افتتاح دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی

۰۸ آبان ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۰ کد : ۲۴۲۸۳ تاپ خبر تجاری سازی فناوری و اشتغال
تعداد بازدید:۶۵۱
دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان آذربایجان‌شرقی روز چهارشنبه، ۷ آبان‌ماه طی آیینی با حضور مدیرکل تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی استان و رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان در محل مجتمع آموزشی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی افتتاح شد.
افتتاح دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دکتر حسین فتحی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی، در این مراسم، با بیان اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، یکی از برنامه‌های وزارت کار بوده و ذیل اشتغال فراگیر تصویب شده است، گفت: عصر حاضر عصر تغییر بوده و به عنوان مثال، شیوه‌های زندگی کنونی نمی‌تواند در دوران پسا کرونا جوابگو باشد، از این رو مشاغل خانگی به شکل گذشته و سنتی مرسوم نیز پاسخگوی نیازهای بازار در آینده نخواهند بود.

وی اضافه کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی همزمان با سراسر کشور در آذربایجان‌شرقی هم با مشارکت جهاد دانشگاهی استان به عنوان نهادی علمی، پژوهشی و تسهیل‌گر انجام می‌شود که امیدواریم بتوانیم بازار بزرگی در این زمینه ایجاد کنیم.

فتحی، ظرفیت سنجی، مشخص کردن مزیت‌های نسبی و رقابتی بازار، آموزش و در نهایت اتصال به بازار را از مراحل مختلف این طرح، برشمرد و گفت: این طرح در سایر کشورها نیز با ارایه‌ آموزش‌های تخصصی و کاربردی و اجرای طرح‌های آموزش محور و توانمندساز به عنوان یکی از راه‌های رفع بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار، اجرا می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی، ظرفیت ثبت نام در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان را ۳۰۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: زنان خانه‌دار، دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، جوانان و سایر فعالان استان از جمله گروه‌های هدف این طرح هستند؛ برای ثبت نام در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی نیاز به مهارت خاصی نبوده و آموزش‌های کاربردی، افراد را در جهت کسب مهارت‌ها و رساندن محصولاتشان به بازار، هدایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان پس از کسب آموزش‌ها با اتصال به پیشران‌ها و ایجاد بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها به سمت خود اشتغالی حرکت می‌کنند، اگر متقاضی ثبت نام در این طرح بیش از ۳۰۰۰ نفر باشد، می‌توان از ظرفیت سایر استان‌ها نیز استفاده کرد.

فتحی، با اشاره به اینکه متقاضیان پس از کسب توانمندی لازم، رها نخواهند شد، اظهار کرد: این افراد تا زمان به فروش رسیدن محصول، حمایت می‌شوند، محصولات تولید شده در سامانه‌های خرید و فروش اینترنتی که به روز هستند، تبلیغ شده و قابل فروش حتی به مشتریان خارجی نیز هستند، از این رو نگران ورود تولیدکنندگان به بازار و به مشکل برخوردنشان در فروش محصولات نیستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی متذکر شد: حمایت‌ها تا توانمندسازی و اشتغال پایدار ادامه خواهد داشت، سپس می‌توان از تسهیلات هشت میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای توسعه‌ی مشاغل خانگی، بهره‌مند شد.

جلیل روحانی، رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به امکان افزوده شدن رشته‌های دیگر به طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، اظهار کرد: رشته‌های کنونی در فاز اول مطالعاتی طرح و با توجه به مزیت‌های نسبی استان، در نظر گرفته شده‌اند و در مراحل بعدی امکان افزوده شدن رشته‌های دیگر هم وجود دارد، تعداد رشته‌های مشاغل خانگی بالغ بر ۳۵۰ رشته است.

وی، اجباری نبودن حمایت‌های بیمه‌ای در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، را مزیت این طرح عنوان کرد و گفت: اگر پوشش بیمه‌ای اجباری بود، بسیاری از پیشران‌ها از طرح فراری می‌شدند، چنانچه این طرح و آموزش‌ها منجر به اشتغال پایدار شد، پیشران‌ها می‌توانند در مرحله تولید و فروش افراد تحت آموزششان را بیمه کنند.

روحانی، متذکر شد: ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی قبلا هم انجام شده بود و اکنون نیز در حال انجام است، اما ظرفیتی برای آن مشخص نشده، ۳۰۰۰ نفری که می‌توانند در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ثبت نام کنند، جدا از طرح سازماندهی و حمایت هستند.

فرامرز نوری، مدیر اجرایی طرح مشاغل هانگی استان گفت: این طرح در استان آذربایجان شرقی از یک و نیم ماه قبل شروع شده و جهاد دانشگاهی نیز شبکه سازی بین نهادهای مختلف، سمن ها و کارآفرینان را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: بررسی مزیت‌ها و امکانات استان، ثبت نام و هدایت فرد، توانمندسازی، شناسایی و ارزیابی متقاضیان، مشاوره، تیم سازی و شبکه سازی و بازاریابی از جمله مراحل ثبت نام در این طرح به شمار می‌آیند.

نوری در بخش پایانی سخنانش متذکر شد: پس از ثبت‌نام فرد، با متقاضی تماس گرفته شده و در صورت داشتن شرایط لازم خود فرد به عنوان پیشران تعیین می‌شود؛ مشاغل خانگی دیگر به شکل سنتی نیستند و به عنوان مثال در بافتن فرش‌ها از نخ‌های نانو استفاده می‌شود.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی طرح ملی مشاغل خانگی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی


( ۲ )

نظر شما :