به میزبانی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی؛

نشست تخصصی «نقش دانشگاه تبریز در دوران دفاع مقدس» برگزار شد

۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۷ کد : ۲۷۰۳۵ تاپ خبر عمومی
تعداد بازدید:۶۱۸
در آستانه سالروز گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۲۷ دی، نشست تخصصی «نقش دانشگاه تبریز در دوران دفاع مقدس» به‌همت سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی برگزار شد.
نشست تخصصی «نقش دانشگاه تبریز در دوران دفاع مقدس» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، در آستانه سالروز گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۲۷ دی، نشست تخصصی «نقش دانشگاه تبریز در دوران دفاع مقدس» روز پنجشنبه 25 دی‌ در محل سالن جلسات حوزه ریاست سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار شد.

این نشست به‌منظور تبیین و نقش دانشگاه تبریز و جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس، برگزار شد.

میهمانان این نشست میررضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز، علی اصغر جعفرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و رئیس اسبق جهاددانشگاهی استان، حسن نمازی عضو هیدت علمی دانشگاه تبریز و از اعضای سابق جهاددانشگاهی، جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان، نجف قراچورلو، رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی، احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی بودند.

دکتر میررضا مجیدی، رییس دانشگاه تبریز در این نشست با اشاره به اینکه در سال ۶۵ تحولی در عرصه جنگ پیش آمد و قضیه اعزام شش ماهه دانشجویان مطرح شد، گفت: در این رابطه به نیروهای تخصصی نیاز بیشتری وجود داشت و تمام قرارگاه‌ها و به ویژه خود قرارگاه خاتم الانبیاء واحدهای شیمی، فیزیک و... داشت و در موارد مختلف و مرتبط از متخصصان این رشته‌ها بهره گرفته می‌شد.

وی اضافه کرد: فرمانده پورشریفی در این جلسه سوال کرد که آیا تکنولوژی ما امروز برای ۴۰ سال قبل نیست؟ آیا دانشگاه‌های ما نمی‌توانند به ما کمک کنند و صنایع قطعه‌سازی کنند؟ این سوال باعث شد تا در سراسر کشور تحولی عظیم به جریان افتد که "ما می‌توانیم".

وی با بیان اینکه در این رابطه جهاد خودکفایی سپاه و جهاددانشگاهی تفاهم کردند و دانشگاه تبریز هم کارگاه را در اختیار گذاشت تا خط تولید مهمات راه‌اندازی شود. جا دارد در این رابطه از مهندس درویش‌زاده یاد کنیم که در این امر بسیار کمک کردند.

دکتر مجیدی، خاطرنشان کرد: بنابراین، در رابطه طرح اعزام شش ماهه دانشجویان، مقرر شد که دانشجویان عازم جبهه نشده و صبح‌ها تحصیل کنند و شب‌ها در همین کارگاه مهمات بسازند؛ در نهایت نیز فعالیت جهادی این دانشجویان باعث شد تا کارگاه در ۲۷ دی سال ۶۵ هدف بمباران هوایی دشمن بعثی قرار گیرد و ۲۲ نفر از دانشگاهیان در دانشگاه تبریز به شهادت برسند.

رئیس دانشگاه تبریز، با اشاره به اینکه دانشجویان فعال در کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز همگی دانشجو این دانشکده نبودند و از رشته های مختلفی حضور داشتندگ ادامه داد: این کارگاه تولید مهمات در دانشکده فنی بود و برای اولین بار دانشگاه تبریز این حرکت را آغاز کرده بود.

دکتر جعفر محسنی، رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با اشاره به نقش موثر دانشگاه تبریز در صحنه‌های مهم کشور، اظهار کرد: اسناد رسمی دانشگاه تبریز هم نشان می‌دهد که این دانشگاه در عرصه دفاع مقدس یکی از مراکز مهم بوده و به واسطه همین نقش موثر، به عنوان "مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور" نام گرفته است.

وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز، گفت: شیوع کرونا باعث شده تا امسال محدودیت‌هایی در برنامه‌های گرامیداشت این روز داشته باشیم، اما در فضای مجازی و تولید محتوای رسانه‌ای فعال خواهیم بود و وظیفه داریم این روز بزرگ را همواره گرامی بداریم.

دکتر محسنی، با تاکید بر اینکه هدف شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز این بود که ایران اسلامی مقتدر و استوار بماند و استقلال خود را حفظ کند، افزود: این احساس و هدف در آن مقطع باعث شد تا دانشگاه تبریز به یک مرکز صنعتی تبدیل شود.

دکتر علی اصغر جعفرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و از روسای سابق جهاددانشگاهی استان، نیز در این نشست با اشاره به ارتباط تنگاتنگ جهاددانشگاهی و دانشگاه تبریز، اظهار کرد: فعالیت و نقش جهاددانشگاهی و دانشگاه تبریز در رابطه با دفاع مقدس بسیار گستره بود و یک سری کارها در رابطه با تربیت نیروی رزمی برای جبهه‌ها انجام می‌شد.

وی با اشاره به اینکه نیروها را در دانشگاه آموزش داده و به جبهه‌ها اعزام می‌کردیم، خاطرنشان کرد: این امر باعث شد تا دفتر پشتیبانی جهاد دانشگاهی هم که در آن زمان، دکتر نظرپور مسئول آن بودند، فعال شود و نیروها در اینجا نیز آموزش رزمی و پزشکی می‌دیدند.

حسن نمازی، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز که از نزدیک شاهد فعالیت‌های دانشجویان از سال ۵۹ در رابطه با جبهه‌های جنگ و نیز شاهد و همراه فعالیت دانشجویان در کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز در سال ۶۵ بوده است، در این میزگرد اظهار کرد: دانشگاه تبریز از ابتدای تاسیس خود تا به امروز یک دانشگاه تأثیرگذار و الهام بخش در کشور بوده و این نکته بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه دانشگاه تبریز از دیرباز همواره در مسائل مختلف جامعه پیشرو بوده و نگاه در سایر دانشگاه‌ها نیز همواره به این دانشگاه بوده، افزود: بعد از دانشگاه تهران، ظاهرا دانشگاه تبریز اولین دانشگاهی است که بیشترین تعداد شهدای دانشجو را تقدیم انقلاب و وطن کرده و عمدتا در جریانات مهم کشور نقش بسیار برجسته‌ای داشته است.

دکتر نجف قراچورلو، رییس پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست با بیان اینکه معتقدم دفاع مقدس تمام نشده و امروز با رویکرد و نقشی دیگر ادامه دارد، افزود: دانشگاهیان و مراکز دانشگاهی باید در پاسخ به نیازهای روز جامعه و مواردی که جامعه با آن درگیر است، خود را سازگار کند.

وی با بیان اینکه اکر یک روز نیاز مبرم جامعه احداث پل و معبر و ساخت مهمات بود، امروز مشکلات اقتصادی، دارویی، فرهنگی و... نیاز مبرم جامعه بوده و دانشگاهیان باید متناسب با نیاز روز جامعه خود را تجهیز کنند.

احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه دانشگاه تبریز قبل از انقلاب و در پیروزی آن نیز نقش ویژه داشته است، افزود: بعد از آن نیز دانشگاه تبریز یک سری نیروهای متعهد و اساتید انقلابی پرورش داد که در دفاع مقدس به جبهه‌های جنگ اعزام شدند. شهید باکری و شهید کسایی نمونه تربیت‌شدگان هستند که سرداران دفاع مقدس بودند.

وی اضافه کرد: دانشگاه تبریز در پشتیبانی، حمایت تدارکاتی، آموزش نظامی و ... در دوران دفاع مقدس فعال بود و اوج این حرکت‌ها نیز ساخت تجهیزات نظامی و مهمات جنگی در کارگاه فنی بود که نهایتا توسط دشمن، بمباران شد.

text to speech icon

کلید واژه ها: شهدای 27 دی نشست تخصصی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی دانشگاه تبریز


نظر شما :