به میزبانی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی

اولین نشست هم‌اندیشی شبکه‌سازی فعالیت‌ها و همکاری‌های بین واحدهای جهاددانشگاهی در تبریز برگزار شد

۲۵ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۳ کد : ۶۴۸۸۰ تاپ خبر عمومی
تعداد بازدید:۳۰۲
اولین نشست هم‌اندیشی شبکه سازی فعالیت‌ها و همکاری‌های بین واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان با حضور معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی و مدیر کل امور واحدهای جهاددانشگاهی در تبریز برگزار شد.
اولین نشست هم‌اندیشی شبکه‌سازی فعالیت‌ها و همکاری‌های بین واحدهای جهاددانشگاهی در تبریز برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، دکتر حسن فارسی، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در این نشست اظهار کرد: شبکه سازی یکی از موضوعاتی است که همواره به آن پرداخته شده اما آنگونه که باید و شاید عملیاتی نشده است. با توجه به این‌که جهاددانشگاهی یک نهاد علمی است، معتقد هستیم که فعالیت‌های آن باید منسجم و به صورت شبکه‌ای باشد.

وی با بیان این‌که باید انرژی، توان و ظرفیت خود را در کنار هم قرار دهیم و برای دفع ضرر و کسب منفعت کنار هم باشیم، افزود: هم‌افزایی ریسک پذیری، دسترسی به بازارهای جدید، افزایش توان رقابت، خلق ارزش‌های مشترک و تبادل تجربه، گسترش ظرفیت‌ها و به حداکثر رساندن ظرفیت‌ها از جمله مزیت‌های فعالیت شبکه‌ای است. البته قرارگیری فیزیکی در کنار هم، شبکه‌ای را شکل نمی‌دهد بلکه باید چشم اندازهای را با هم مشترک کرده و اعتماد ایجاد کنیم.  

وی با بیان این‌که برای ایجاد و افزایش اعتماد باید سازوکاری داشته باشیم، گفت: شبکه سازی فعالیت‌های جهاددانشگاهی می‌تواند به تقویت اثربخشی آن در جامعه و به خصوص پویایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کمک کند.

فارسی، با تاکید بر لزوم داشتن رویکرد تحولی در مجموعه جهاددانشگاهی، افزود: وظیفه ما حمایت از شبکه سازی است زیرا آن را عین تحول می‌دانیم.
 
دکتر اسد رازانی،  مدیر کل امور واحدهای جهاددانشگاهی نیز در ادامه با تاکید بر این‌که باید باور داشته باشیم که یک خانواده هستیم، اظهار کرد: شبکه سازی نیاز به بسترسازی و زمینه سازی دارد و در این راستا نیز نظام نامه‌ای آماده شده است.

وی افزود: چهار استان شمالغرب کشور یک منطقه همگن بوده و از نظر فرهنگی، اجتماعی و محیطی ویژگی‌های مشترک دارند. واحدهایی موفق هستند که در راستای ظرفیت‌های استان گام بردارند. واحدی که باری به هر جهت است، موفق نخواهد بود. اشتراکات میان این چهار استان می‌تواند زمینه‌ای فراهم کند که بتوانیم این طرح را در سایر مناطق کشور هم دنبال کنیم.  

رازانی، ادامه داد: حضور پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی در تبریز یک غینمت است تا بتوانند زمینه‌های همکاری را تدوین کنند و اکنون نیز پای کار آمده است.

برای دستیابی به توسعه نمی‌توان به تنهایی حرکت کرد

مهندس علی اصغر فاتحی فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: سالیان سال است که بحث شبکه سازی در جهاددانشگاهی مطرح شده و همه در تلاش هستند تا این امر محقق شود. اکنون پایلوت نخست این طرح در منطقه شمالغرب و در چهار استان خطه آذربایجان در نظر گرفته شده که باید با همت روسای جهاددانشگاهی این چهار استان، مدلی برای آن تعریف شده و بتوانیم در مسیر شبکه سازی حرکت کنیم.

وی با اشاره به مشکلات احتمالی در گام‌های نخست اجرای این طرح، گفت: نخستین بحث در هر حوزه‌ای، عدالت محوری است و تا زمانی که نباشد، این شبکه سازی اتفاق نمی‌افتد. در نتیجه باید منافع تمامی واحدها درنظر گرفته شود و بتوانیم کار تیمی را انجام دهیم.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌ها و هم افزایی در راستای شبکه سازی استان‌ها، اظهار کرد: باید در راستای ارتقای تعاملات بین سازمان‌ها، جلسات بیشتری بین روسا و معاونان برگزار شود و زمینه‌های همکاری مشخص شوند. اکنون برای دستیابی به توسعه نمی‌توان به تنهایی حرکت کرد، بلکه باید کنار همدیگر و دست در دست هم بتوانیم پروژه‌هایی را اجرا کنیم و ظرفیت شمالغرب را پای کار بیاوریم.

