اجرای سه طرح پژوهشی توسط پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی

۰۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۳ کد : ۶۳۸۱۲ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۱۱۴۷
سرپرست پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته مابین این پژوهشکده و شرکت شهرک‌های صنعتی استان سه طرح پژوهشی توسط این پژوهشکده اجرا می‌شود.
اجرای سه طرح پژوهشی توسط پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، دکتر ابراهیم ایران‌نژاد، سرپرست پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی استان، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این طرح‌های پژوهشی شامل شناسایی گلوگاه‌های فناوری خوشه رشته صنعت منتخب، بروز رسانی امکان سنجی خوشه طلا و جواهر و امکان سنجی استفاده از انرژی خورشیدی در واحدهای مستقر و قابل استقرار در شهرک ها و نواحی صنعتی استان آذربایجان شرقی می باشد.

وی اظهار کرد: در طرح شناسایی گلوگاه‌های فناوری خوشه رشته صنعت منتخب، اطلاعات واحدهای صنعتی فعال در رشته صنعت منتخب کیف و کفش از چهار منظر فناوری شامل فن افزار، اطلاعات افزار، انسان افراز و سازمان افراز، پروسه تولید، محصولات تولیدی و نحوه تجاری سازی فناوری مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس نیازها و گلوگاه‌های فناورانه واحدهای صنعتی متناسب با فناوری‌های روز دنیا شناسایی و در نهایت راهکارهای کاربردی جهت رفع هر گلوگاه ارائه می شود.

وی گفت: در طرح بروزرسانی خوشه طلا و جواهر  ابتدا به بررسی ادبیات توسعه خوشه‌ای پرداخته می شود. سپس فضای حاکم بر کسب و کار خوشه در سطح بین‌المللی و ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در گام بعدی بعد از جمع آوری و تحلیل اطلاعات خوشه طلا و جواهر تبریز، امکان سنجی توسعه خوشه در ابعاد اقتصادی، اجرایی، اجتماعی و زیست محیطی، متناسب با آن مدل مطلوب برای توسعه کسب و کارهای طلا و جواهر بصورت الگوی خوشه‌ای ارائه می شود.

ایران‌نژاد، ادامه داد: همچنین در طرح امکان سنجی استفاده از انرژی خورشیدی در واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان آذربایجان شرقی با لحاظ تکنولوژی‌های موجود، قوانین و مقررات، مسایل اجتماعی و اقتصادی و محدودیت‌ها و نحوه مدیریت انرژی تولیدی شده در سطح خرد و کلان و میزان پوشش آن توسط دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه راهکارهای ایجاد جذابیت برای واحدهای صنعتی جهت تولید کل یا بخشی از انرژی مصرفی خود از طریق انرژی های تجدیدپذیر ارائه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، با عنایت به رسالت جهاددانشگاهی در زمینه رفع نیازهای پژوهشی-آموزشی و همچنین نیاز روزافزون کشور به اجرای تحقیقات برنامه‌ریزی شده و هدفمند، جهاددانشگاهی استان پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی را به عنوان یکی از پژوهشکده‌های جهاددانشگاهی در حوزه توسعه تاسیس کرده و در راستای تربیت نیروی انسانی و محققان متعهد و متخصص در غالب گروه‌های پژوهشی اقدام و تلاش می‌کند در پژوهش و آموزش، تولید و ترویج علم و پاسخگویی به نیازهای جامعه در حوزه های برنامه ریزی و توسعه سرآمد باشد.

این پژوهشکده با بهره گیری از دستاوردهای نوین به ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره به جامعه علمی، صنعتی و حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی می پردازد و موضوع "تدوین الگوهای بومی برنامه ریزی توسعه" را به عنوان محور و زمینه اصلی فعالیت خود قرار داده است.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی


نظر شما :