نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

ایسنا با هنرمندی می‌تواند نگذارد مردم ناامید شوند

دیدار جمعی از جهادگران جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی و خبرنگاران خبرگزاری ایسنا با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، به مناسبت بیست‌وسومین سالروز تاسیس ایسنا
۱۷ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۱۹ کد : ۵۱۴۵۵ تاپ خبر عمومی
تعداد بازدید:۳۳۹
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: ایسنا نقطه عطفی در تاریخ خبری ایران است که انحصار رسانه‌ای و خبری را شکسته و فضای جدید برای حوزه خبر پدید آمده است. امیدواریم ایسنا در دهه سوم خود، خلاق‌تر، نوآورانه تر و موثرتر در فضای اجتماعی و رسانه‌ای کشور باشد.
ایسنا با هنرمندی می‌تواند نگذارد مردم ناامید شوند

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، پنجشنبه، 17 آذرماه، در دیدار جمعی از دانشجویان، جهادگران دانشگاهی و خبرنگاران خبرگزاری ایسنا، به مناسبت بیست‌وسومین سالروز تاسیس ایسنا، اظهار کرد: خبرگزاری ایسنا تنها خبرگزاری با هویت دانشجویی و نخستین خبرگزاری غیردولتی بعد از انقلاب اسلامی است که توسط جهاددانشگاهی و با بهره‌گیری از سرمایه اندیشه، صداقت و با تکیه بر توان، خلاقیت، نوآوری جوانان دانشجو در ۱۳ آبان ۷۸ با اظهار لطف مقام معظم رهبری که خطاب به ایسنا فرمودند: "اخبار خوب، مفید و امیدبخش مخابره کنید". شکل گرفت و در ۱۶ آذرماه همان سال مصادف با روز دانشجو به صورت رسمی به عرصه اطلاع رسانی گام نهاد.

وی افزود: رسالت اصلی این رسانه خبری از بدو تاسیس، ایفای نقش دانشجویان در توسعه فضای رسانه‌ای کشور و ارتقای آگاهی‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و  هنری با نگاه دانشگاهی و دانشجویی و شکل گیری حلقه واسطه بین مسئولان، مردم، مسئولان و نخبگان  است.

آل‌هاشم، ادامه داد: بیست‌وسومین سالروز تاسیس این رسانه بی طرف و صادق را به همه دست اندرکاران این خبرگزاری تبریک می‌گوییم و یاد و خاطره شهدای ایسنا، «حسن غریب و اسماعیل عمرانی» را در سانحه سقوط هواپیمای ۱۳۰ که برای پوشش خبری رزمایش عازم چابهار بودند و به درجه رفیع شهادت رشیدند، گرامی می‌داریم

امام جمعه تبریز تاکید کرد: ایسنا نقطه عطفی در تاریخ خبری ایران است که انحصار رسانه‌ای و خبری را شکسته و فضای جدید برای حوزه خبر پدید آمده است. امیدواریم ایسنا در دهه سوم خود، خلاق تر، نوآورانه تر و موثر تر در فضای اجتماعی و رسانه‌ای کشور باشد. همان گونه که تاکنون در اطلاع رسانی صحیح  و به موقع، غیرجانبدارانه رفتار کرده و در ادامه هم همین روش را عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: ایسنا می‌تواند در مقطعی که عده‌ای می‌خواهند یاس و ناامیدی را در جامعه گسترش دهند، هنرمندانه نگذارد که مردم بزرگوار ما که البته سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند، ناامید شوند.

وی افزود: ایسنا طبق رصدها جزو معدود خبرگزاری‌های موفق است که انتشار کامل اخبار جلسات مختلف را با رعایت امانت داری پوشش داده و این امر مهمترین ویژگی و شاخصه ایسنا است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، گفت: جا دارد از خبرگزاری‌های ایسنا، فارس و ایرنا آذربایجان شرقی در مورد پوشش هفتگی و رعایت امانت داری در انتشار خبر خطبه‌های نماز جمعه تبریز تشکر ویژه داشته باشیم. سایر پایگاه‌های خبری محلی چون آناج، تبریزبیدار، نصر، تبریزمن، کاف نیوز و ... نیز د این امر تلاش می‌کنند که از آن‌ها نیز تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: آگاهی بخشی به مخاطبان، مسئولیت بسیار خطیری است که برعهده رسانه‌های خبری گذاشته شده است. به خصوص در دوره کنونی که ایران با یک جنگ جهانی نرم مواجه بوده نقش آگاهی بخشی بسیار مهم است.

