تشریح ظرفیت‌های جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی در حوزه دانش بنیان

۱۷ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۸ کد : ۶۵۹۲۷ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۲۸۴
رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی به ‌تشریح ظرفیت‌های این سازمان در حوزه دانش بنیان پرداخت.
تشریح ظرفیت‌های جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی در حوزه دانش بنیان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، مهندس علی اصغر فاتحی‌فر در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناوری و نوآوری ربع رشیدی(رینوتکس) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جهاد دانشگاهی مولود انقلاب و دستاورد نظام بوده و به تعبیری، این نهاد انقلابی کارهای بر زمین مانده را انجام می‌دهد.

وی افزود: جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی در دوران جنگ تحمیلی نیز حضوری فعال داشته و با استفاده از ظرفیت دانشجویان در حوزه قطعات جنگی، تحقیقاتی را انجام داد و این تحقیقات در حوزه ساخت خمپاره به نتیجه رسید و در سال ۶۵ در دانشکده فنی دانشگاه تبریز شروع به تولید خمپاره کردند. 

وی افزود: پس از آغاز فعالیت خمپاره سازی در دانشکده فنی دانشگاه تبریز، دشمن بعثی آن را رصد کرده و این کارگاه زیر موشک‌های رژیم بعثی بمباران شد و ۲۲ شهید جهادگر در این زمان تقدیم انقلاب شدند و هشت تن دیگر نیز به درجه جانبازی رسیدندو امروز جهاددانشگاهی به برکت خون شهدا بقا یافته است.

فاتحی‌فر یادآور شد: در حوزه تحقیقات و دانش بنیان در حوزه انرژی‌های نو فعالیت‌های زیادی در طراحی و نصب نیروگاه‌های خورشیدی و هیبریدی(بادی-خورشیدی) توسط مرکز تحقیقات انرژی های تجدید پذیر جهاددانشگاهی استان انجام شده و در نقاط مختلف کشور اقدام به پروژه یابی و اجرای نیروگاه‌هایی با توان‌های مختلف شده است که سامانه قابل حمل خورشیدی (نورا 1) محصول خاص این مرکز است.

وی با اشاره به ارائه این محصول در نمایشگاه رینوتکس اظهار کرد: این سامانه با خروجی های متنوع AC و DC برای روشنایی، شارژ بی‌سیم و کاربردهای مختلف بوده و دارای باتری لیتیومی با ظرفیت بالا و قابلیت شارژ در محیط های مختلف از خورشید و از سیستم برق شهری است، و در زمینه تصویر برداری و قابلیت تامین انرژی در ابعاد مختلف برای اقامت‌گاه های موقت، چادرهای عشایر و ... کاربرد دارد.

وی ادامه داد: در حوزه هوش مصنوعی نیز فعالیت‌های دانش بنیانی آغاز شده و کارگروه هوش مصنوعی جهاددانشگاهی استان، سامانه‌های تشخیص، کلاس بندی و ردیابی مبتنی بر هوش مصنوعی را در محورهای کنترل ترافیک،  پلیسی و جنایی و امنیت و ایمنی بخش خصوصی، طراحی و اجرا کرده است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان افزود: در حوزه درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی نیز فعالیت‌های دانش بنیانی در مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول های بنیادی جهاددانشگاهی استان در حال اجرا بوده و  داشتن دانش، فناوری و تجهیزات به روز و متخصصان مجرب در این مرکز موجب بازگشت امید به بسیاری از خانواده ها شده و در راستای افزایش جمعیت و فرزندآوری بسیار موفق عمل کرده است. 

وی ادامه داد: مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی است که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی اخیر خود از ایشان یاد کردند، مرحوم آشتیانی پس از نتایج حاصله از تحقیقات به همراه دانشگاه علوم پزشکی ایران توانست پژوهشگاه درمان ناباروری را در کشورمان راه اندازی کند و به موفقیت‌های موثری در این زمینه دست یابد.

وی ادامه داد: اکنون تشکیل و فعالیت تمامی مراکز درمان ناباروری دولتی و خصوصی در کشورمان به برکت فعالیت‌های علمی دکتر آشتیانی و همکاران وی است که پایه آن را در کشور بنا نهاده و امروز همچنان جهادگران در مسیر توسعه آن حرکت می‌کنند و به تحقیقات موثری نیز در حوزه درمان ناباروری و سایر حوزه‌های پزشکی دست می‌یابند.

وی افزود: پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی نیز در گروه‌های پژوهشی مختلف در زمینه علوم انسانی در سطح استان و کشور در حال انجام فعالیت‌های دانش بنیان بوده و به عنوان اتاق فکر سازمان‌های دولتی در زمینه مدیریت و علوم انسانی عمل می‌کند، این پژوهشکده با بهره‌گیری از دستاوردهای نوین به ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره به جامعه علمی، صنعتی و حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی می‌پردازد و موضوع «تدوین الگوهای بومی برنامه ریزی توسعه» را به عنوان محور اصلی فعالیت قرار داده است.

فاتحی فر در خصوص اهمیت برپایی نمایشگاه رینوتکس نیز گفت: حدود 700 سال پیش شهر ربع رشیدی در تبریز به عنوان نخستین شهرک دانشگاهی فعالیت می کرد و زبان های مختلف عربی، ترکی، بوقوری، سانسکریت، یونانی و چینی در آن تدریس می شد. در این راستا نمایشگاه ربع رشیدی نقش بسیار مهمی در احیای نقش تاریخی تبریز در زمینه علوم و دانش دارد و باید به صورت مداوم برگزار شود.

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی به همراه معاونان از نمایشگاه رینوتکس بازدید کرده و با حضور در غرفه‌های مختلف در خصوص زمینه‌های همکاری مشترک میان جهاددانشگاهی و شرکت‌های متعدد مذاکره کردند.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


( ۱ )

نظر شما :