نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی:

جهاددانشگاهی جهت تعمیق هویت ایرانی اسلامی دانشگاهیان تلاش کند

۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۵ کد : ۴۷۳۹۴ تاپ خبر عمومی
تعداد بازدید:۲۹۲
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی باید برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و حضور اعضای هیئت علمی در پیشرفت کشور، تقویت خودباوری، امید به آینده، فرهنگ کار و تلاش و تعمیق هویت ایرانی اسلامی دانشگاهیان و دانشجویان تلاش کند.
جهاددانشگاهی جهت تعمیق هویت ایرانی اسلامی دانشگاهیان تلاش کند

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه تبریز، روز سه شنبه، ۱۸ مردادماه در دیدار جهادگران دانشگاهی استان با وی به مناسبت چهل و دومین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی، اظهار کرد: یکی از مباحثی که جهاددانشگاهی باید به آن توجه کند، صیانت از اصول و ارزش‌های انقلابی از جمله عدالت خواهی، عقلانیت، آخرت طلبی، مردم سالاری دینی، وفاداری به آرمان‌های انقلاب و امام(ره)، پایبندی به فرهنگ جهاد و شهادت، ساده زیستی، عزت نفس، خودباوری و ... در محیط کاری است.

وی با بیان اینکه تعهد به توسعه و پیشرفت کشور از جمله وظایف جهاددانشگاهی است، افزود: مواردی چون مسئولیت پذیری، پاسخگویی، عشق به خدمت، وفای به عهد، سختکوشی، درستکاری و ... از جمله ویژگی‌هایی است که باید جهاددانشگاهی در بدنه خود جاری سازد و این ویژگی‌ها را به جامعه انتقال دهد.

آل‌هاشم، با اشاره به ماموریت‌های جهاددانشگاهی در حوزه پیشرفت، پژوهش و فناوری در کشور، ادامه داد: توسعه دانش و تحقیقات کاربردی مورد نیاز کشور، ایجاد و توسعه فناوری‌های مختلف، توسعه تجاری سازی فناوری‌های آماده بهره برداری، تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و توانمند در تولید با تاکید بر رویکرد آموزش محور و فناور محور، ارائه خدمات آموزشی با تأکید بر تخصص به منظور ارتقای توانمندی‌های مهارتی و حرفه‌ای با فناوری‌های مهم در عرصه ملی و بین‌المللی نیز از جمله وظایف جهاددانشگاهی است.

امام‌جمعه تبریز، در خصوص فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی نیز اظهار کرد: جهاددانشگاهی باید برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و حضور اعضای هیئت علمی در پیشرفت کشور، ایجاد جامعه متفکر، عدالت خواه، دین مدار، اخلاق گرا، قانونمند، خودباور و علم محور از طرق مختلف به خصوص از طریق شناخت آرمان‌های اسلام و امام (ره)، تقویت خودباوری، امید به آینده، فرهنگ کار و تلاش و تعمیق هویت ایرانی اسلامی دانشگاهیان و دانشجویان تلاش کند.

وی ایجاد و گسترش ارتباط و برنامه‌های فرهنگی در حوزه دانشجویان جهان اسلام، رشد و ارتقای دانشجویان در برنامه ریزی و برنامه‌های فرهنگی و ایجاد فضای تامل گفت‌وگو و خردورزی را نیز از جمله وظایف جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی دانست.

آل‌هاشم، هم‌چنین کمک به بهبود فضای کسب و کار، توانمندسازی، اشتغال دانش آموختگان از طریق توسعه و ترویج فرهنگ و کارآفرینی و اشتغال دانش‌بنیان را جزو ماموریت‌های جهاددانشگاهی در حوزه اشتغال بیان کرد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی تأکید کرد: جهاددانشگاهی باید عملکرد خود را در این حیطه‌های مختلف فعالیت بررسی کند که آیا تاکنون توانسته در پیشبرد اهدافش موفق عمل کند یا نه و اگر نتوانسته عوامل و موانع را شناسایی کرده و در جهت جبران نواقص خود گام بردارد.

