بررسی زمینه های همکاری بنیاد شهید و جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی

۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۴ کد : ۵۱۷۸۱ تاپ خبر عمومی
تعداد بازدید:۲۴۴
در دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی و سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان زمینه‌های همکاری متقابل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بررسی زمینه های همکاری بنیاد شهید و جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دکتر جابر ابوالفتح زاده، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان‌شرقی روز یکشنبه، 27 آذرماه، با حضور در سازمان جهاد دانشگاهی استان، همیاری و همکاری ارگان‌های مختلف در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را ضروری برشمرد و اظهار کرد: نیازمند آن هستیم که با همکاری نهادهای فرهنگی مختلف در راستای توسعه ایثار، فداکاری و از جان گذشتگی شهدا و ایثارگران تعامل داشته و با کمک و همیاری، در توسعه این فرهنگ ارزشمند بکوشیم.

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی زاییده و مولود انقلاب است، اضافه کرد: این مجموعه با ظرفیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی خود می‌تواند در این رابطه کمک‌حال بنیاد شهید باشد، چراکه امروز، ایثار و فداکاری شهدا و ایثارگران نیازمند تبیین و تشریح است.

وی با تاکید بر این‌که جهاددانشگاهی طی سال‌های فعالیت خود خدمات رسانه‌ای ارزنده‌ای ارائه داده است، افزود: در حوزه ثبت آثار و اسناد شهدا و خاطرات ایثارگران و همچنین طرح سپاس از خانواده‌های شهدا دست عزیزان را به گرمی می‌فشاریم و امسال برای ثبت و ضبط خاطرات والدین و همسران شهدا و جانبازان بالای ۵۰ درصد برنامه خواهیم داشت که در این رابطه به مساعدت فعالان حوزه رسانه نیازمندیم.

وی همچنین با اشاره به اجرای برنامه دیدار مسئولان با خانواده های معظم شهدا و ایثارگران معزّز در قالب طرح «سپاس»، از مسئولان سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی خواست با مشارکت در انجام مطلوب آن، یاریگر بنیاد شهید و امور ایثارگران استان باشند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان با تاکید بر این‌که رسیدگی به مشکلات فرهنگی، مادی و معیشتی ایثارگران و رفع آن نیازمند جذب مشارکت همگانی است، ادامه داد: هرچند بر اساس قانون و روال اداری بنیاد شهید متولی اصلی رسیدگی به امور ایثارگران است، اما در حقیقت آحاد جامعه و مسئولان در مقابل رشادت‌های ایثارگران وظیفه داریم.

وی با بیان این‌که خانواده‌های شهدا انتظار دارند راه فرزندان شهیدشان تداوم یافته و به فراموشی سپرده نشود، گفت: حوادث مختلفی راه شهدا را تهدید می‌کند که این امر موجب آزرده خاطر شدن خانواده‌های شهدا و ایثارگر می‌شود، چراکه شهدا و ایثارگران جان و هستی خود و همچنین خانواده‌هایشان نیز فرزندان خود را در این راه فدا کرده‌ و از جان و دل مایه گذاشته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد تبیین، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم ایثار و فداکاری رزمندگان و شهدای دفاع مقدس را به خوبی در جامعه تبیین و تشریح کنیم، گامی در راستای جهاد تبیین برداشته‌ایم، به ویژه در شرایط امروز جامعه که هجمه‌های روانی و رسانه‌ای گسترده‌ای توسط معاندان و دشمنان، علیه کشورمان به کار گرفته شده و باید برای رویارویی با این جریان، برنامه داشته باشیم.

ابوالفتح زاده افزود: ما در دوره مدیریت جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی تلاش کرده ایم تا تمرکززدایی را در سرلوحۀ فعالیت هایمان قرار دهیم و به همین خاطر طراحی و اجرای برنامه های فرهنگی را مختص مرکز استان نمی دانیم چون معتقدیم در برابر آحاد ایثارگران معظم که در اقصی نقاط استان سکونت دارند، مسئول هستیم.

آبیاری نهال جهاددانشگاهی با خون شهدا

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز در این دیدار با تاکید بر این‌که جهاد دانشگاهی استان، به واسطه شهدای خود، بنیه‌ی محکم و ریشه‌های تنومندی دارد، گفت: هر سال در ۲۷ دی ماه یاد و خاطره شهدای جهاددانشگاهی گرامی داشته می‌شود.

مهندس علی اصغر فاتحی فر، با تاکید بر اهمیت تداوم راه شهدا، اظهار کرد: سنگ بنای جهاددانشگاهی استان نیز با ایثار و شهادت گذاشته شده و این مجموعه بیشترین تعداد شهید را بین جهادهای دانشگاهی کشور دارد که به جز ۹ نفرشان، باقی شهدا از بومیان شهرهای مختلف کشورمان هستند.

