مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی:

تلاش‌های صورت گرفته در جهاددانشگاهی در ماهیت ایدئولوژیکی انقلاب اسلامی خود را نشان می‌دهد

۰۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۷ کد : ۵۳۰۸۲ تاپ خبر فرهنگی
تعداد بازدید:۲۲۶
مدیرکل صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی، با تاکید بر این‌که تلاش‌های انجام شده در جهاددانشگاهی در آینده و در ماهیت ایدئولوژیکی انقلاب اسلامی خود را نشان خواهد داد، گفت: کارهایی که فعالان جهادی عرصه علم می‌کنند قطعاً به شکوفایی رسیده و شاهد پیشرفت‌های عظیم در این رابطه خواهیم بود.
تلاش‌های صورت گرفته در جهاددانشگاهی در ماهیت ایدئولوژیکی انقلاب اسلامی خود را نشان می‌دهد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دکتر اکبر رضایی تبریزی، مدیرکل جدید صداوسیمای مرکز استان، در دیدار با سرپرست و اعضای سازمان جهاددانشگاهی استان، با بیان این‌که برای انجام کارها باید بر مبنای علم حرکت کنیم، چراکه بدون توجه به علم نمی‌توان به نوآوری و خلاقیت رسید، اظهار کرد: امروزه هدایت دنیا بر اساس علم بوده و از سویی این علم با سرعت بسیاری در حال پیشرفت است که اگر تلاش نکنیم، قطعا عقب خواهیم افتاد.

وی با قدردانی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه علم، یادآور شد: از زحمات انجام شده در حوزه علمی قدردانی می‌کنیم، چراکه این فعالیت‌ها باعث می‌شود تا نهاد علمی بتواند در عرصه سیاست و مملکت داری بین المللی پیشرفت کرده و حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که پیشرفت‌های بسیاری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حاصل شده که با پیشرفت‌های حاصله در سایر کشورهایی که تجربه انقلاب دارند، قابل قیاس نیست، بیان کرد: در این رابطه می‌توان به تجربه‌ انگلیس اشاره کرد؛ چراکه بعد ظهور انگلیس جدید حدود ۱۰۰ سال طول می‌کشد تا این کشور به مرحله صنعتی شدن برسد و این درحالی است که انگلیس هیچ مانع و دشمنی پیش‌رو نداشت، اما سرعت پیشرفت در انقلاب اسلامی ایران با تمام مشکلات از جنگ تحمیلی گرفته تا تحریم‌ها، فشارهای حداکثری و توطئه‌ها باز هم در حد بالایی قرار دارد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که فضای رسانه‌ای در سطح جهان بسیار متغیر بوده و هر لحظه در حال تغییر و تحول است، ادامه داد: یکی از چالش‌های اصلی ما این است که بتوانیم منطبق با سرعت پیشرفت‌های رسانه‌ای عمل کنیم؛ در حوزه سخت افزار و نرم افزار نیز مشکلاتی داریم و این چالش‌ها باعث می‌شود تا شبکه‌های ماهواره‌ای ما با فشار دشمنان بر روی صاحبان ماهواره‌ها قطع شده و حرف‌هایمان در جهان شنیده نشود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این‌که بزرگترین مشکل ما در حوزه تولید محتوا، ظرافت پرداخت است که متکی به نیروی انسانی بوده و در این رابطه ضعف داریم، خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار مهم بوده و مجموعه‌ای که در آنجا تربیت می‌شود، بسیار حائز اهمیت است و باید در این رابطه تلاش کنیم.

وی با بیان این‌که در حوزه نرم افزاری نیز سرعت تغییرات رسانه‌ای بسیار بوده و تا بخواهیم حرکت کنیم، کار از کار می‌گذرد که تلاش علمی در این زمینه بسیار مورد نیاز است، ادامه داد: در کنار جهاددانشگاهی و طرح رسانه‌ای ارائه شده هستیم تا با هم‌افزایی و همکاری در حوزه انتشار و تولید محتوا گام‌های موثری برداشته شود.

