رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی خبر داد:

حدود ۵ هزار خانواده در آذربایجان‌شرقی سلامتی را برای آینده فرزند و خانواده خود ذخیره کردند

۲۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۱ کد : ۳۷۹۸۹ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۵۷۷
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با بیان این‌که دفتر بانک خون بند ناف در آذربایجان شرقی از بهمن سال ۸۷ فعالیت خود را در مرکز پزشکی جهاددانشگاهی تبریز آغاز کرده است، گفت: تاکنون حدود ۵۰۰۰ نمونه خون بند ناف از خانواده‌های استان دریافت و در بانک خون بند ناف رویان ذخیره سازی کرده است.
حدود ۵ هزار خانواده در آذربایجان‌شرقی سلامتی را برای آینده فرزند و خانواده خود ذخیره کردند

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دکتر جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان، روز دوشنبه، ۲۴ آبان همزمان با روز جهانی خون بند ناف در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مطالعات آماری نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ هزار پیوند خون بند ناف در سراسر جهان از سال ۱۹۸۸ میلادی برای درمان بیش از ۸۰ بیماری جدی و کشنده انجام شده است. با این حال، خون بند ناف هنوز به عنوان ضایعات پزشکی در اکثر تولدها دور ریخته می‌شود که این امر اغلب به دلیل عدم آگاهی نسبت به فواید و کاربردهای مهم آن است.

وی در خصوص افزایش روزافزون کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های مختلف، افزود: در دهه‌های گذشته تنها چند بیماری با استفاده از این سلول‌ها قابل درمان بود، اما اکنون این تعداد به ۸۰ بیماری رسیده و به نظر می‌رسد در سال‌های آینده بتوان بسیاری از بیماری‌ها را با استفاده از این سلول‌ها درمان کرد.

وی اظهار کرد: سلول‌های بنیادی از راه‌های مختلفی تهیه می‌شوند که یکی از آن‌ها، سلول‌های بنیادی مغز استخوان و دیگری سلول‌های بنیادی خونی است که از بندناف و جفت جنین به دست می‌آید.

محسنی تاکید کرد: به تمامی خانواده‌ها که در آستانه تولد فرزند هستند توصیه می‌کنیم که حتما نسبت به نگهداری سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزاد خود اقدام کرده و این کار را به مثابه یک بیمه بیولوژیک در نظر بگیرند تا در آینده در صورت نیاز برای درمان بیماری‌های صعب العلاج خود فرد یا خانواده یا افرادی که تطابق ژنتیکی یکسانی دارند، استفاده شود.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی افزود: اهمیت ذخیره سازی این محصول با ارزش در خانواده‌هایی که فرزند دیگر آن‌ها مبتلا به بیماری خونی است، دو چندان می‌شود، چرا که بسیاری پیوند سلول‌های بنیادی در کشور از نوع خواهر و برادری است. جهت ذخیره سازی نمونه خون بند ناف باید هزینه اولیه و شارژ سالیانه پرداخت شود که خوشبختانه برای رفاه حال خانواده‌هایی که توان مالی ضعیفی دارند، شرایط اقساط و مناسب فراهم شده و در حال حاضر هیچ کس به خاطر مشکل مالی از ذخیره سازی این محصول با ارزش محروم نمی‌شود.

بر اساس این گزارش؛ سلول بنیادی، سلولی است که دو ویژگی نوزایی و تخصصی بودن و قابلیت تبدیل به سلول دیگر را دارد و به سلول‌های جنینی بالغین و خون بند ناف تقسیم می‌شود. خون بند ناف، خون و جفت مجرای ارتباطی مادر و جنین است که مملو از خون دارای سلول‌های بنیادی بوده و به همین دلیل بانک خون بند ناف در دنیا ایجاد شده است که از بند ناف ۸۰ تا ۲۰۰ سی سی می‌توان خون جمع آوری کرد، سلول‌های بنیادی زباله‌های بیولوژیکی هستند که جانی دوباره می‌بخشند. 

علاقمندان به ذخیره خون بند ناف فرزندان خود در آذربایجان شرقی می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۳۳۵۴۲۱۵  و ۳۳۳۷۵۱۸۹ در ساعات اداری تماس گرفته و یا با مراجعه به سایت  www.rsct.ir اطلاعات لازم را کسب کنند.

دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در تبریز، خیابان آزادی مابین گلباد وگلگشت نرسیده به اداره گاز،  در مرکز پزشکی جهاد دانشگاهی واقع است.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی خون بند ناف


نظر شما :