رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی:

جهاددانشگاهی با استفاده از ظرفیت دانشگاهیان بخشی از نیازهای جنگ را رفع کرد

۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۸ کد : ۲۷۰۵۱ تاپ خبر عمومی
تعداد بازدید:۵۱۵
رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این‌که جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس بخشی از نیازهای جنگ را با استفاده از ظرفیت جوانان و دانشگاهیان جامعه برطرف کرد، گفت: جهاددانشگاهی با استفاده از خلاقیت جوانان و پشتوانه‌ی آن، طرح تولید بخشی از مهمات را به دانشگاه تبریز ارائه کرد.
جهاددانشگاهی با استفاده از ظرفیت دانشگاهیان بخشی از نیازهای جنگ را رفع کرد

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، دکتر جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان، امروز، 27 دی‌ماه، در نخستین یادواره شهدای جهاددانشگاهی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با تاکید بر این‌که جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس بخشی از نیازهای جنگ را با استفاده از ظرفیت جوانان و دانشگاهیان جامعه برطرف کرد، گفت: جهاددانشگاهی با استفاده از خلاقیت جوانان و پشتوانه‌ی آن، طرح تولید بخشی از مهمات را به دانشگاه تبریز ارائه کرد.

وی با بیان این‌که رهبری فرزانه، کشوری را به حرکت درآورد تا ملتی را از استبداد نجات دهد، اظهار کرد: با شروع انقلاب و پیروزی‌های چشمگیر، این امر برای بیگانگان و دشمن غیرقابل تحمل شد، بر همین اساس بلافاصله جنگ‌های کردستان راه‌اندازی شد تا این قافله‌ی عظیم از حرکت بازماند.

وی ادامه داد: با شروع جنگ نابرابر بین ایران و عراق، دشمن می‌خواست به هدف خود یعنی نابودی جمهوری اسلامی دست یابد، از این رو جهان علیه کشور ما قد علم کرد تا رهبر فرزانه و خداجوی این امت را از حرکت بازدارند، اما هیچ یک از نقشه‌ها و شیطنت‌های دشمنان موفق نشد.

دکتر محسنی، با بیان این‌که دشمن اقدام به تحریم همه جانبه علیه کشورمان کرد، تصریح کرد: حتی از ورود سیم خاردار به کشور در دوران جنگ جلوگیری شد. در مقابل این اقدام دشمن، چاره‌ای جز ورود دانشگاهیان و مغز متفکر جامعه برای مقابله با دشمنان وجود نداشت.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، افزود: نهادهایی که برخاسته از بطن انقلاب بودند در مقابل دشمنان وظیفه‌ سنگین تری برعهده داشتند، هدایت دانشجویان داوطلب به جبهه‌ها یکی از نقش‌های جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس بود، ولی این اقدام کافی نبود؛ چرا که نیازهای اساسی جنگ بیشتر از این بود.

وی افزود: جهاددانشگاهی با درخواست از دانشگاه تبریز و با کمک سپاه عاشورا، راه اندازی کارگاه تولید خمپاره را پیشنهاد کرد که با تلاش‌های انجام گرفته‌ مسئولان، این امر تحقق یافت و مقرر شد دانشگاه تبریز کارگاه‌هایی که در طول ساعات روز برای آموزش دروس و کارهای عملی مورد استفاده‌ دانشجویان قرار می‌گرفت را بعد از اتمام درس برای تولید مهمات مورد استفاده قرار دهد تا بخشی از نیازهای جبهه‌های جنگ از این طریق تامین شود.

وی ادامه داد: تولید مهمات در دانشگاه، اقدام مبارکی بود، چرا که در آن حلقه‌ مفقوده‌ ارتباط بین صنعت و دانشگاه حاصل شد و علم و صنعت در کنار هم در محدوده‌ی زمانی کوتاهی منجر به تولید انبوه مهمات شد.

دکتر محسنی، با بیان این‌که این امر برای بیگانگان قابل قبول نبود که دانشجویان کشورما در شرایط تحریم توانستند روی پای خود بایستند و تسلیحات نظامی تولید کنند، گفت: متاسفانه خیانت برخی باعث شد این کارگاه که نمود عملی اقتصاد مقاومتی بود، مورد هدف دشمن قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر این‌که بمباران کردن دانشگاه در هیچ کدام از کشورهای دنیا حتی در طول جنگ جهانی مشاهده نشده است، گفت: دانشگاه مرکز علم است نه مرکز نظامی‌، دشمن با استفاده از خیانت خائنان داخلی، دانشگاه را مورد هدف قرار داد و با بمباران این مرکز تولید را به مشهد الشهدا تبدیل کرد.

وی بیان کرد: دانشجویانی که بعد از اتمام درس در کارگاه حضور می‌یافتند و تا پاسی از شب، عاشقانه و داوطلبانه به تولید تجهیزات نظامی می‌پرداختند، مورد هدف دشمن بودند، متاسفانه دشمن طی برنامه ریزی‌های دقیق این کارگاه را مورد هجوم نظامی قرار داد و در آن شب غمناک ۲۲ نفر از دانشگاهیان به شهادت رسیدند.

دکتر محسنی خاطرنشان کرد: فرهنگ ایثار، خلاقیت و تولید باعث شده جمهوری اسلامی ایران حتی در شرایط تحریم از سوی دشمنان نیز روز به روز در حوزه‌های علمی شکوفاتر شود و گام های بلندی در حوزه‌های علوم نوین بردارد.

وی با بیان اینکه به اذعان دانشمندان کشورهای اسلامی، ۴۰ سال تحریم باعث قوت و قدرت جمهوری اسلامی در کل منطقه شده است، گفت: تحریم‌ها، عملا جز آسیب رساندن به قشر ضعیف و مردم هیچ فایده‌ای نداشته و با شکست مواجه شده است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: امیدواریم روزی برسد که همه دانشگاهیان به این باور برسند که ما می‌توانیم در داخل کشور بر تمامی مشکلات غلبه کنیم.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی جعفر محسنی شهدای 27 دی


نظر شما :