رضایی، با بیان این‌که در مسیر جهادرسانه‌ای تلاش خواهیم کرد همکاری بیشتر با مجموعه جهاددانشگاهی داشته باشیم، ادامه داد: در حوزه علمی نیز باید برنامه‌ریزی کرده و فعالیت‌های علمی انجام شده در جهاددانشگاهی را به مخاطبان عرضه و معرفی کنیم.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان با تاکید بر این‌که تلاش‌های انجام شده در جهاددانشگاهی در آینده و در ماهیت ایدئولوژیکی انقلاب اسلامی خود را نشان خواهد داد، گفت: کارهایی که فعالان جهادی عرصه علم می‌کنند قطعا به شکوفایی رسیده و شاهد پیشرفت‌های عظیم در این رابطه خواهیم بود.

وی در خاتمه تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد همکاری‌های بین دو مجموعه گسترش یافته و در راستای اهداف عالیه جمهوری اسلامی ایران و آرمان‌های شهدا گام‌های موثری برداریم.

مهندس علی اصغر فاتحی‌فر، سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: این نهاد در بدو تاسیس در حوزه‌های فرهنگی و تحقیقاتی فعالیت‌هایی آغاز کرد و در زمان جنگ تحمیلی نیز در حوزه تحقیقات تسلیحاتی گام‌هایی برداشت که فعالیت‌های کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز نمونه‌ای از آن است که در ۲۷ دی ماه سال ۱۳۶۵ هدف بمباران قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که با تشکیل سایر نهادها و تشکل‌های انقلابی در دانشگاه‌ها، سمت و سوی فعالیت‌های جهاددانشگاهی نیز متفاوت شده و به یک نهاد عمومی غیردولتی تبدیل شد، خاطرنشان کرد: این مجموعه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی فعالیت‌ داشته و نگرش اصلی این است که بر روی کارهای بر زمین مانده فعالیت داشته باشد. 

وی با اشاره به این‌که ارتباط با صنعت و دانشگاه‌ها نیز از دیگر وظایف جهاددانشگاهی است، خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی استان طی سال‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی پای کار بوده و فعالیت‌هایش را متمایز از قبل پیگیری می‌کند و امروز در بستر خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا و همچنین در حوزه نظرسنجی نیز در ایسپا فعالیت داشته و توفیقات بسیاری کسب کرده است.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان با اشاره به انجام فعالیت‌های آموزشی اشتغال محور توسط جهاددانشگاهی، یادآور شد: در راستای کارآفرینی نیز فعالیت داریم تا اشتغال‌زایی در طیف‌های مختلف رخ دهد؛ در این رابطه قراردادهای مختلفی با اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان صمت استان داریم و سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ مورد اشتغال‌زایی اتفاق افتاد که جهاددانشگاهی استان رتبه اول کشوری را دریافت کرد.

فاتحی فر با اشاره به این‌که در حوزه آموزش نیز دوره‌ها و قراردادهای مختلفی داریم که در مراکز پنجگانه تبریز و در سه شهرستان عجبشیر، میانه و مرند ارائه می‌شود، گفت: با دانشگاه‌ صنعتی سهند، دانشگاه آزاد میانه، دانشگاه مراغه و همچنین دانشگاه پیام‌نور نیز ارتباط گیری کرده و تلاش می‌کنیم ارتباط این مجموعه در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و پژوهشی با دانشگاه‌ها پررنگ‌تر شود.

وی با تاکید بر این‌که جهاددانشگاهی استان تلاش می‌کند تا به عنوان یک زنجیره عمل کرده و بهترین استفاده را از ظرفیت‌ها داشته باشد، یادآور شد: پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی نیز پروژه‌های مختلفی را با استفاده از ظرفیت اساتید هیات علمی و دانشجوها پیگیری کرده و تلاش می‌کند بهترین کیفیت را در کمترین زمان ارائه دهد.

فاتحی‌فر با بیان این‌که معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی نیز در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و پنل‌های خورشیدی فعالیت داشته و پروژه‌های مختلفی را اجرا می‌کند، یادآور شد: در حوزه پزشکی نیز خدمات مختلفی توسط این نهاد ارائه شده و همچنین در مرکز درمان ناباروری نیز فعالیت‌های موثری انجام می‌شود که خدمات این حوزه را مدیون زحمات دکتر سعید کاظمی آشتیانی هستیم که پایه گذار رویان و درمان ناباروری در کشورمان هستند.

