انعقاد قرارداد پژوهشی میان پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی با شهرداری سهند

۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۷ کد : ۶۳۴۲۱ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۱۰۹۵
سرپرست پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، از عقد قرارداد همکاری پژوهشی میان پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی با شهرداری سهند جهت تدوین برنامه راهبردی- عملیاتی شهر جدید سهند خبر داد.
انعقاد قرارداد پژوهشی میان پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی با شهرداری سهند

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دکتر ابراهیم ایران‌نژاد، سرپرست پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی استان، در خصوص ضرورت و اهمیت تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی برای شهرداری‌ها، گفت: در دهه اخیر برنامه‌ریزی استراتژیک و تهیه راهبرد توسعه برای شهرها در واکنش به نواقص طرح‌های جامع و تفصیلی و همچنین برای پرهیز از برنامه‌ریزی متمرکز، در جهت برنامه‌ریزی فرایندی، تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی محلی، جلب مشارکت مردم و نهادها و نیز تلفیق برنامه‌ریزی و اجرا، در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در این راستا برنامه راهبردی – عملیاتی شهر و شهرداری شهر جدید سهند تبریز، پاسخی به نیاز مدیریت شهری در استان در مورد تدوین برنامه‌ای فراگیر است؛ به‌گونه‌ای که بتواند در کنار برنامه‌های توسعه شهری متداول، مانند برنامه (طرح) جامع- تفصیلی، که اغلب بر ساماندهی کالبدی- فضایی شهر متمرکز است و سایر برنامه‌هایی که با هدف رفع بخشی از مسایل روزمره شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند، در چارچوبی علمی، به آینده محتمل توسعه شهر به شکلی هدفمند و با اتکا به مشارکت همه بهره‌وران بپردازد.

وی ادامه داد: از آنجایی که بر اساس دستورالعمل برنامه راهبردی – عملیاتی شهر و شهرداری ابلاغی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بر عهده شهرداری، شوراهای اسلامی شهر و کارگروه‌های تخصصی شهرداری گذاشته شده است، تهیه و اجرای این سند زمینه‌های لازم برای هماهنگ کردن اقدامات کلیه دستگاه‌های اجرایی در زمینه اداره شهر و بسترسازی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری و تقویت نقش شهرداری و شورای شهر در مدیریت شهری را مهیا می‌کند. و شهرداری شهر سهند نیز در راستای عملیاتی کردن این اهداف اقدام به عقد قرارداد با پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی کرده است.

ایران‌نژاد، افزود: در این راستا، شهرداری‌ شهر جدید سهند، از طریق برون‌سپاری تدوین برنامه راهبردی – عملیاتی شهر و شهرداری به پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی و گروه پژوهشی برنامه ریزی منطقه ای گام‌ موثری در این خصوص برداشته‌اند. پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی نیز با برخورداری از اعضای هیات علمی مجرب در رشته‌های تخصصی برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، جامعه‌شناسی، اقتصاد شهری و منطقه‌ای، مهندسی صنایع، محیط زیست، GIS و ... در قالب گروه‌های پژوهشی در سال‌های اخیر اقدام به تهیه تدوین برنامه راهبردی عملیاتی شهر و شهرداری در چندین شهر استان آذربایجان‌شرقی کرده است و در برخی از شهرها نیز در حال تدوین برنامه می‌باشد.

سرپرست پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به تجربیات کسب شده و فعالیت اعضای هیات علمی مجرب در این پژوهشکده و الزام شهرداری‌ها در دستورالعمل جدید تهیه، تصویب، اجرا و پایش برنامه راهبردی عملیاتی شهر و شهرداری ابلاغی از طرف رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور آمادگی خود را جهت تدوین برنامه راهبردی- عملیاتی شهر سایر شهرهای استان و کشور اعلام می‌دارد.
وی گفت: تهیه برنامه راهبردی توسعه شهر و تنظیم یک چهارچوب راهبردی برای اتخاذ تصمیمات در حوزه مدیریت شهری برای مواجهه با چالش‌های کنونی و آتی در بازه زمانی بلند و میان مدت برای شهر به منظور انطباق نظام برنامه‌ریزی شهرداری با روش‌های برنامه‌ریزی نوین کاملاً ضروری است.

وی ادامه داد: همچنین تهیه سند راهبردی توسعه شهر زمینه اجرای وظایف شورای اسلامی شهر در مدیریت شهری طبق مفاد بندهای 2 و 32 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را فراهم خواهد کرد.

وی، استفاده از اسناد فرادست توسعه شهری در سطوح مختلف ملی، استانی، فراشهری و شهری به منظور تنظیم چارچوب برنامه‌ریزی و پرهیز از دوباره کاری، تهیه سند راهبردی توسعه شهر به صورت فرابخشی و ترسیم آینده شهر، تعیین راهبردهای توسعه شهر و تشخیص راهبردهایی که شهرداری می‌تواند در قالب آن ایفای نقش نماید، ایجاد توافق بین تمامی نهادهای اثرگذار در مدیریت شهری، پیش‌بینی منابع مالی و درآمدهای شهرداری در سناریوهای مختلف و شناسایی فعالیت‌های مستمر مرتبط با نگهداشت وضع موجود را از مهمترین ویژگی‌های برنامه راهبردی- عملیاتی شهر و شهرداری‌ها اعلام کرد.

ایران نژاد، گفت: شناسایی پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شهرداری در بازه زمانی میان مدت و اولویت‌بندی آن‌ها، ارایه پیشنهادهای قابل اجرا در چارچوب محدودیت‌های مالی، اداری و فنی و پرهیز از آرمان‌گرایی، داشتن قابلیت سنجش خروجی محصول و خدمات با استفاده از تعریف اهداف کمی در سطح خرد و کلان، قابلیت انعطاف‌پذیری عملیات با استفاده از امکان پایش و نظارت بر اجرا و بازنگری در برنامه‌ها با توجه به تغییرات شرایط محیط درونی و بیرونی و نظم بخشی به فعالیت‌های شهرداری و ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف درون سازمانی شهرداری از دیگر ویژگی‌های برنامه راهبردی- عملیاتی شهر و شهرداری‌ها است.

وی در پایان از شهرداری شهرجدید سهند و اعتماد آن مجموعه به پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهت اجرا و عملیاتی کردن این طرح  قدردانی کرده و اظهار امیدواری کرد تا مجموعه همکاران پژوهشکده به بهترین شکل ممکن به عنوان مشاور و بازوی توانمند فکری برای مجموعه شهرداری شهر سهند عمل کنند.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی


نظر شما :