به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان

نشست تخصصی «نقش دانشگاهیان آذربایجان‌شرقی» در دفاع مقدس برگزار شد

۱۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۷ کد : ۶۳۰۸۸ تاپ خبر فرهنگی
تعداد بازدید:۱۳۱۱
نشست تخصصی «نقش دانشگاهیان آذربایجان‌شرقی» در دفاع مقدس با حضور دکتر موسی رضایی، معاون دانشجویی دانشگاه تبریز، حجت‌الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه، دکتر محمدتقی شیروانی تبار، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، دکتر اسکندری، معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور استان، مهندس علی اصغر فاتحی‌فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی و جمعی از اساتید دانشگاه‌های استان در محل سالن اجتماعات جهاددانشگاهی استان برگزار شد.
نشست تخصصی «نقش دانشگاهیان آذربایجان‌شرقی» در دفاع مقدس برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، دکتر موسی رضایی، معاون دانشجویی دانشگاه تبریز در این نشست، با بیان اینکه سه هزار و ۹۷ نفر شهید دانشجو در کشور داریم، گفت: آذربایجان‌شرقی و دانشگاه‌هایش بیش از ۳۰۰ نفر شهید تقدیم انقلاب کرده اند که حدود نیمی از آن مربوط به شهدای دانشگاه تبریز است.

وی با اشاره‌ای کوتاه به پیشینه پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: انقلاب در زمانی به وقوع پیوست که هیچ سیاستمداری به ذهنش هم نمی‌رسد انقلاب بتواند پیروز شود و در حقیقت شبیه یک معجزه بود.

رضایی، با اشاره به ویژگی‌های متمایز انقلاب اسلامی ایران از سایر انقلاب‌ها، عظمت، شعارها و اهداف این انقلاب را بسیار متمایزتر از سایر انقلاب‌ها عنوان کرد و گفت: از زمان پیروزی انقلاب، دشمنان تلاش‌های بسیاری برای مقابله با آن به کار گرفتند.

وی با بیان این‌که هرچند علل مخالفت دشمنان با انقلاب اسلامی ایران متعدد بود اما از دست دادن منافع متعدد، توسعه منطق ظلم ستیزی و عدالخواهی با رویکرد اسلامی و ایدئولوژیکی انقلاب و نگرانی از موجودیت رژیم صهیونیستی از علل مهم این دشمنی‌ها بود.

معاون دانشجویی دانشگاه تبریز با تاکید بر این‌که دشمنان برای مقابله با انقلاب دست به کارهای زیادی زدند که ترور، جنگ و تحریم و... از جمله آن بود، افزود: امام راحل که فرماندهی جنگ را بر عهده داشتند، مبتنی بر ایمان، اعتقاد و وعده‌های الهی مسیر را هدایت کردند.

وی با اشاره به نقش آفرینی آحاد مختلف جامعه در دفاع مقدس و به ویژه دانشگاهیان، یادآور شد: بر اساس آمار ۲۰۰ هزار نفر از اقشار مختلف مردم در دوران دفاع مقدس شهید شدند که روحانیت در رتبه اول و بعد هم دانشجویان و دانش‌آموزان نقش سازنده‌ای ایفا کردند.

وی با تاکید بر این‌که شهدای دانشجو در دوران دفاع مقدس حضور موثری داشته و پای اعتقادات خود ایستادند، ادامه داد: دانش‌آموزان و دانشجویان به عنوان نخبگان و گروه مرجع جامعه نقش بسزایی در این رابطه ایفا کرده و بر جامعه نیز اثر گذاشتند، چراکه اگر حرکتی در دانشگاه رخ دهد به عنوان گروه مرجع، تاثیر عمده‌ای در جامعه خواهد داشت.

رضایی با بیان این‌که دانشگاه تبریز در دفاع مقدس خوش درخشیده و حداکثر توان خود را در راستای پشتیبانی از دفاع و پیش بردن اهداف نظام جمهوری اسلامی در جنگ به کار گرفت، افزود: متاسفانه در زمینه تبیین واقعیت‌های این حوزه زبان الکنی داشته‌ایم و واقعه ۲۷ دی سال ۶۵ و نقش جامعه دانشگاهی در دفاع مقدس آنگونه که باید تبیین نشده است.

وی در ادامه سخنانش به پیشرفت‌های حوزه دفاعی کشورمان اشاره کرد و گفت: طی روزهای اخیر ماهواره تصویربرداری نور ۳ با ماهواربر ایرانی قاصد با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت که همین یک نمونه در راستای افتخار به پیشرفت‌های نظام کافی است.

معاون دانشجویی دانشگاه تبریز اضافه کرد: لازم بود دانشگاه‌ها و رشته‌های مرتبط این حوزه جشن باشکوهی در این رابطه گرفته و این موفقیت عظیم را به خوبی در داخل کشور تبیین کنند، چراکه بازتاب این موفقیت در خارج از کشور بیشتر بوده است.

