دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز آذربایجان شرقی:

شاهد رشد و بالندگی فعالیت‌های علمی جهاددانشگاهی هستیم

۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۵ کد : ۲۱۷۹۵ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۶۶۱
دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز آذربایجان شرقی، با تاکید بر این‌که خوشبختانه شاهد رشد و بالندگی فعالیت‌های علمی جهاددانشگاهی هستیم، گفت: پژوهشگاه رویان نیز جزو افتخارات علمی، پژوهشی تحقیقاتی کشورمان است که از برکات جهاددانشگاهی بوده و در دنیا حرفی برای گفتن دارد.
شاهد رشد و بالندگی فعالیت‌های علمی جهاددانشگاهی هستیم

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجانشرقی، بابک محبوب علیلو، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان روز دو شنبه، 27 مردادماه در بازدید از مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، در جمع مسئولان این مرکز اظهار کرد: خوشبختانه جهادانشگاهی با روحیه‌ی انقلابی خود فاصله چندانی نگرفته و روحیه جهادی همچنان در این نهاد جاری است، این نهاد، متناسب با نیازهای جامعه سیاست‌های خود را ترسیم کرده و بر اساس نیازهای روز حرکت می‌کند.

وی افزود: تاسیس جهاد دانشگاهی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از جمله گام‌های مثبت بود که امروز شاهد برکات آن در حوزه علمی هستیم و به حق تاسیس این نهاد حرکت ارزشمندی بود.

علیلو، با تاکید بر این‌که خوشبختانه شاهد رشد و بالندگی فعالیت‌های علمی جهاددانشگاهی هستیم، گفت: پژوهشگاه رویان نیز جزو افتخارات علمی، پژوهشی تحقیقاتی کشورمان است که از برکات جهاددانشگاهی بوده و در دنیا حرف برای گفتن دارد.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی تبریز، با بیان این‌که دستگاه قضایی به حوزه سلامت به طور کلی نگرش و دیدگاه خاصی دارد، چراکه پیشرفت کشور در ابعاد مختلف، از انسان‌های سالم نشات می‌گیرد، افزود: فعالیت‌های جهاددانشگاهی در مرکز درمان ناباروری نیز به نوعی با حوزه سلامت جامعه مرتبط است، چراکه ناباروری نیز به عنوان بیماری می‌تواند مورد توجه باشد و ما به عنوان دستگاه قضایی و مدعی العموم، مکلف به دفاع از حقوق عامه هستیم.
وی با بیان این‌که هر آنچه از دستمان بربیاید در قالب حمایت‌های قانونی، شرعی و اخلاقی از فعالیت‌های مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی انجام خواهیم  داد، افزود: خوشبختانه در مرحله اهدای جنین در این مرکز چشم بسته اقدام نشده و توجه به ابعاد روانشناختی موضوع نیز از نکات مثبت این مرکز است.

محبوب علیلو در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج نیز تاکید کرد و گفت: در این مرکز،  به شناسایی و کمک به زوجین بی‌بضاعت نیز توجه شود، تا علاوه بر ثواب اخروی از بروز برخی ناهنجاری‌های اجتماعی نیز جلوگیری شود.


تلاش می‌کنیم خدماتی موثر و ارزان‌ به مردم ارائه دهیم

دکتر جعفر محسنی، رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: تلاش می‌کنیم مرکز درمان ناباروری را که تحت مدیریت یک نهاد عمومی غیردولتی است، همواره سرپا نگه داشته و خدماتی موثر و ارزان‌تر از سایر مراکز به مردم ارائه دهیم.

وی با بیان این‌که در این مرکز سازوکاری طراحی کرده‌ایم و با حفظ حدود شرعی و قانونی، راه‌کارهایی برای درمان ناباروری ارائه می‌کنیم، افزود: ماهانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ زوج برای درمان ناباروری به این مرکز مراجعه می‌کنند که شاید ۱۰ درصد یا کمتر نیاز به روش‌های خاص درمانی داشته و باقی مراجعه کنندگان با روش‌های درمانی معمولی درمان شوند.

دکتر محسنی، با بیان این‌که در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان، پروتکل اهدا، تهیه شده که دارای سازوکار بسیار موثری است، اظهار کرد: متاسفانه در کشورمان حدود ۲۰ درصد از افرادی که تشکیل خانواده داده و پتاسیل بلاقوه فرزندآوری دارند با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنند و این در حالی است که با انجام یک سری روش‌های درمانی، می‌توانند شانس فرزندآوری داشته باشند.

