به میزبانی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی:

نشست تخصصی «نقش قیام ۲۹ بهمن تبریز در پیروزی انقلاب اسلامی» برگزار شد

۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۶ کد : ۲۷۸۸۰ تاپ خبر فرهنگی
تعداد بازدید:۵۲۳
در آستانه سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در سال ۱۳۵۶ نشست تخصصی «نقش قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در پیروزی انقلاب اسلامی» به‌همت سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی برگزار شد.
نشست تخصصی «نقش قیام ۲۹ بهمن تبریز در پیروزی انقلاب اسلامی» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، در آستانه سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در سال ۱۳۵۶ نشست تخصصی «نقش قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در پیروزی انقلاب اسلامی» روز یکشنبه، ۱۹ بهمن‌ماه در محل سالن جلسات سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار شد.

این نشست به‌منظور تبیین و واکاوی نقش مردم تبریز در پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد.

میهمانان این نشست حجت‌الاسلام رسول برگی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، سیدمسعود نقیب، نویسنده، پژوهشگر و مدیرکل اسبق اسناد ملی شمالغرب کشور، احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان به صورت حضوری و مسلم اورنگی، رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان و میکائیل جمال‌پور، عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور تبریز به صورت مجازی بودند.

حجت‌الاسلام رسول برگی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به شعار محوری امسال دهه فجر مبنی بر «انقلاب اسلامی، بالنده و مقتدر، چون کوه استوار»، اظهار کرد: انقلاب اسلامی جریانی است که حتی پیش از وقوع، خبر آن در تاریخ آمده است؛ شیخ عباس قمی در کتاب سفینة البحار که ۱۶ سال برای تدوین آن تلاش کرده است، در روایتی از حضرت موسی بن جعفر(ع) می‌نویسند «رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ»؛ مردی از اهل قم مردم را به سوی حق می‌خواند، گروهی دور او گرد می‌آیند که همانند پاره‌های آهن محکم هستند، بادهای تند آن‌ها را از جا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه شعار «انقلاب اسلامی، بالنده و مقتدر، چون کوه استوار» در این روایت متجلی است، اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران، طی ۴۲ سال با هرنوع تحریم، تهدید و... مقابله کرده و استوار و مقتدر به راه خود ادامه می‌دهد؛ علت اصلی این استقامت و پایداری نیز چنانچه در روایت اشاره شده، توکل بر خداوند و پشتوانه بودن خداوند است.

سید مسعود نقیب نویسنده، پژوهشگر و مدیرکل اسبق اسناد ملی شمالغرب کشور، نیز در این نشست اظهار کرد: تبریز در طول تاریخ، فراز و نشیب‌های بسیاری داشته و شجاعت، حضور در صحنه، اقدام به موقع و بصیر مردم تبریز همواره در طول تاریخ زبانزد بوده است.

وی اضافه کرد: شهادت حاج قاسم سلمیانی و تشییع و گرامیداشت میلیونی پیکر او در شهرهای مختلف و حتی در سایر کشورها، باعث شد همه با مکتب سلمیانی مانوس شده و مکتب انقلاب و امام با مکتب سلیمانی عجین شده و باعث شد تا بعد از ۴۰ سال و در گام دوم انقلاب، این مکتب اصیل در جهان تلالو کند.

مسلم اورنگی، رئیس سازمان بسیج فرهنگیان آذربایجان‌شرقی نیز در ارتباط مجازی با این نشست گفت: با گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، امروز این انقلاب تبدیل به مکتبی شده که فراتر از مرز‌های ایران اسلامی، الهام‌بخش و هدایتگر زیست انسانی و فلسفه زندگی بوده‌ است و توانسته منشأ حرکت عمومی به سمت تمدن اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه قیام مردم تبریز در دوره استبداد صغیر و شکست محمدعلی شاه و قیام ۲۹ بهمن ۵۶ علیه محمدرضا شاه که هر دو تأثیر شگرفی در روند تاریخ معاصر ایران به جا گذاشته است، از جمله حرکات مؤثر مردم تبریز است، افزود: قیام ۲۹ بهمن سال ۵۶ تبریز به عنوان یکی از ریشه‌های اساسی انقلاب اسلامی ایران ذکر شده است، چراکه باعث شیوع سنت «چهلم‌ها» در کشور شد و قیام مردمی را از شهری به شهر دیگر سرایت داد و به ترتیب یزدی‌ها، شیرازی‌ها، جهرمی‌ها، کازرونی‌ها و نهایتاً همه ایران به پا خاستند.

میکائیل جمال‌پور، عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور تبریز نیز در ارتباط مجازی با نشست با اشاره به بالندگی و پویایی انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: یکی از علل و عوامل بقای هر انقلاب، وابسته به عناصر استقامت و مقاومت مردم انقلابی است.

وی اضافه کرد: براساس قواعد موجود در علم سیاست و بر اساس آیات قرآنی که همه ما بدان اعتقاد راسخ داریم، استقامت نقش اساسی هم در پیروزی و هم در بقا بر عهده دارد.

text to speech icon

کلید واژه ها: قیام 29 بهمن تبریز جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


نظر شما :