لزوم باز شناساندن الگوهای درست به نسل جدید

دکتر محمدتقی شیروانی تبار، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز نیز در این نشست، با تاکید بر این‌که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، اساتید فرماندهان جنگ نرم هستند، گفت: وظیفه داریم پیام شهدا را به نسل جدید رسانده و الگوهای درست خود را بازشناسانیم.

وی با بیان این‌که وظیفه داریم پیام شهدا را رسانده و الگوهای درست خود را بازشناسانیم، اظهار کرد: نقش دانشگاهیان در دوران دفاع مقدس از همان ابتدای جنگ تحمیلی شروع شد و دانشگاهیان توانستند نقش موثری در این رابطه ایفا کنند.

شیروانی تبار، با اشاره به مجاهدت‌های شهید چمران به عنوان یک دانشگاهی و دانشمند متعهد در خوزستان، یادآور شد: این شهید والا مقام با تفکر مهندسی، علمی و دانشگاهی و با کارهای مهندسی و دلاورانه توانست دشمن را در آن جبهه زمین گیر کند.

وی در ادامه با اشاره به رشادت‌های شهدای دانشگاه، به مجاهدت‌های شهید حسین علم الهدی و دانشجویان پیرو خط امام اشاره کرد و گفت: فرمانده مهندسی جنگ، بهروز پورشریفی نیز با طراحی پل خیبر و قبل از آن نیز با طراحی ادواتی با کمک بشکه‌ها، توانست جلوی دشمن را بگیرد.

این استاد دانشگاه تبریز، که همراه برخی از شهدای دانشگاهی بوده به خاطرات خود در این رابطه اشاره کرد و گفت: مهدی باکری را همه می‌شناسند و این شهید والامقام جزو شهدای دانشگاهی بود و سردار حسین علایی و حسین یحیوی هم از جمله شهدای هستند که نامشان کمتر شنیده شده است.

وی به رشادت‌های شهید محمد صف آرا، شهید هوشنگ حیدر عربی، شهید فریدون کشتگر و شهید حسین محبی اشاره کرد و گفت: شهید صمد بخت شکوهی، شهید محمد صحاف نژاد و شهید غلامحسن شفاهی نیز که سالنی در دانشگاه به نام خود دارد از جمله شهدای دانشگاهی هستند که رشادت‌های بسیاری کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به این‌که دانشگاه تبریز در دوران دفاع مقدس در حوزه پشتیبانی و مهمات و ادوات جنگی به کمک جبهه‌ها آمد که پدیده بسیار مبارکی بود، ادامه داد: جهاددانشگاهی مدیریت ساخت ادوات جنگی در دانشگاه تبریز را برعهده داشت و منشا خدمات بسیاری بود که مدیریت کارگاه دانشکده فنی تنها یک نمونه از آن است.

وی با اشاره به پیام‌های مهم نقش‌آفرینی دانشگاه در دوران دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: این امر همبستگی و پشتیبانی دانشجویان و دانشگاهیان از رزمندگان اسلام را نشان داده و همچنین نشان داد که بخشی از مشکلات و توسعه صنایع دفاعی جامعه می‌تواند توسط دانشگاه‌ها انجام شود. تحقق شعار ما می‌توانیم هم از دیگر نکات مورد توجه در این رابطه است.

وی با اشاره به نقش امروز دانشگاهیان در عرصه‌ی جنگ شناختی، خاطرنشان کرد: دشمنان در این نوع جنگ، مغز و اندیشه‌ی جوانان را مورد هدف قرار داده‌اند و نقش دانشگاهیان در این برهه بسیار بااهمیت است، چراکه شهدای بزرگوار برای حفاظت از انقلاب رفتند و ما باید امروز این میراث بسیار ارزشمند را حفظ کنیم.

شیروانی تبار با تاکید بر این‌که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، اساتید فرماندهان جنگ نرم هستند، یادآور شد: وظایف اساتید و دانشگاهیان در عرصه جنگ شناختی بسیار بااهمیت بوده و بانگاهی به حوادث سال گذشته در می‌یابیم که دشمنان روی نقطه ضعف ما انگشت گذاشتند که همان غفلت ما از نسل جوان بود.

تبیین واژه‌ها از وظایف مهم دانشگاهیان است

حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه نیز در ادامه این نشست، با تاکید بر این‌که یکی از وظایف مهم مجامع علمی، تبیین واژه‌ها است، گفت: اگر دانشگاه در شرایط فعلی اقدام به تبیین واژه‌ها و صحنه‌هایی چون دفاع مقدس و جنگ شناختی نکند، کوچه و بازار در این رابطه جریان سازی خواهد کرد، لذا دانشگاه باید در این رابطه پیشرو باشد.

وی با بیان این‌که مجامع علمی و حوزوی متولی اندیشه در جوامع بوده و در واقع مغز متفکر جوامع هستند، افزود: در دفاع مقدس و برهه‌های مختلف کشورمان نمی‌توان نقش دانشگاه را نادیده گرفت.

وی با اشاره به نقش دانشگاهیان در جوامع مختلف، تاکید کرد: اگر جامعه‌ای معتقد به نقش دانشگاه نباشد و این جایگاه را به دانشگاه ندهند، به همان میزان نیز تاوان خواهد داد.

