طرح پژوهشی پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی، برگزیده کشوری شد

۰۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۵ کد : ۴۰۸۱۰ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۴۷۸
پژوهش انجام گرفته توسط دکتر نجف قراچورلو، رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی جزو پژوهش‌های برتر کشوری انجام شده در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد.
طرح پژوهشی پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی، برگزیده کشوری شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، در آیین اختتامیه سومین دوره معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمود شالویی، دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن نامورمطلق رئیس فرهنگستان هنر و محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات طرح پژوهشی دکتر نجف قراچورلو، رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی با عنوان «بررسی عوامل موثر بر توسعه اقتصاد هنر در استان آذربایجان شرقی» در سطح کشور برگزیده شد.

مجری این طرح «دکتر نجف قراچورلو» معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی استان و رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی و همکاران طرح نیز مهندس فرامرز نوری، دکتر جاوید قهرمانی و دکتر سعیده صمدزاد از اعضای  این پژوهشکده هستند.

بر اساس این گزارش، در چکیده طرح «بررسی عوامل مؤثر بر توسعه اقتصاد هنر در استان آذربایجان شرقی» آمده است: ایجاد تعامل پویا در بخش‌­های کلیدی جامعه یکی از مسئولیت­های کلیدی سیاستگزاران فرهنگی برای توسعه همه جانبه است و لذا رسیدگی به وضعیت اقتصادی فرهنگ و هنر و چگونگی به توسعه آن نیز درزمره وظایف آنان است. همانطور که ذکر گردید توسعه اقتصادی هنر عبارت است از رشد همراه با افزایش ظرفیتهای تولیدی اعم از ظرفیتهای فیزیکی، انسانی و اجتماعی. در توسعه اقتصادی هنر، رشد کمی تولید کالای هنری حاصل خواهد شد اما در کنار آن، نهادهای اجتماعی نیز متحول خواهند شد، نگرشها تغییر خواهد کرد، توان بهره­برداری از منابع موجود به صورت مستمر و پویا افزایش یافته و هر روز نوآوری جدیدی انجام خواهد شد. به علاوه می­توان گفت ترکیب تولید و سهم نسبی نهاده­ها نیز در فرآیند تولید تغییر می­کند. توسعه اقتصادی هنر امری فراگیر است و نمی­تواند تنها در یک بخش از هنر اتفاق بیفتد. در ایران تلاش برای همراه شدن با قطار توسعۀ هنر جهان در دهۀ اخیر آغاز شده، اما به کندی پیش می­رودکه استان آذربایجان شرقی نیز از این امر مستثنی نیست. یکی از اقدامات صورت گرفته، ورود رشتۀ اقتصاد هنر به دانشگاه­هاست. تعداد کتاب­های منتشر شده در ایران با موضوع اقتصاد و کارآفرینی هنر انگشت شمار است و وقتی موضوع را به هنر معاصر محدود کنیم، این عدد بسیار کمتر می­ شود.

همچنین طی نشستی با حضور دکتر نجف قراچورلو، رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی و جمعی از پژوهشگران استانی و عوامل طرح تحقیقاتی، از محمدرضا باقرپور، پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر، به جهت همکاری، مشاوره و راهبری طرح مذکور، از سوی پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی، تقدیر به عمل آمد.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی


نظر شما :