وی توضیح داد: جهاددانشگاهی در سال 1359 به دستور حضرت امام خمینی(ره) تشکیل شد و دانشجویان سراسر کشور مصمم به فعالیت در این نهاد شدند و همزمان، دانشجویان دانشگاه تبریز فعالیت در جهاددانشگاهی را به ویژه در حوزه های فرهنگی و تحقیقاتی آغاز کردند.
 
فاتحی فر عنوان کرد: جهادگران دانشگاهی آذربایجان شرقی در دوران دفاع مقدس مشغول تهیۀ خمپاره در محل کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز بودند که مورد رصد دشمنِ بعثی قرار گرفتند و در جریان بمباران۲۷ دی سال ۶۵، تعداد ۲۲ نفر از دانشجویان و جهادگران، شهید و 8 نفر دیگر نیز به درجه جانبازی نائل شدند.

وی با بیان این‌که فرهنگ ایثار و شهادت ضامن بقای جامعه ما است، اضافه کرد: امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی مقابل مستکبران و ابرقدرت‌ها ایستاد و دشمن برای نابودی آن از همان آغازین سال‌های انقلاب جنگی هشت ساله را بر کشورمان تحمیل کرد و سپس تحریم‌ها را علیه مردم ایران به کار گرفته و رفته رفته تشدید کرد؛ طی این سال‌ها دشمنان هر سال نقشه و توطئه‌ای جدید به کار گرفتند، اما نقشه‌هایشان یکی پس از دیگری نقش برآب شد و انقلاب پابرجا و قدرتمند به مسیر خود ادامه می‌دهد، چراکه ریشه‌های این سرزمین با فرهنگ ایثار و شهادت گره خورده است.

وی افزود: در جریانات اخیر نیز دشمنان انقلاب با تمام قوا وارد میدان شدند، اما نتیجه‌ای نگرفتند، چراکه هنوز هم فرهنگ ایثار و شهادت در جای جای این سرزمین جاری است.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان در ادامه سخنانش با تاکید بر این‌که متاسفانه در حوزه "سواد رسانه‌ای" غفلت کرده‌ایم و باید با تمام توان در این رابطه کار کنیم، ادامه داد: جهاددانشگاهی استان در رابطه با ارتقای سواد رسانه‌ای برنامه‌ای تدوین کرده و اعلام آمادگی کرده‌ایم که می‌توانیم با تولید محتوا و تربیت مربی سواد رسانه‌ برای مدارس و دانشگاه‌ها، در راستای جهاد تبیین و ارتقای سواد رسانه‌ای گام برداریم.

وی در بخش دیگری از این نشست به توانمندی های جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در حوزه های مختلف اشاره و عنوان کرد: وجود و فعالیت مرکز افکارسنجی دانشجویان(ایسپا) در کنار خبرگزاری های ایسنا و ایکنا، دارا بودن زیرساخت های گسترده در حوزه آموزش های بلندمدت و کوتاه مدت، فعالیت پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی و ثبت عملیاتِ موفقیت آمیزِ طراحی و اجرای نیروگاه های انرژی خورشیدی توسط معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان، ظرفیت عظیمی را برای این نهاد انقلابی جهت ارائه خدمات متنوع آموزشی، فرهنگی و تحقیقاتی در استان ایجاد کرده است.

وی ابراز اطمینان کرد، دیدار مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی به ویژه جانبازانِ سرافرازِ 70درصدِ حاضر در ترکیب این هیات، مایه خیر و برکتِ فعالیت های سازمان جهاددانشگاهی استان خواهد شد.

وی با اشاره به مباحث پزشکی در سازمان جهاددانشگاهی استان، اضافه کرد: این سازمان در قالب مرکز پزشکی، مرکز پیشگیری و طب کار و همچنین مرکز درمان ناباروری مباحث حوزه پزشکی را پیگیری می‌کند.

فاتحی‌فر با تاکید بر این‌که ایران اسلامی پیشرفت‌ها و حرکت‌های حوزه درمان ناباوری را مدیون زحمات و پژوهش‌های دکتر سعید کاظمی آشتیانی است، یادآور شد: ایشان با همراهی دو نفر از دوستانشان و در محیط کوچک زیر زمینی به مباحث تحقیقاتی ورود کرده و در نهایت پایه گذار بحث درمان ناباروری در کشور شده و در رابطه با پژوهشگاه رویان نیز که جزو افتخارات جهاددانشگاهی است، مدیون ایشان هستیم؛ رهبر معظم انقلاب نیز هرگاه در مورد جهاددانشگاهی فرمایشاتی داشته‌اند از دکتر کاظمی آشتیانی نیز نام برده و در جایی نیز وی را شهید راه علم خطاب می‌کنند، چراکه از فعالیت‌های مهم ایشان مطلع بودند.

در این دیدار، مدیران و مشاوران مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی و همچنین معاونان سازمان جهاددانشگاهی استان در سخنان جداگانه ای به طرح نقطه نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


نظر شما :