وی با بیان این‌که مرکز درمان ناباروری از سال ۹۰ راه‌اندازی شده و در راستای توسعه مباحث تحقیقاتی تلاش می‌کند، افزود: احداث مجتمع پزشکی در شهرک خاوران را نیز در برنامه داریم تا خدمات پزشکی به صورت جامع‌تر ارائه شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که صدا و سیما مجموعه‌ای پویا بوده و تلاش خواهیم کرد در کنار این مجموعه، بنیانگذار کارهای موثر شویم، خاطرنشان کرد: در حوزه جهاد رسانه‌ای طرحی ارائه کرده‌ایم تا با تولید محتوای مناسب و همچنین تربیت مربیان بتوانیم گام‌های موثری در حوزه رسانه و جلب اعتماد عمومی به رسانه‌های داخلی برداریم.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان در خاتمه سخنانش، دو عنصر رهبری و همچنین فرهنگ ایثار و شهادت را عامل بقا و استواری نظام دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب همواره ارتباط موثری با مردم داشته‌اند و همچنین فرهنگ ایثار و شهادت نیز جایگاه ویژه‌ای در جامعه ما دارد، اما در بحث‌های رسانه‌ای جای کار داریم و باید در این رابطه با هم‌افزایی و همکاری تلاش کنیم.

ارائه خدمات موثر و ارزشمند جهاددانشگاهی به مردم و جامعه

محمدحسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز دز دیدارجداگانه با سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان، با اشاره به این‌که نهادهای پس از انقلاب اسلامی به نوعی متفاوت بوده و منشا اثر شده‌اند، اظهار کرد: نهادهایی چون جهاددانشگاهی، حوزه هنری و جهاد سازندگی نهادهایی روییده از انقلاب بوده و نقش موثری در خدمت‌رسانی به جامعه داشته‌اند.

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی طی سال‌ها توسعه یافته و توانسته خدمات موثری به مردم و جامعه ارائه دهد، یادآور شد: این خدمات بسیار مهم و ارزشمند بوده و برخی مجموعه‌ها نتوانستند چنین کار مردمی انجام دهند، اما جهاددانشگاهی با شناسایی مسائل مردم و جامعه، خدمت‌رسانی کرده که پنل‌های خورشیدی از جمله‌ی آن است.

وی با اشاره به فعالیت‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان(ایسپا)، تاکید کرد: این مرکز نیز نظرسنجی‌های معتبری انجام داده و در دوره‌های مختلف انتخابات نیز نتایج مستندی ارائه کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این‌که جهاددانشگاهی استان در شورای فرهنگ عمومی نیز حضور پررنگی داشته است، افزود: در شورای فرهنگ عمومی پیش نویس شیوه نامه فعالیت کارگروه رصد و پیگیری مصوب خواهد شد که پنج کمیته ذیل خود دارد و جهاددانشگاهی را نیز در میان کمیته‌های پنجگانه به عنوان کمیته رصد تهدیدات فضای فرهنگی استان اضافه کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که دو عنوان پروژه نیز در جلسه شورای فرهنگ عمومی برای کمیته مذکور مطرح خواهیم کرد که شامل رصد مصرف کالای فرهنگی استان به صورت سالانه و پایش سرمایه اجتماعی در استان است، یادآور شد: بعد پژوهشی شکل یافته در جهاددانشگاهی بسیار ارزشمند بوده و در حقیقت فایده دار است، چراکه این مجموعه در خاتمه پژوهش‌ها، تحلیل‌هایی برای برنامه ریزی نیز ارائه می‌کند که قدردان زحماتشان هستیم.

بلاغی، در ادامه با اشاره به تنوع و تکثر فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انتظارات و اقتضائات جامعه، بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا بتوانیم گام‌های موثری در این مجموعه برداریم.

 

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


نظر شما :