نظری، با بیان این‌که دانشگاه جایی است که اگر علم را با عقل اشتباه بگیرد، همانقدر در ایفای نقش دچار اشتباه خواهد شد، چراکه مشکل جامعه را عقل حل می‌کند نه صرف علم، خاطرنشان کرد: معتقدم یکی از آسیب‌های دانشگاهی تمرکز صرف روی علم بوده و نه عقل و ای کاش وزارت علوم یا جهاددانشگاهی  حرکتی برای حل این معادله راه اندازد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اگر همه رشته‌های دانشگاهی با فلسفه و عقبه‌ی خاص خود تدریس شود، همانند ستارگانی در یک آسمان خواهند درخشید و هدف اصلی را نشان خواهند داد که در حقیقت مقصود همان علوم توحیدی است.

وی با اشاره به اهمیت تبیین نقش دانشگاهیان در دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: باید اساتیدی که در کنار اروندرود حاضر شده و با اندازه‌گیری جزر و مد راه و روش را به رزمنده‌ها نشان دادند وقایع آن دوران را تبیین کرده و بگویند که رزمنده‌ها تنها کلاش به دست نبودند و کسانی که بستر را برای عبور رزمنده‌ها آماده کردند هم نقش بسزایی در دفاع داشتند.

نظری با بیان این‌که هنوز حقایق دفاع مقدس را نشناخته‌ایم و این حقایق ارزشمند باید استخراج شود، افزود: دانشگاه باید امروز هم جریان سازی کند و در حوادثی مثل تحولات قفقاز، حملات فلسطین‌ها برای پس گرفتن سرزمین‌هایشان و... به میدان آمده و تحولات را تبیین و دید جامعه را بازتر و گفتمان‌سازی کند.

وی با بیان این‌که برای تبیین حقایق و حوادث پیرامونی معتقدم باید راهیان نور خاورمیانه را راه اندازی کنیم، ادامه داد: دانشگاه تبریز در دوران دفاع مقدس هم به تکالیف علمی خود عمل کرد و هم از جبهه‌ها پشتیبانی کرد که در این رابطه با ساخت خمپاره و ادوات جنگی نقش بسیار شاخصی دارد.

مسئولیت سنگین دانشگاهیان در مقابله با جنگ شناختی

مهندس علی اصغر فاتحی فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با اشاره به این‌که نقش دانشگاهیان در دفاع مقدس یکی از مباحث بسیار ارزشمند است، گفت: دانشگاهیان در تمامی عرصه‌ها نقش بسزایی داشته‌ و امروز هم در مقابله با جنگ شناختی وظایف سنگینی بر عهده دارند.

وی با بیان این‌که با بررسی متخصصان جنگ درمی‌یابیم که بسیاری از شهدای بزرگوار از دل دانشگاه بیرون آمده‌اند که شهید پورشریفی تنها یک نمونه‌ی آن است، ادامه داد: شهید پورشریفی پل شناور خیبر را به طول ۱۳ کیلومتر ساخت که آمریکایی‌ها از طراحی آن در شگفت مانده بودند.

فاتحی فر، با تاکید بر این‌که دانشگاهیان همواره در خط مقدم دفاع بودند و امروز نیز باید به عنوان پیش‌قراولان مقابله با جنگ شناختی فعال باشند، یادآور شد: جنگ شناختی از جمله جنگ‌های سخت بوده و میدان عملیات دشمن در ذهن انسان‌هاست که این معادله تکلیف دانشگاهیان را مضاعف می‌کند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، با بیان این‌که اساتید و دانشگاهیان باید در عرصه‌ی جنگ شناختی نقش آفرین باشند و در این رابطه می‌توان از روش شهید بروجردی در کردستان تبعیت کرد، گفت: شهید بروجردی در زمانی که خودی از غیرخودی شناخته نمی‌شد، همه مردم را مسلح کرد تا همه بتوانند از خود در برابر حملات دفاع کنند.

وی افزود: امروز هم اساتید باید در عرصه جهاد تبیین پیشگام شده و با تولید محتوا و ارتقای سواد رسانه‌ای در بین آحاد مردم، تمامی افراد را در برابر هجمه دشمنان به صورت شناختی و بصیرتی تجهیز کنند.

فاتحی فر، تبیین ابعاد مختلف قضایا و آگاه سازی افراد جامعه‌ را بهترین راه برای مقابله با جنگ شناختی دشمنان عنوان کرد و افزود: مسیری که شهدای بزرگوار در برابرمان ترسیم کردند، راهی است که به موفقیت منتج می‌شود، از این‌رو مسئولین باید این منش و روش را نصب العین قرار دهند.

نشست تخصصی «نقش دانشگاهیان آذربایجان شرقی در دفاع مقدس» در ادامه سلسله برنامه‌های ویژه بزرگداشت شهدای جهاد دانشگاهی با حضور صاحبنظران به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی برگزار شد.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


نظر شما :