به همت سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی

کارگاه آموزشی مقدماتی «کاربست لیزرل» در پژوهش‌های اجتماعی برگزار می‌شود

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۸:۴۳ کد : ۷۱۲۵۱ پژوهشی
تعداد بازدید:۱۰۵
کارگاه آموزشی مقدماتی «کاربست لیزرل» در پژوهش‌های اجتماعی» ویژه دانشجویان مقاطع ارشد، دکتری و پژوهشگران سازمان‌ها سی‌ام اردیبهشت ماه جاری برگزار می‌شود.
کارگاه آموزشی مقدماتی «کاربست لیزرل» در پژوهش‌های اجتماعی برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، نرم افزار لیزرل (LISREL) مخفف Linear Structural Relations  است. این نرم افزار برای اولین بار حدود 40 سال پیش توسط  دو تن از آماردانان و پژوهشگران سوئدی به نام «کارل گوستاو جوریس کاگ» و «داگ سوربوم» جهت آزمون مدل های تحلیلی در پژوهش‌ها ابداع گردید. امروزه این نرم افزار به صورت فزاینده در تمامی رشته‌های علوم انسانی(به ویژه علوم اجتماعی)، پزشکی و فنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیزرل یک محصول نرم افزاری است که به منظور برآورد و آزمون مدلهای معادلات ساختاری طراحی و به بازار عرضه شده است. این نرم افزار در بستر نرم افزار SPSS نصب گردیده و  با استفاده از همبستگی و کوواریانس بین متغیرهای اندازه گیری شده، می‌تواند مقادیر بارهای عاملی، واریانس‌ها و خطاهای متغیرهای مکنون(پنهان) را برآورد یا استنباط کند، و از آن می‌توان برای اجرای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی مرتبه دوم، تحلیل عاملی تاییدی و همچنین تحلیل مسیر (مدل یابی علّی با متغیرهای مکنون) استفاده کرد.

هر چند که در طول یک دهه گذشته در بیشتر دانشگاه‌های ایران، کارگاه‌های آموزشی گوناگونی از این نرم افزار برای اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همچنین پژوهشگران سازمان‌ها برگزار شده است؛ ولی همچنان ضرورت برگزاری چنین کارگاه‌هایی برای آموزش و بازآموزی مخاطبان بیشتر احساس می‌شود.

با توجه به نیاز روز افزون، گروه پژوهشی جامعه شناسی توسعه پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی اقدام به برگزاری این کارگاه نموده است.

دوره مقدماتی این کارگاه با عنوان «کارگاه آموزشی مقدماتی کاربست لیزرل در پژوهش های اجتماعی» ویژه دانشجویان مقاطع ارشد، دکتری و پژوهشگران سازمان‌ها 30 اردیبهشت 1403 برگزار می‌شود.

علاقمندان جهت ثبت‌نام و شرکت در این کارگاه به لینک ثبت نام در پوستر کارگاه مراجعه نموده و همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 33392127 تماس حاصل نمائید.

text to speech icon

نظر شما :