با همکاری سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی و اداره کل امور عشایر استان انجام می‌شود

بررسی راهکارهای بهبود معیشت عشایر آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اشتغالزایی با محوریت زندگی عشایری

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۳ کد : ۶۸۱۸۸ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۱۶۵
طی نشستی، زمینه‌های همکاری مشترک بین سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی و اداره کل امور عشایر استان بررسی و قرارداد همکاری در خصوص اجرای طرح پژوهشی تحت عنوان "مطالعه راهکارهای بهبود معیشت عشایر استان با تاکید بر اشتغالزایی با محوریت زندگی عشایری" توسط پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی نیز منعقد شد.
بررسی راهکارهای بهبود معیشت عشایر آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اشتغالزایی با محوریت زندگی عشایری

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، سید محمدحسین آل هاشم، مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی در این جلسه به ظرفیت‌ها و مشکلات جامعه عشایری اشاره و نقش ویژه جامعه عشایری استان در تولید را بیان کرد.

به گزارش ایسنا، وی گفت: عشایر، علی رغم سختی‌های شیوه زندگی عشایری، هیچگاه از تلاش دست برنداشته و در حقیقت نمونه بارز و آشکار اقتصاد مقاومتی هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه تک شغلی بودن و نداشتن تنوع درآمدی، سنتی بودن دامداری، هزینه بالای نهاده‌های دامی، عدم خرید تضمینی محصولات دامی و ... باعث شده است که عشایر از نظر اقتصادی در تنگنا قرار گیرند که علاوه بر این، بروز برخی عوامل طبیعی و غیرطبیعی باعث تشدید این تنگناها و مشکلات عشایر شده است، از این رو ضروری است که با بررسی و پژوهش، راهکارهای لازم جهت بهبود معیشت عشایر استان اتخاذ و باعث اشتغالزایی در جامعه عشایری استان شود.

آل هاشم، آمادگی این اداره کل را جهت توسعه همکاری با جهاددانشگاهی اعلام کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با توسعه همکاری‌های فی مابین خدمات مناسبی به قشر عشایر ارائه نماییم.

 علی اصغر فاتحی فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این نشست، با بیان این‌که رسالت جهاددانشگاهی در دو حوزه علم و فرهنگ متمرکز شده است، اظهار کرد: جهاددانشگاهی بر اساس تاکید مقام معظم رهبری به دنبال حل مشکلات جامعه است. این نهاد، فعالیت‌های متنوعی در کشور داشته و مطابق با وضعیت زیست بوم، نیازها و ظرفیت‌‎های هر استان انجام می‌گیرد.

وی با تشریح فعالیت‌های بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی استان به‌دنبال توسعه دفاتر خود در دانشگاه‌های استان است و در این راستا دانشگاه صنعتی سهند و دانشگاه هنر اسلامی در برنامه‌های توسعه جهاددانشگاهی قرار دارند که در دانشگاه هنر اسلامی تبریز افتتاح شده و در برنامه داریم تا در دهه فجر دفتر جهاددانشگاهی را در دانشگاه صنعتی سهند راه اندازی کنیم.

فاتحی فر، به فعالیت‌های پزشکی این نهاد اشاره و با بیان این‌که جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی با ساختار عمومی غیر دولتی تمام خدمات درمانی و پزشکی خود را با تعرفه دولتی به مردم عزیز استان ارائه می‌کند، افزود: این نهاد همواره در تلاش بوده تا با استفاده از ظرفیت‌ دانشگاه‌های استان در حوزه‌های مختلف کارهای زمینه مانده را برعهده بگیرد و در این زمینه به تعبیر رهبر معظم انقلاب، الگوی بسیار خوبی برای مراکز علمی و تحقیقاتی به شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که آمادگی داریم در خصوص جوانی جمعیت، قشر عشایر استان را در زمینه درمان ناباروری تحت پوشش قرار دهیم، گفت: جهاددانشگاهی در این زمینه آمادگی کامل دارد تا قشر زحمتکش عشایر را تحت پوشش قرار دهد.

وی در ادامه با اشاره به رویکردهای آموزشی این سازمان، گفت: جهاد دانشگاهی با بهره‌گیری از ظرفیت واحدهای جهاددانشگاهی کل کشور به عنوان گسترده ترین سیستم آموزشی کشور فعالیت‌های آموزشی خود را در هفت گروه آموزشی با رویکرد مهارت محور و اشتغال محور به تمام اقشار جامعه از جمله دانشجویان دانشگاه‌های کشور و استان ارائه می‌دهد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به رسالت جهاددانشگاهی در حوزه علم و آموزش، افزود: جهاددانشگاهی با توجه به مشکلات مربوط به بیکاری، آموزش‌های مهارت محور، کارآفرینی و اشتغالزایی را دنبال کرده تا آموزش‌های مهارت محور به اشتغال یابی در جامعه کمک کند و در این راستا نیز طرح مشاغل خانگی در این نهاد آغاز شده و آذربایجان شرقی نیز توانسته رتبه نخست را در اجرای طرح مشاغل خانگی کسب کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان نیز اظهار کرد: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مرکز افکارسنجی دانشجویان( ایسپا)، سازمان دانشجویان از جمله فعالیت‌های زیرمجموعه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان است و آمادگی داریم تا رویدادها و اخبار حوزه عشایر را انعکاس دهیم.

