قبل از زایمان، سلامتی را برای فرزندانمان ذخیره کنیم

۰۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۷ کد : ۳۱۲۱۰ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۶۳۴
مدیر کلینیک طب پیشگیری و ارتقاء سلامت جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: با ذخیره خون بند ناف می‌توانیم پیش از به دنیا آمدن فرزندانمان، سلامتی را برای آینده آنها ذخیره کنیم.
قبل از زایمان، سلامتی را برای فرزندانمان ذخیره کنیم

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دکتر الهه بایبوردی، مدیر کلینیک طب پیشگیری و ارتقاء سلامت جهاددانشگاهی استان، اظهار کرد:  با توجه به نقش ممتاز سلول‌های بنیادی خون بند ناف در درمان بیماری‌های خاص و صعب العلاج ، ایجاد بانک خون بند ناف رویان توسط جهاددانشگاهی گامی بسیار مهم برای ارتقای سلامتی فرزندان این مرز بوم بوده است.

وی ادامه داد: مرکز پزشکی جهاد دانشگاهی تبریز نیز، طی چند سال اخیر در زمینه مشاوره و جمع آوری و ارسال نمونه خون بند ناف نوزاد در لحظه تولد، خدمات بسیار موفق و چشمگیری را به شهروندان ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه این سلول جایگزین بسیار مناسبی برای پیوندهای مغز استخوان بوده و ظرفیت استفاده در درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری را دارد، متذکر شد: خوشبختانه تاکنون صدها مورد پیوند موفقیت آمیز سلول بنیادی خون بند ناف برای درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان‌های خون، تالاسمی ماژور، آنمی فانکونی و آپلاستیک و به صورت کار آزمایی بالینی برای تعداد زیادی از نمونه های اوتیسم و فلج مغزی در ایران انجام گرفته است.

بایبوردی با بیان این‌که لازمه انجام این فرایند، انجام مشاوره پزشکی رایگان و عقد قرارداد قبل از زایمان می باشد، افزود: متاسفانه در بسیاری از موارد والدین به دلیل عدم اطلاع از این شرایط فرصت استثنایی و تکرار نشدنی ذخیره خون بند ناف را از دست می دهند.

وی با تاکید بر این‌که خون بند ناف نوزادان فقط در هنگام تولد قابل ذخیره سازی است، ادامه داد: در حال حاضر طبق استانداردهای جهانی ۳۰ سال امکان ذخیره سازی وجود داشته و در این مدت برای بیماری‌هایی نظیر سرطان‌های خون، تالاسمی ماژور، آنمی فانکونی و آپلاستیک قابل بهره برداری است.

مدیر کلینیک طب پیشگیری و ارتقاء سلامت جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که هزینه قرارداد به صورت نقد و اقساط قابل پرداخت است، خاطرنشان کرد: در این راستا این نمایندگی با هدف ارتقای سطح آگاهی عمومی در خصوص این دانش نوین آماده ارائه مشاوره‌های رایگان به صورت حضوری و غیرحضوری برای عموم مردم بالاخص مادران باردار می‌باشد.

وی به یکی از نمونه های موفق درمانی بیماری با خون بند اشاره کرد و گفت:دختری به نام "آوا" در بابل، سرطان را به واسه خون بند ناف شکست داد، این دختر در ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۹۲ به دنیا آمده بود و سپس مبتلا به لوسمی میلومونوسیتیک جوانان Juvenile Myelomonocytic Leukemia (JMML) شده بود و تنها راه درمان این بیماری را هم پیوند مغز استخوان می‌دانستند ولی متاسفانه هیچ دهنده مناسبی برای پیوند از مغز استخوان یا سلول های بنیادی خون محیطی برای این کودک پیدا نشده بود .

بایبوردی افزود: در نهایت 11 مهر ماه سال 1393 یکی از پزشکان، پیوند از خون بندناف را گزینه درمان معرفی کرده بود و یک نمونه مناسب از بانک خون بندناف رویان برای پیوند به آوا پیدا شد و او بعد از شش ماه کاملا سلامتی خود را به دست آورد و اکنون در کلاس دوم مشغول تحصیل است.

گفتنی است، مرکز پزشکی جهاد دانشگاهی تبریز در خیابان آزادی- ما بین گلباد و گلگشت واقع شده است. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن  ۳۳۳۵۴۲۱۵ تماس بگیرند.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی خون بند ناف مرکز پزشکی


نظر شما :