رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی:

رسالت جهاد دانشگاهی شناسایی و رفع نیازهای اساسی جامعه است

۰۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۴ کد : ۲۰۷۹۰ تاپ خبر عمومی
تعداد بازدید:۵۵۳
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: رسالت جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف، متفاوت بوده و در کل رسالت ما رصد، شناسایی و رفع نیازهای اساسی جامعه است.
رسالت جهاد دانشگاهی شناسایی و رفع نیازهای اساسی جامعه است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دکتر جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان روز دوشنبه، 6 مردادماه در برنامه زنده تلویزیونی سحرلر شبکه سهند در خصوص رسالت جهاد دانشگاهی گفت: 40 سال پیش در اوایل انقلاب اسلامی دانشگاه ها دچار وقفه شده بودند و گروه‌های مختلفی در دانشگاه ها حاضر می‌شدند، برای خاتمه دادن به این مشکل و همچنین تلطیف فضای دانشگاه‌ها، رونق بخشی فعالیت‌های علمی، بعد از تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی نیز تاسیس شد.

وی ادامه داد: فعالیت ها و رسالت جهاد دانشگاهی بسته به شرایط و زمان های مختلف، متفاوت بوده، به‌طوری که در زمان جنگ در حوزه های نظامی و تولید اولین تجهیزات نظامی و تامین نیازهای خمپاره ای با همکاری دانشگاه تبریز، جهاد دانشگاهی و جهاد خودکفایی فعالیت انجام می‌شد که متاسفانه بمباران کارگاه در دانشگاه تبریز در ۲۷ دیماه سال 1365 منجر به شهادت جمعی از  دانشجویان و جهادگران  شد.

وی اضافه کرد: سازماندهی دانشجویان برای اعزام به مناطق عملیاتی از دیگر فعالیت های جهاد دانشگاهی در دوران جنگ تحمیلی بود. 

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این سازمان بسته به شرایط جامعه و نیازهایی که وجود دارد، اقدامات مختلفی انجام داده است، اظهار کرد: در بخش فعالیت های پزشکی به موضوعاتی مانند درمان ناباروری و در حوزه فنی و مهندسی به تولید نیروگاههای خورشیدی ورود کرده ایم و در بخش علوم انسانی نیز پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی را تشکیل دادیم که این اقدام در راستای تامین نیازهای علوم انسانی انجام شد.

وی در تشریح فعالیت این سازمان در بحث درمان ناباروری نیز گفت: با توجه به اینکه در تشخیص و درمان موفقیت آمیز ناباروری نیازمند تجهیزات مدرن بود که اغلب به مسائل ژنتیکی جنین مربوط است، به همین خاطر بحث کنترل سلامت جنین را پیگیری و در سال قبل سیستم مربوطه را در استان راه اندازی کردیم.

دکتر محسنی در ادامه توضیحاتی در خصوص مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی ارائه داد و گفت: این مرکز در سال 1390 تشکیل شده است. در مرحله نخست درمان ناباروری، هر دو زوج باید مورد بررسی قرار داده شود و در خصوص آن زوج هایی که نیازمند IVF هستند، نمونه برداری انجام می‌شود و جنین های اولیه تشکیل یافته و به مادر انتقال می یابد. قبلا شانس IVF حدود ۴۰ درصد بود که اکنون برای افزایش  موفقیت این روش درمانی، دستگاه NGS را برای اولین بار به شمالغرب کشور آوردیم. بطوریکه با یک‌ سلول، سلامت جنین را بررسی می‌کنیم و برای کسانی که سقط مکرر دارند و یا سن بارداری بالایی دارند این اقدام ضرورت دارد. چون که مشکلاتی مانند سندروم داون ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به غربالگری دوران بارداری خانم ها نیز گفت: در سه ماه اول از مادر خونگیری می شود و اطلاعات ژنتیکی جنین را بررسی می‌کنیم که قبلا این کار تنها در تهران انجام می‌شد اما خوشبختانه این تکنولوژی NGS را برای اولین بار در شمالغرب کشور مستقر کردیم و افرادی که جنین شان پرخطر تشخیص داده می‌شود، جهت اینکه خطایی رخ ندهد ابتدا تایید و سپس جنین سقط می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه وضعیت کشور ما از حیث تابش خورشید بسیار خوب است و نیاز شدیدی به کاهش آلایندگی وجود دارد، به این دلیل در بحث فناوری سلول‌های خورشیدی نیز ورود پیدا کردیم و در حال حاضر نیروگاه‌های خورشیدی در اندازه های مختلف طراحی شده است و در کل قصد داریم با شناسایی نیازهای جامعه رسالت خود را تعمیق ببخشیم.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در رابطه با فعالیت‌های معاونت آموزشی این سازمان نیز اظهار کرد: عمده ترین فعالیت این معاونت برای توانمندسازی فارغ التحصیلان و همچنین آموزش ضمن خدمت کارکنان و آموزش مهارت محور است.

دکتر محسنی، اضافه کرد: آموزش، اساسی ترین پارامتر در راستای توسعه جامعه است و خلأییکه در راستای توانمند سازی فارغ التحصیلان وجود داشت، با انجام آموزش های مهارت محور پر شد تا اینکه فرد بتواند یا برای خودش شغلی را شروع کند و یا نیاز های کافرما را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی علاوه بر رشته‌های زبان و رایانه، در حدود ۲۵۰ رشته مختلف فنی و صنعتی ورود پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر در هشت مرکز آموزش در تبریز و شهرستان‌ها خدمات آموزشی ارائه می دهیم، در بخش آموزش های ضمن خدمت چون که کارکنان به مرور نیازمند آموزش هستند تا بروز شوند، در سازمان های مختلف ورود کرده ایم. 

دکتر محسنی ادامه داد: متاسفانه به دلیل شرایط کرونایی، جهت حفظ سلامتی، آموزش‌ها به صورت مجازی انجام می گیرد و به این خاطر سامانه امجد را با قابلیت حضور ۱۰۰ کاربر راه اندازی کردیم که البته برای بالابردن کیفیت کلاس ها در حدود ۲۰ نفر همزمان در کلاس مجازی حضور پیدا می کنند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، در پایان در خصوص فعالیت‌های معاونت فرهنگی این سازمان نیز گفت: عمده فعالیت های معاونت فرهنگی شامل خبرگزاری ایسنا و ایکنا و مرکز افکار سنجی دانشجویان(ایسپا) است که یکی از معتبرترین منابع افکارسنجی است و وظیفه این مرکز ارزیابی مسائل و مشکلات جامعه مانند میزان تاثیر کرونا در مشاغل و کارخانه ها و یا سایر مسایلی که نیاز مند بررسی و تحلیل است.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی چهلیمن سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی دکتر محسنی


نظر شما :