وی در خاتمه با تقدیر از فعالیت‌های دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا در زیرمجموعه جهاددانشگاهی، گفت: این دو خبرگزاری در حوزه قرآنی و دانشجویی اثرگذار بوده و تاکنون فعالیت‌های چشم‌گیری داشته‌اند.

دکتر جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: جهاددانشگاهی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه گام برمی‌دارد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهاددانشگاهی، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب خطاب به جهادگران دانشگاهی می‌فرمایند: «سعی کنید که پایه مستحکمی باشید که سقف انقلاب بر آن پایه قرار دارد و این پایه تکان نمی‌خورد». این فرمایش نشانگر جایگاه جهاددانشگاهی در کشور بوده که به عنوان ستون کشور مورد خطاب قرار گرفته و انتظارات را بالا برده است.

محسنی، با بیان این‌که جهاددانشگاهی همواره سعی کرده تا در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت کند، افزود: مقام معظم رهبری در بیاناتی دیگر فرموده‌اند: «شاید فکر می‌شد که جهاد یک حرکت گلخانه‌ای است که برای نمونه‌سازی درست کردیم. امروز این گلخانه دارد فضای جامعه را به گلستان تبدیل می‌‌کند. نه تنها به نمونه‌سازی اکتفا نکرده، بلکه برکات خودش را دارد سرریز می‌کند». با تاملی بیشتر بر این فرمایشات، وظیفه جهاددانشگاهی سنگین تر می‌شود.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، در خصوص فعالیت‌های این نهاد در حوزه اشتغال، ادامه داد: طرح سرباز مهارت با همکاری جهاددانشگاهی و اداره کل ورزش و جوانان استان طی 2 سال گذشته در استان اجرا شده و بیش از 10 هزار سرباز استان تحت این طرح، مهارت‌های لازم را در بخش‌های مختلف آموزش دیده‌اند؛ هم‌چنین تعداد 3000 نفر نیز در طرح مشاغل خانگی از استان توانستند آموزش‌های صفر تا 100 ورود به بازارکار، بازاریابی و فروش محصولات را فرا بگیرند و اغلب آن‌ها به اشتغال پایدار برسند.

وی با اشاره به فعالیت خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا و مرکز افکار سنجی دانشجویان(ایسپا) در سطح استان نیز اشاره کرد و گفت: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا شعبه آذربایجان شرقی به عنوان یکی از خبرگزاری‌های برتر تخصصی در سطح کشور مطرح بوده و خبرگزاری ایسنا آذربایجان شرقی نیز در عرصه‌های مختلف خبری به تولید محتوا و انتشار اخبار خوب می‌پردازد.

وی با بیان این‌که خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا حاضر هستند تا در راستای تبیین مسئله حجاب در جامعه فعالیت داشته باشند، ادامه داد: جهاددانشگاهی در عرصه درمان نیز فعالیت داشته و سالانه بیش از 100 هزار نفر از خدمات درمانی این نهاد از جمله کلینیک طبی، آزمایشگاه و مرکز درمان ناباروری بهره برده‌اند و در صورت تامین فضای فیزیکی می‌توانیم مرکز بندناف رویان استان را گسترش دهیم.

محسنی تاکید کرد: بکی از خلاهای موجود در استان، وجود یک کلینیک برای درمان انواع زخم‌ها از جمله زخم بستر و دیابت بوده که جهاددانشگاهی در این راستا نیز وارد عمل شده و مرکز درمانی انواع زخم‌ها را در تبریز افتتاح کرده است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت مرکز آموزش این نهاد در رشته‌های مهندسی، پزشکی، کشاورزی و هنر، گفت: پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی استان با حضور هیات علمی متخصص و کاربردی در حیطه‌های مختلف قادر است تا به عنوان اتاق فکر استان فعالیت داشته و در راستای حل مشکلات استان عمل کند.

وی با اشاره به چهل و دومین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی، زیست بوم نوآوری نخبگان را جهت جلوگیری از مهاجرت نخبگان و کارآفرینان کشور را یکی از اهداف این نهاد عنوان کرد.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی چهل و دومین سالگرد تاسیسی جهاددانشگاهی


نظر شما :