وی در خاتمه از تهیه پک‌های نیروگاه خورشیدی برای بهره‌مند شدن عشایر از روشنایی توسط محققان این سازمان خبر داد و گفت: این پکیج‌ها در مراحل پایانی قرار دارد و عشایر عزیز با استفاده از این پنل‌های خورشیدی از امکانات روشنایی و شارژ تلفن بهره‌مند می‌شوند.

ابراهیم ایران نژاد، سرپرست پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی نیز در این جلسه اظهار کرد: این پژوهشکده از سال 1388 در استان شروع به کار کرده و دارای 4 گروه پژوهشی؛ گروه مدیریت توسعه، گروه جامعه شناسی توسعه، گروه برنامه ریزی منطقه ای و گروه مهندسی تکنولوژی و نیز مرکز خدمات تخصصی GIS&RS و اعضای توانمند هیات علمی به عنوان اتاق فکر دستگاه ها و سازمان های اجرایی استان در انجام پروژه ها و طرح های پژوهشی و خدمات مشاوره ای فعالیت خود را ادامه می دهد.

وی افزود: طرح مطالعه راهکارهای بهبود معیشت عشایر استان با تأکید بر اشتغالزایی با محوریت زندگی عشایری یکی از طرح های مصوب کمیته آپفن استان می باشد. با توجه به تک معیشتی بودن، سنتی بودن، عدم مهارت در سایر شغل‌ها و ... که از عوامل دخیل در پایین بودن میزان درآمد عشایر می‌باشد، این امر باعث می‌شود این قشر زحمتکش از لحاظ معیشت و برخی از شاخص‌های زندگی در تنگنای شدید قرار گیرد.

وی ادامه داد: لذا برای دستیابی به درآمد بیشتر و بهبود معیشت عشایرو همچنین اشتغال‌زایی متناسب با زندگی عشایری، بایستی راهکارهای لازم اتخاذ شود. در این راستا پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی با مشورت متخصصین امر، چند معیشتی و تنوع‌بخشی به درآمد عشایر را از راهکارهای مهم جهت بهبود معیشت، افزایش منابع درآمد و توسعه پایدار مناطق عشایری می داند که قطعا لازمه آن را حمایت اداره کل امور عشایر استان در راستای عملیاتی کردن پیشنهادات آتی می دانیم.

ایران نژاد افزود: با تغییرات اقلیمی، اجتماعی و سیاسی در دهه‌های اخیر، روش زندگی عشایر نیز دست‌خوش تغییر شده و باعث کم شدن جمعیت و خانوارهای عشایر، اسکان، حاشیه‌نشینی و عدم تمایل نسل جوان به تداوم زندگی عشایری شده است که به‌عنوان یک تهدید جدی برای سبک زندگی عشایر مطرح می‌باشد. در شرایط کنونی با توسعه زندگی نوین شهری و زندگی مدرن، این جوامع شدیداً تحت تأثیر فرهنگ‌های دیگر قرار گرفته‌اند. جامعه عشایری استان هم به‌دلیل جمعیت، رنگین‌کمانی از آداب و رسوم و فرهنگ‌ها را شکل داده است که از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های نهفته بسیاری جهت تحقیق و فرصت‌های بسیاری برای بهبود معشیت آنان برخوردار است.

وی تاکید کرد: هدف کلی این پژوهش عبارتست از شناسایی و ارائه راهکارهای بهبود معیشت عشایر استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اشتغال‌زایی با محوریت زندگی عشایری استان ؛ و در این راستان محورها و اهداف جزئی را دنبال خواهیم کرد؛ ارائه راهکارهای لازم به‌منظور افزایش سطح درآمد عشایر و تنوع‌بخشی به درآمد عشایر، ارائه راهکارهای لازم در خصوص تثبیت شغل و همچنین ترویج چند معیشتی در مناطق عشایری، ارائه راهکارهای کاربردی جهت بهبود معیشت عشایر، ارائه پیشنهادات در راستای ترویج چند معیشتی در مناطق عشایری، تدوین برنامه‌های مناسب در راستای ایجاد شغل‌های جدید متناسب با سبک زندگی عشایری، تدوین برنامه‌های آموزشی جهت توانمندسازی زنان و مردان جامعه عشایری، ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود مسائل بهداشتی و آموزشی در مناطق عشایری، ارائه عناوین شغل های جدید متناسب با سبک زندگ عشایری از جمله اهداف آتی طرح مذکور می باشد.


انتهای پیام

 

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


( ۱ )

نظر شما :