانیم آموزگارعملی این بیانیه محسوب کنیم؛ چرا که ایشان توانست جبهه‌ مقاومت و ارتش چند ملیتی دربرابر زیاده خواهی آمریکا و رژیم صهیونیستی را تشکیل دهد که به عنوان رشته‌ تسبیح کشور، بزرگ و کوچک را کنار هم جمع و پروژه‌ی ۶۰ ساله‌ی داعش را با شکست مواجه کرد.

وی افزود: در متن بیانیه گام دوم انقلاب به برخی کلید واژه‌ها برخورد می‌کنیم که اگرآن‌ها را از بیانیه حذف کنیم، دیگر بیانیه محسوب نمی شود، یکی ازاین کلیدواژه‌ها ارتباط اساسی با روح بیانیه دارد، الفاظ و کلمات بیانیه باید به خوبی خوانده و فهمیده شوند.

جمال پور، با تاکید بر این‌که روح بیانیه را باید از مطالب و جملات استخراج و استنباط کنیم، گفت: مقام معظم رهبری، ۴۰ سال گذشته‌ انقلاب را چله‌ی پرافتخار معرفی می‌کنند، مردم در ۴۰ سال گذشته بدون خیانت به آرمان‌های مقدس انقلاب توانستند از ۴۰ سال اول عبور کنند و اکنون بعد از ۴۰ سال متعهد و مستقیم در مسیر آن شعارها هستند و این برای ملت ایران، مایه‌ی امید است.

این استاد دانشگاه، با بیان این‌که مهم‌ترین خصلت یک ملت، استقامت پایداری و مقاومت است، گفت: ملتی که پوشالی باشد و اهل مقاومت و پایداری نباشد به جز ناکامی و شکست نتیجه ای دیگری نخواهد دید، پیروزی برای کسانی است که اهل استقامت و پایداری هستند.

text to speech icon

کلید واژه ها: گام انقلاب بیانیه گام انقلاب انقلاب اسلامی بیانیه اسلامی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


نظر شما :