به میزبانی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی:

نشست تخصصی «مکتب سلیمانی» برگزار شد

۱۸ دی ۱۳۹۹ | ۰۷:۴۲ کد : ۲۶۷۵۲ تاپ خبر عمومی
تعداد بازدید:۷۲۱
همزمان با نخستین سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی،‌ نشست تخصصی «مکتب سلیمانی» به‌همت سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی برگزار شد.
نشست تخصصی «مکتب سلیمانی» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، همزمان با نخستین سالروز شهادت سردار دل‌ها، سپهبد شهید قاسم سلیمانی،‌ نشست تخصصی «مکتب سلیمانی» روز چهارشنبه، ۱۷ دی‌ در محل سالن جلسات حوزه ریاست سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار شد.

این نشست به‌منظور تبیین و واکاوی شخصیت و مکتب سلیمانی طبق کلید واژه‌هایی که رهبر معظم انقلاب در این زمینه بیان فرموده‌اند، برگزار شد.

میهمانان این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین علی خدیوی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، عزیز جوانپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رضا محمدی، رئیس سازمان بسیج اساتید و جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی و احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خدیوی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه سردار سلیمانی چگونه به یک مکتب تبدیل شد و رهبر معظم انقلاب چرا به عنوان مکتب، درس و راه از ایشان تعبیر کردند؟، گفت: سردار سلیمانی شدن به این آسانی‌ها نیست و مکتب یعنی چیزی که قابلیت تکثیر، تدریس و تحقیق دارد، همانند شهید مطهری که امام راحل در موردشان فرمودند، تمام کتاب‌ها و اندیشه‌های وی مورد تأیید است. سردار سلیمانی هم چنین جایگاهی دارد که از وی به مکتب تعبیر می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی یک فرد به عنوان مکتب معرفی می‌شود، دیگر نیازی به تقطیع و آرایش ندارد و یک بسته کامل و درست است، افزود: سردار سلیمانی محصول مکتب اسلام، امام راحل و اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب بوده و این را با تمام توان در زندگی خود نشان داده است که نسبت به اندیشه امام راحل و رهبر معظم انقلاب باور قلبی دارد.

 خدیوی، با بیان اینکه سردار سلیمانی یک عارف تجربی و دارای تجربه معنوی بود، افزود: سردار، شخصیتی است که امدادهای غیبی و نصرت را در عرصه‌های مختلف و طی ۴۰ سال از دوران دفاع مقدس گرفته تا جبهه مقاومت، دیده است، فلذا کسی که عرفان تجربی دارد، یعنی خداوند را در زندگی خود حس می‌کند.

عزیز جوانپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، نیز در این نشست با بیان اینکه بعد از شهادت سردار سلیمانی، محور مقاومت به چشم آمد و شفاف شد، گفت: پس از شهادت آن بزرگمرد، محور مقاومت انسجام پیدا کرد و محور مقاومت احیا شد.

وی با بیان اینکه محور مقاومت از این به بعد بیشتر اثرگذار خواهد شد و نقش آن را در آینده در عراق، سوریه و جبهه مقاومت خواهیم دید، افزود: خیال می‌کنند که با شهادت سردار سلیمانی محور مقاومت نابود می‌شود، اما بعد از شهادت آن بزرگمرد، خون تازه‌ای در رگ‌های این محور جریان یافته و پویاتر هم خواهد شد.

جوانپور، با اشاره به اینکه چرا حضرت آقا از سردار سلیمانی به عنوان «مکتب» یاد می‌کنند، ادامه داد: مشی سلیمانی، مشی خاصی است و رفتارهای اخلاقی، اعتقادی و نظامی او همه از سبک خاصی برخوردار است. یعنی سردار متفاوت از سایر نظامی‌ها، در سیاست متفاوت از دیگران و در ولایت‌مداری نیز متفاوت و خاص بود.

رضا محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و رئیس سازمان بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست اظهار کرد: اگر بخواهیم شهید سلیمانی، جبهه مقاومت و اثرات آن در جبهه مقاومت را ببینیم باید گریزی به بهمن ۸۹ بزنیم که داعش به وجود آمد و خیال می‌کردند که طی شش ماه سوریه را و سپس عراق را خواهند گرفت و با ایران همسایه خواهند شد؛ متأسفانه در آن برهه برخی سیاسیون کم آورده بودند و حضرت آقا، سید حسن نصرالله و سردار سلیمانی تنها افرادی بودند که در این جبهه باقی ماندند.

وی با تأکید بر اینکه این‌ها با درایت و تیزبینی رهبر معظم انقلاب نشان دادند که مقاومت اولین و آخرین مسیر بوده و با مقاومت، پیروز خواهند شد، افزود: اکنون در سال ۲۰۲۰ داعشی وجود ندارد و این موضوع از اثرات و برکات جبهه مقاومت و ایستادگی، نبوغ نظامی، ولایتمداری و توکل بر خداوند است.

جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی و خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، سردار سلیمانی یک مکتب بود، اظهار کرد: جامعه دانشگاهی کشور، در کنار فعالیت‌های علمی وظیفه دارد که همواره یاد و خاطر چنین انسان‌هایی را زنده نگه‌داشته و در جامعه معرفی کند.

وی با تأکید بر اینکه مشی و منش سردار سلیمانی به عنوان یک مکتب اصیل و عینی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: سردار سلیمانی، نابغه علمی در عرصه نظامی بود و حتی دشمنان نیز به این امر اذعان داشتند. او به طور حق استحقاق دریافت جایزه نوبل را داشت، اما ایران اسلامی همیشه در تحریم بوده است.

محسنی، با اشاره به اینکه دشمنان بسیار بهتر از ما از افراد ارزشمند و مؤثر ما شناخت داشته و آنان را از ما گرفته است، گفت: سردار سلیمانی و شهید فخری‌زاده از جمله این انسان‌ها هستند که دشمن با شناخت کامل از اثرات آنان، اقدام به ترور و به شهادت رساندن آنان کرد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: تشییع میلیونی سردار سلیمانی در کشورها و شهرهای مختلف، نشان داد که این بزرگمرد چه جایگاه والایی برای خود بین ملت‌ها ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی حسب رسالت‌های خود، در ایام شهادت سردار سلیمانی نیز وظیفه خود می‌داند که این شخصیت والامقام و اثرگذار را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده و بشناساند.

text to speech icon

کلید واژه ها: شهید حاج قاسم سلیمانی مکتب سلیمانی نشست تخصصی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


نظر شما :