به گزارش روابط عمومی، وی با بیان این‌که فرایند تولید و انتشار خبر مستلزم سه اصل سرعت، صحت و دقت است، افزود: مواردی چون اخلاق مداری، مسئولیت پذیری و جلب اعتماد مخاطب در این فرایند بسیار اهمیت دارد.

حجت‌الاسلام آل هاشم گفت: کارکرد رسانه‌های مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و انقلابی با کارکرد رسانه‌های مبتنی بر معیارهای غربی متفاوت است. رسانه‌ها در نظام‌های سرمایه داری اغلب به قدرت و نظام سیاسی وابسته هستند و روشن است که انگیزه‌ها و مصلحت‌های جناحی، گرداننده‌های آن‌ها را به عدول از اصول و ارزش‌های حرفه‌ای و اخلاقی و امی‌دارد.

وی با تاکید بر این‌که اصل اعتماد به رسانه و تاثیر بسیار آن به مخاطب را نباید نادیده گرفت، افزود: هرچه میزان اعتماد مخاطبان بیشتر باشد، میزان اثرگذاری آن هم بیشتر خواهد بود. عواملی چون بی‌طرفی در انتشار اخبار، سنجش اخبار موثق، صداقت در اطلاع رسانی و حفظ حریم شخصی و حقوق شهروندی در جلب اعتماد یا بی اعتمادی در مخاطبان برای اعتبار رسانه‌ها بسیار موثر است.

وی در خصوص معیارهای رسانه مطلوب، گفت: شاخص‌هایی چون امانت داری در انتشار اخبار، صحت، دقت و سرعت در اطلاع رسانی، ترویج مبانی و ارزش‌های اسلامی، پرهیز از شایعه پردازی، حفظ استقلال رسانه و اخلاق مداری از جمله معیارهای رسانه خوب است.

وی افزود: رسانه‌های خبری تراز انقلاب، رسانه‌ای است که رعایت اخلاق حرفه‌ای شاخصه اصلی آن است و مهمتر از آن این‌که رسانه مرجع قابل اعتماد، تاثیرگذار در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: رسانه تراز انقلاب باید در برابر بی‌عدالتی بایستد و مسئولان باید پاسخگوی سوالات و ابهامات آن‌ها باشند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان این‌که جنگ هیبریدی یا ترکیبی از زمانی که احساس سلطه سیاسی و نظامی غرب رو به افول بوده و هنجارهای بین المللی غربی تضعیف شده، مطرح شده است، گفت: مهمترین ویژگی این نوع جنگ، اهداف آن است و افراد در آن به دنبال پیروزی نیستند تا درگیری پایان یابد بلکه هدف آن است تا از طریق اطلاعات نادرست، دستکاری و مداخله به دنبال تضعیف مشروعیت نهادها و اعتماد به نهادها و تغییر نتایج انتخابات است.

آل هاشم، با بیان این‌که جنگ شبکه‌ای با سایبری تفاوت دارد، گفت: هدف از جنگ شبکه‌ای دستکاری ادراک یک گروه به روش عمدی و آسیب به هدف حمله است. عملیات‌ها در چارچوب جنگ هیبریدی به صورت مخفیانه و بدون اعلام جنگ انجام می‌شود.

