رئیس دانشگاه تبریز:

جهاددانشگاهی، چشم و چراغ نظام جمهوری اسلامی است

۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۱ کد : ۴۱۴۱۵ تاپ خبر عمومی
تعداد بازدید:۴۲۱
رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به نقش جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف به خصوص دوران دفاع مقدس، گفت: جهاددانشگاهی، چشم و چراغ نظام جمهوری اسلامی است.
جهاددانشگاهی، چشم و چراغ نظام جمهوری اسلامی است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، دکتر صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز، امروز، ۲۰ بهمن ماه در جلسه انعقاد تفاهم نامه همکاری با جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی که در محل دفتر ریاست این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی فعالیت‌های جهادگونه‌ای در عرصه دانشگاهی و آموزشی داشته و خدمات ارزنده‌ای را در دوران دفاع مقدس برای جمهوری اسلامی ارائه کرده است.

وی افزود: افرادی مومن، جهادی، انقلابی و توانمند در جهاددانشگاهی تربیت یافته‌اند که امروز بعد از گذشت چهار دهه از جنگ تحمیلی شاهد تاثیرگذاری آن‌ها در عرصه‌های دانشگاهی و آموزشی و جهادی هستیم.

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی توانسته در طول سال‌های گذشته نقش خود را به خوبی ایفا کند، ادامه داد: امروز خوشحال هستیم که با چنین مجموعه‌ای در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی تفاهم نامه همکاری امضا می‌کنیم. حوزه فرهنگی برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد و معتقد هستیم که اساس و مبنای انجام هر کاری، فرهنگ است؛ هم‌چنین بخش پژوهش نیز نقشی قابل توجه در راستای درآمدزایی و ثروت اندوزی برای کشور داشته و استفاده از پتانسیل‌های موجود در جهاددانشگاهی استان می‌تواند گامی مهم در فعالیت و حتی اشتغال جوانان توانمند و نخبه دانشگاهی به شمار آید.  

نصراله‌زاده با اشاره به تاکید وزیر علوم بر افزایش هم افزایی‌ها و کارهای جمعی دانشگاهی، گفت: باید فارغ از هرگونه «منیت» در راستای تعالی مردم و کشورمان کار کنیم و اجرای فعالیت‌های جمعی و گروهی را بیش از پیش ارتقا دهیم.

رئیس دانشگاه تبریز، در ادامه با اشاره به نقش رهبری داهیانه امام (ره) در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: به برکت رهبری امامین انقلاب و پیروی از اصول دینی است که امروز با گذر زمان شاهد رویش‌های بیشتری نسبت به ریزش‌ها در بدنه انقلاب هستیم. این موقعیت برای ما یک نعمت بزرگی است که بایستی قدردان آن باشیم و در راستای حفظ آن بکوشیم.

وی وجود وحدت کلمه در بین مردم را یکی از عناوین مهم و مورد تاکید امام (ره) برشمرد و افزود: با وجود همین وحدت و همدلی در بین مردم بود که شاهد حضور معجزه گونه یک ملت در مقابل ظلم و خفقان دوران ستم شاهی بودیم و بر همین اساس، لازمه نگه داری و حفظ انقلاب در دوران کنونی نیز وحدت است.

رئیس دانشگاه تبریز با تاکید بر این‌که باید در فعالیت‌ها و برنامه‌های خود، اختلافات جزئی و بین سازمانی را کناربگذاریم و به عنوان یک مجموعه واحد، فعالیت داشته باشیم، گفت: نباید هیچ مرزی بین سازمان‌ها و نهادها وجود داشته باشد تا بتوانیم با همکاری و هم افزایی با یکدیگر به سمت یک هدف واحد حرکت کنیم.

در ادامه دکتر جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز با بیان این‌که تصدی ریاست دانشگاه تبریز و مدیریت حجم بالایی از دانشجویان و اساتید این دانشگاه یک مسئولیت بزرگی بوده و حجم کاری بالایی دارد، گفت: دانشگاه تبریز دومین دانشگاه تاسیس یافته کشور با قدمت بالای ۷۰ ساله است که با کوله باری از تجربه در بحران‌های مختلف و سیاستگذاری‌ها، نقش  قابل توجهی ایفا کرده است.

وی افزود: انتظار بر این است که این دانشگاه مهم کشور بتواند همچنان سبقه تاریخی خود را حفظ کند که در این راستا به انسان‌هایی قدرتمند، هوشمند و با تجربه لازم دارد.