فاتحی فر گفت: یکی از گام‌ها در این راستا نیز بحث اعتمادسازی است. اصلی‌ترین گزینه در بازار تجارت، اعتماد است که اگر نباشد، نمی‌توان کاری انجام داد و بحث اعتماد سازی نیز بر اساس عملکرد است.

برای اعتمادسازی باید ابتدا فرهنگ آن ایجاد شود

دکتر رضا حسین زاده، رئیس جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی نیز در ادامه با اشاره به تجربیات خوشه‌های اقتصادی در این استان، اظهار کرد: صنایع خرد همیشه در تامین مواد اولیه مشکل دارند اما در قالب خوشه می‌توانند سرمایه‌های خرد را کنار هم جمع کرده و با همدیگر هزینه کنند و بازارشان را توسعه دهند.   

وی افزود: همواره برداشتن گام اول در بحث شبکه سازی و یا خوشه سازی سخت است اما اگر همین گام به خوبی برداشته شود، باقی مسیر به صورت یک غلتک طی خواهد شد.

وی بر لزوم شناسایی دلایل شکست در بحث شبکه سازی تاکید کرد و گفت: برای اعتمادسازی باید ابتدا فرهنگ آن ایجاد شود. یکی از بزرگترین وظایف روسا و معاونان سازمان‌ها، ایجاد این فرهنگ است.

شبکه سازی باعث افزایش توان اجرایی و اثربخشی استان‌ها می‌شود

دکتر طاهر یوسفی امیری، رئیس جهاددانشگاهی زنجان نیز اظهار کرد: اگر شبکه سازی و ارتباط بین واحدها در مسیر درستی قرار گیرد، بی شک باعث توان بالای جهاد دانشگاهی در کل کشور خواهد شد که یکی از پیش شرط‌های اساسی آن نیز شناخت واحدها از همدیگر است.  

وی افزود: به هوشمندی انسان و سیستم‌ها اعتقاد راسخ دارم و معتقد هستم که اگر به نقطه‌ای برسیم که منافع ما به همدیگر گره خورده است، دیگر نیازی به ابلاغ دستورالعمل و بخشنامه نبوده و ناخودآگاه در مسیر مشخص خواهیم بود.

وی با بیان این‌که شبکه سازی باعث افزایش توان اجرایی و اثربخشی استان‌ها می‌شود، گفت: گاه واحدها به صورت انفرادی توان انجام پروژه‌ای را ندارند اما با هم افزایی و اعتبار و پشتوانه استان‌های دیگر می‌توان این مشکل را حل کرد.

تشکیل یک کنسرسیوم شبکه‌ای می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند

دکتر اسحاق رسولی، رئیس جهاددانشگاهی اردبیل نیز اظهار کرد: جهاددانشگاهی در حقیقت یک خوشه فرهنگی است که نقش تاریخ ساز و تمدن ساز داشته که نشان می‌دهد ظرفیت بسیار بالایی در زمینه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌توانیم داشته باشیم.  

وی افزود: شبکه سازی در گزاره‌ای اتفاق می‌افتد که چالش‌ها و فرصت‌های مشترک دارند. اول کار نیز بحث حساس سازی مطرح است که این امر به اندازه کافی در بدنه جهاددانشگاهی وجود دارد. مرحله بعدی نیز اعتمادسازی و سپس طرح و برنامه و شناسایی گلوگاه‌ها است که اگر این گلوگاه‌ها حل شوند، بسیاری از مسائل و مشکلات منطقه نیز می‌تواند حل شود.

وی با بیان این‌که بازاریابی و بازارسازی برای جهاد دانشگاهی مهمترین مسئله و یکی از این گلوگاه‌ها است، افزود: تشکیل یک کنسرسیوم شبکه‌ای می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

رسولی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که کار تیمی در کشور ما موفق تر است و دلیل اصلی این‌که کار تیمی انجام نمی‌شود، بحث نوع مدیریت و مسائل حقوقی است که در صورت تبیین آن، کار تیمی تداوم می‌یابد. باید به جای تعارف‌ها در بحث مدیریت و ارتباطات، مسائل حقوقی به درستی شناسایی شده و یک طرح برای منبع داشته باشیم.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


( ۳ )

نظر شما :