وی در خصوص روش‌های رسانه‌ای مورد استفاده در جنگ هیبریدی، تشریح کرد: فریب، سردرگم کردن با اطلاعات متناقض، تفرقه با انتشار عقاید افراطی، افشاگری، بی اعتباری و افترا به شهرت دیگران، هویت‌های جعلی و حساب‌های رسانه‌ای و اجتماعی عروسکی، ربودن هشتک، مهندسی اجتماعی، حملات سایبری اجتماعی و .... از جمله روش‌ها در جنگ ترکیبی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: رسانه‌ها امروز در خط مقدم این جنگ بوده و باید تبیین کنند. تبیین جهادی نیز شامل داشتن دقت جدی و از طریق گفتگوی چهره به چهره و تشکیل حلقه‌های معرفتی، تولید محتوا در فضای مجازی، بازنشر آن، پاسخ به شبهات در فضای مجازی و حقیقی و ... است.

وی افزود: تبلیغ جهاد تبیین یکی از مهمترین کارها است و حتی ببسیاری از مردم با بیانات مقام معظم رهبری آشنا نیستند. در جهاد تبیین نباید نسبت به ذهن غبارآلود اطرافیان بی تفاوت باشیم

هدف خبرگزاری ایسنا تقویت روحیه امید باوری در جامعه است

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به گستره فعالیت‌های خبرگزاری ایسنا، گفت: هدف خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) تقویت روحیه امید باوری در جامعه است.

مهندس علی اصغر فاتحر فر، اظهار کرد: ایسنا تنها خبرگزاری با هویت دانشجویی و نخستین خبرگزاری غیردولتی پس از انقلاب اسلامی است که شعار آن "جهان به روایت ایران" است.

به گزارش روابط عمومی، وی با بیان این‌که امیدواریم در تمامی حوزه‌ها بتوانیم به این شعار آرمانی برسیم، افزود: بازتاب واقعی اخبار، سرعت، دقت، پرهیز از افراط و تفریط، توجه به مخاطب و پرهیز از آسیب‌های تنش زا از جمله‌ ویژگی‌های خبرگزاری ایسنا است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی در سال ۵۹ به دستور امام راحل تشکیل شد و دانشجویان سراسر کشور مصمم به فعالیت در این نهاد شدند و دانشجویان دانشگاه تبریز نیز به خصوص در حوزه فرهنگی و سیاسی پیشتاز این عرصه بودند.

فاتحی فر به فعالیت جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی  آذربایجان شرقی در دوران دفاع مقدس مشغول تهیه مهمات جنگی در کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز بود که با گیرا دادن منافقان طی بمباران کارگاه ۲۲ نفر از دانشجویان و جهادگران در تاریخ ۲۷ دی سال ۶۵ شهید و هشت تن دیگر نیز به درجه جانبازی رسیدند.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، با تاکید بر این‌که همواره سعی شده تا ارتباط با دانشجو در محوریت فعالیت‌های جهاددانشگاهی قرار گیرد، اظهار کرد: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مرکز افکارسنجی دانشجویان_ایسپا)، سازمان دانشجویان و مرکز گردشگری علمی دانشجویان از جمله فعالیت‌های زیرمجموعه جهاددانشگاهی است.

وی با اشاره به نقش دکتر سعید کاظمی آشتیانی در تشکیل جهاددانشگاهی و به خصوص پژوهشگاه رویان گفت: برند "جهاد" و سابقه ۴۰ ساله این نهاد و توانمندی‌های آن در حوزه فناوری از جمله توانمندی‌های جهاددانشگاهی می باشد.

وی با بیان این‌که این نهاد می‌تواند حلقه ارتباط صنعت و دانشگاه باشد، افزود: اهمیت دهی و ارزش به منابع انسانی، ارتقای سطح رفاهی همکاران، ارتقای هم افزایی و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها، همدلی و توسعه معاونت‌ها از جمله برنامه‌های جهاددانشگاهی استان است.

فاتحی فر، راه اندازی نمایندگی جهاددانشگاهی در دانشگاه صنعتی سهند و اجرای طرح ارتقای سواد رسانه‌ای را از مهمترین برنامه‌های پیش بینی شده مدیریت جدید جهاددانشگاهی استان عنوان کرد.

text to speech icon

کلیدواژه‌ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


نظر شما :