وی در خصوص فعالیت‌های جهاددانشگاهی در طول دوران‌های مختلف نیز اظهار کرد: جهاددانشگاهی در جنگ تحمیلی نقش مدیریتی و ساماندهی و ارسال رزمندگان را برعهده داشت و در همراهی با دانشگاه تبریز و سپاه و هم‌چنین استفاده از ظرفیت دانشگاهیان، حرکتی با عزمت را شکل داد که در نهایت با شهادت ۲۲ تن از دانشگاهیان جهادی در جریان بمباران کارگاه فنی دانشگاه، به حماسه ۲۷ دی منتهی گشت.

محسنی، با بیان این‌که استفاده از تجارب گذشته می‌تواند ما را در انجام بهتر کارها یاری کند، گفت: موضوع امضای تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه تبریز و جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی چند سال پیش مطرح شده بود و امروز در راستای احیا و فعال کردن این تفاهم نامه گام برمی‌داریم تا از پتانسیل‌های موجود دو نهاد در حوزه‌های مختلف بهره بگیریم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، افزود: می‌توانیم در راستای هم افزایی و بکارگیری افراد باتجربه در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی و به خصوص فرهنگی همکاری بیشتری داشته باشیم. عمده فعالیت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان در دانشگاه متمرکز است و می‌توان از ظرفیت دو خبرگزاری‌ ایسنا و ایکنا که به عنوان مرجع خبری کشور و حتی در حد بین المللی مطرح هستند، استفاده کرد.

وی با اشاره به ارائه خدمات درمانی و وجود آزمایشگاه‌های استاندارد جهاددانشگاهی استان، از اعلام آمادگی این نهاد برای استفاده از ظرفیت‌های موجود خبر داد و گفت: امیدواریم امضای تفاهم نامه امروز یک حرکت خوبی باشد تا در روزهای آتی بتوانیم کارهای تاثیرگذاری با همکاری یکدیگر انجام دهیم.

در ادامه دکتر جلال شیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز  نیز با بیان این‌که امیدواریم تفاهم نامه امروز به همکاری‌های عینی و میدانی منجر شود، اظهار کرد: نامگذاری سال‌های اخیر، با تدبیر مقام معظم رهبری حول محور مسائل اقتصادی انجام می‌گیرد که در این راستا بایستی نقش اصحاب علم و فناوری و جهادگران جبهه آموزش و پژوهش پررنگ شود تا بتوانیم برای رسیدن به تولیدات پایدار و حضور در عرصه‌های جهانی اقتصادی گام برداریم.

وی با بیان این‌که برای تحقق شعارهای سالانه باید به ابزارهای علمی، پژوهشی و فناوری مجهز شویم، افزود: دانشگاه تبریز جزو قدیمی ترین دانشگاه‌های کشور است که در رتبه‌های تراز اول ملی و بین المللی از لحاظ تعداد دانشجویان، محیط آموزشی، جذب دانشجویان خارجی، استنادات و مقالات و ... قرار دارد.

وی ادامه داد: هرچند دانشگاه تبریز از جایگاه مورد انتظار خود فاصله دارد اما تلاش می‌کنیم تا با کمک‌ها و تدابیر ریاست دانشگاه، سطح انتظارات را تا حدی برآورده سازیم و در این راستا یکی از نهادها و مراکزی که می‌تواند ما را یاری کند نیز جهاددانشگاهی است.

شیری با بیان این‌که جهاددانشگاهی یک مرکز بسیار مهم در استان و قرارگاه فناوری و نوآوری است، گفت: رویکرد معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، بازگشایی درهای دانشگاه برای تبادلات علمی، فناوری و نوآوری است و در این راستا با شتابی بالا می‌خواهیم طرح یکپارچه سازی آزمایشگاه‌های دانشگاه را عملی کنیم تا با توقف فعالیت‌های جزیره‌ای آزمایشگاه‌ها، تحقیقات محض را به سمت کاربردی پیش ببریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، با تاکید بر این‌که امضای تفاهم نامه‌هایی چون تفاهم نامه این دانشگاه با جهاددانشگاهی می‌تواند راهگشای مسائل باشد، افزود: ما آماده همکاری با جهاددانشگاهی در تمامی سطوح هستیم و تلاش می‌کنیم تا در راستای ارتقای تعاملات بین دو نهاد مهم گام برداریم.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی دانشگاه تبریز


نظر شما :