سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی:

مطالعه و اطلاعات صحیح جزو لاینفک مناظرات است

۱۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۲۵ کد : ۵۴۵۹۶ تاپ خبر فرهنگی عمومی
تعداد بازدید:۳۱۹
سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اهمیت مطالعه در انجام مناظره و گفت‌وگو، گفت: مطالعه کردن و داشتن اطلاعات صحیح و دقیق جزو لاینفک مناظره و گفت‌وگو است، در حالی گاه مباحث مطرح شده در جامعه چندان مبنای مطالعاتی ندارد، از این رو برای مناظره و مباحثه در مورد موضوعی باید حتماً مطالعه دقیق و اطلاعات صحیح در دست داشته باشیم.
مطالعه و اطلاعات صحیح جزو لاینفک مناظرات است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، مهندس علی اصغر فاتحی‌فر، پنجشنبه ۱۱ اسفندماه، در آیین اختتاحیه مرحله استانی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان آذربایجان شرقی در سالن اجتماعات جهاددانشگاهی استان در دانشگاه تبریز، با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب سفارشات بسیاری در حوزه نقد و آزاداندیشی در بیانات مختلف داشته‌اند که جهاددانشگاهی در راستای عمل به این منویات گهربار، اقدام به برگزاری مناظرات دانشجویی طی سال‌های مختلف کرده است، افزود: امسال نیز چند دانشگاه استان از جمله دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه جامع علمی کاربردی ماشین سازی و دانشگاه جامع علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز در این مناظرات حضور دارند.

وی با بیان این‌که احصای فرهنگ گفت‌وگو در جامعه به دو طریق قابل انجام است، افزود: مشاهده میدانی رفتار آحاد مردم در جامعه و تعاملات به اصطلاح کوچه و بازاری یکی از این طرق بوده و روش دیگر نیز انجام مطالعات و پژوهش‌های علمی با ابزارهای سنجشی مختلف توسط پژوهشگران است که نتایج آن می‌تواند گویای بسیاری از مسائل باشد.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به فرهنگ گفت‌وگو و مباحثه در جامعه و ضرورت پیش‌روی در این مسیر برای جبران عقب‌ماندگی‌ها، خاطرنشان کرد: معتقدم اگر فرهنگ صحیح گفت‌وگو و مباحثه در جامعه تقویت شده و بیشتر به این امر توجه می‌شد، بسیاری از حوادث اخیر نیز رخ نمی‌داد، چراکه جاافتادن فرهنگ صحیح مناظره و گفت‌وگو در جامعه، اثرگذاری مثبتی روی فرهنگ جامعه و تعاملات خواهد داشت.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان با تاکید بر ضرورت جاافتادن فرهنگ گفت‌وگو و مناظره در جامعه و به ویژه در دانشگاه‌ها و بین دانشجویان به عنوان پیشقراولان جامعه، یادآور شد: دانشجو قلب جامعه است و اگر دانشجو با فرهنگ صحیح گفت‌وگو و مناظره عجین شود، قطعا اثرات مثبت آن در جامعه نیز دیده خواهد شد؛ در این راستا نهادهای دانشگاهی و دولتی مسئولیت داشته و زمینه‌های لازم باید ایجاد شود.

وی با بیان این‌که معتقدم ترویج فرهنگ صحیح مناظره بسیار اهمیت داشته و حتی می‌توان یک طرح درسی برای دانشجویان و حتی دبیرستانی‌ها در این رابطه تهیه و اجرا کرد، گفت: چنین فضایی باعث می‌شود تا قشر جوان و دانشگاهی با فرهنگ صحیح مناظره و ملزومات آن آشنا شده و بتوانند تحلیل درستی از موضوعات داشته باشند.

وی با تاکید بر این‌که اگر فرهنگ مطالبه و نقد توام با مطالعه جا بیافتد، گفت‌وگوها نیز اثر بخش خواهد بود، اضافه کرد: در برخورد یا وقایع و شایعات باید ابتدا مطالعه و بررسی کرده و با تطبیق اطلاعات صحیح، صحت و سقم موضوع را دریابیم.

فاتحی‌فر با ابراز امیدواری از فعالیت‌های روزافزون در راستای برگزاری مناظرات دانشجویی به ویژه در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز، بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا علاوه بر سطح دانشجویی، این موضوع را به بطن دبیرستان‌ها نیز بکشانیم و نه صرفا در طول برگزاری مناظرات، بلکه در طول سال شاهد مناظرات با الگوی صحیح و حضور حداکثری مخاطبان باشیم.

گفتنی است در آیین اختتامیه این مناظرات تیم مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز به عنوان تیم برتر این مسابقات انتخاب و به مرحله کشوری راه پیدا کرد.



 

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


نظر شما :