وی با اشاره به بحران جمعیتی در کشور و اهمیت فرزندآوری، اظهار کرد: با توجه به شرایط جمعیتی کشور، وجود مشکل ناباروری در ۲۰ درصد زوجین که قابلیت درمان هم دارد، رقم بالایی بوده و به همین جهت باید تمرکز بیشتری در این رابطه داشته باشیم؛ متاسفانه خلاء قانونی و بیمه‌ای این موضوع را مورد غفلت قرار داده است.

رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، با بیان این‌که در سطح دنیا در بهترین حالت، میزان موفقیت روش آی‌وی‌اف در هر بار انتقال جنین تا ۴۰ درصد است، اظهار کرد: برخی از زوجین به این روش در راستای فرزندآوری احتیاج پیدا می‌کنند، بر این اساس برای مدیریت صحیح نیاز مراجعان و جلوگیری سوءاستفاده‌ها، سازوکاری طراحی کرده‌ایم و بر اساس یک پروتکل، نمونه‌ها از اهداکنندگان دریافت می‌شود.

ناباروری در جامعه ما شایع‌تر است

دکتر شهلا دانایی از متخصصان زنان و نازایی مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان این‌که متاسفانه ناباروری در جامعه ما شایع‌تر بوده و اگر در سایر کشورها ۱۵ درصد باشد، در کشور ما ۲۰ تا ۲۵ درصد زوجین با این مشکل روبه‌رو می‌شوند، گفت: ۴۰ درصد این مشکل ناشی از فاکتورهای زنانه، ۴۰ درصد ناشی از فاکتورهای مردانه و ۲۰ درصد نیز ناشی از فاکتورهای مشترک است.

وی با اشاره به این‌که متاسفانه در جامعه ما برخی مسایل در حوزه درمان ناباروری مثل پروژه اهدا، پروسه منظمی نداشته و نابسامانی‌هایی در این حوزه به چشم می‌خورد، افزود: البته در شهر تبریز این پروسه را در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی ساماندهی کرده‌ایم و خود را متعهد و مسئول در هر نوع اهدایی می‌بینیم، چراکه منجر به تولد یک انسان می‌شود.

دانایی با تاکید بر این‌که برای رعایت موارد روان‌شناختی، شرعی و قانونی بعد از حدود سه سال تلاش یک سری پروتکل در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی تهیه کرده‌ایم، اظهار کرد: بر اساس این پروتکل، کارها را پیش برده‌ایم و طی سه سال اخیر حتی یک مورد شکایت نداشته‌ایم، چرا که تمام تلاش‌مان انجام روش‌های درمانی به نحو احسن بوده است.

عضو هئیت علمی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، با بیان این‌که در این مرکز به استان‌های همجوار هم خدمات ارایه می‌دهیم، اظهار کرد: به علت امکانات، میزان پاسخ درمانی و همچنین مجموعه پروسه و کمیسیون اهدایی که در این مرکز به نحو قانونمند ارایه می‌شود، از استان‌های شمالغرب کشور نیز مراجعه کننده داریم.

وی خاطرنشان کرد: در راستای دریافت نمونه از اهدا کنندگان به حدی دقت و حساسیت داریم که حتی گواهی سوءپیشینه نیز دریافت می‌کنیم تا به لحاظ روانشناختی از افراد متهاجم و دارای ناهنجاری‌های اجتماعی، نمونه دریافت نشود.

دانایی بیان کرد: کلینیک اهدا و کمیسیون اهدا در این مرکز فعال بوده و فرآیند اهدای تخمک، جنین و اجاره رحم به صورت کاملا شرعی و قانونی انجام می‌شود.

از وجود خلاءهای قانونی حوزه ناباروری تا برخی تخلفات در مطب‌ها

دکتر صدیقه عبدالهی‌فرد از متخصصان زنان و نازایی مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه به خلاءهای قانونی موجود در حوزه درمان ناباروری در کشورمان اشاره کرد و افزود: در رابطه با روش‌های اهدایی در حوزه درمان ناباروری پشتوانه محکمی وجود ندارد، در حالی که این موضوع نیز همانند موضوع فرزندخواندگی بوده و نیازمند وضع قوانین است.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی مرکز درمان ناباروری آذربایجان شرقی دادستان عمومی و انقلاب اسلامی


( ۲ )

نظر شما :