بررسی زمینه‌های همکاری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز با جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۱ کد : ۵۶۵۷۵ تاپ خبر فرهنگی
تعداد بازدید:۲۰۱
در دیدار رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز و رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی زمینه‌های همکاری متقابل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بررسی زمینه‌های همکاری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز با جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، امیر نصیربیگی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، روز پنجشنبه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه با حضور در سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، با بیان این‌که ایجاد نقشه اجتماعی شهر جزو ایده‌های این سازمان است، گفت: نقشه اجتماعی دربرگیرنده ظرفیت‌ها و معضلات اجتماعی شهر بوده که با استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی می‌توان از گروه‌های دانشجویی برای امر پیاده سازی این نقشه در بستر نرم افزاری بهره برد. نمونه‌های موفقی در برخی شهرهای کشور وجود دارد ولی اسناد مکتوبی هستند که امکان بروزرسانی ندارند در حالی که ما می‌خواهیم با اجرای این طرح، مشاهده آخرین وضعیت شهر تبریز و تصمیم گیری مربوط به آن، در همان لحظه انجام گیرد.

وی اظهار کرد: برگزاری این نوع جلسات در راستای به اشتراک گذاری ایده‌ها بوده و خروجی این ایده‌ها و بحث‌ها باید گرهی از گره‌های جامعه را باز کند و پیشرفتی را در حوزه‌های نهادی و سازمانی حاصل سازد. اگر در حوزه نهادی پیشرفتی داشته باشیم این امر به پیشرفت کلی جامعه و ساخت اصلی جامعه کمک‌ شایانی خواهد کرد.

نصیربیگی، افزود: نقاط مشترک مختلفی در حوزه‌های پزشکی، آموزشی و پژوهشی بین سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری و جهاددانشگاهی وجود دارد که برای همکاری‌های بیشتر باید یکسری طرح‌ها برای هر بخش آماده شود تا بتوانیم بر اساس آن طرح جامع که شاید مشتمل بر ۲۰ عنوان فعالیت و برنامه باشد، پیگیری و خروجی‌های مربوطه را ارزیابی کنیم و در نهایت به یک دوره جامع برسیم تا فعالیت‌های ما مقطعی نشود.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی، گفت: خدمت به جامعه دانشگاهی در حوزه فرهنگی برای ما مایه افتخار است چرا که یک جامعه بسیار فرهیخته، سراسر انرژی، طالب یادگرفتن و مشتاق یاد دادن محسوب می‌شود که ریسک پذیرهم هستند و خود را در صحنه‌های مختلف اثبات کرده و ظرفیت بسیار خوبی در خصوص شکل گیری ایده‌های بسیار ناب در حوزه دانشگاه دارند.

نصیربیگی تاکید کرد: بیشتر از حوزه اجرا باید اولویت ما ناظر بر ایده یابی، خلاقیت و تولید فکر بر اساس عصر جدید باشد. این بحث ایده یابی را شاید بتوان از مجموعه‌های دیگر هم انتظار داشت ولی بخش اعظم آن باید در دانشگاه و توسط جهاددانشگاهی با ظرفیت دانشجویان نخبه در بخش‌های مختلف اتفاق بیافتد که در این راستا باید اولویت‌ها و نیازمندی‌ها را اعلام کنیم تا یک طرح جدیدی ایجاد شود.

وی ادامه داد: می‌توان از ظرفیت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در جهاددانشگاهی نیز جهت تقویت و جایگزینی برنامه‌های قوی و ایده‌ها با برنامه‌های ضعیف استفاده کرد تا هم هزینه‌ها به صورت صحیح صرف شود و هم نتیجه مطلوب داشته باشد. ایجاد اتاق فکر متشکل از دانشجویان نخبه با همکاری جهاددانشگاهی می‌تواند گام موثری باشد زیرا اگر تولید فکر مناسب نداشته باشیم، برنامه‌های تکراری، هزنیه‌های ما را از بین خواهد برد و مشکل ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بخش اجتماعی جهاددانشگاهی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر مسائل اجتماعی کشور تاکید فراوانی دارند و ما نیز نمی‌توانیم نسبت به آسیب‌های شایع جامعه بی تفاوت باشیم. اکنون سبک زندگی که پدران ما داشتند به آرامی با آداب و رسوم غربی جایگزین می‌شود که هیچ تطبیفی با فرهنگ بومی و ملی ما ندارد. در بحث معماری نیز علی رغم داشتن پیشینه بسیار جذاب و الگوبرداری دنیا از معماری ایرانی اسلامی اما معماری‌های امروز شهرهای کشور به معماری‌های یک دست و بی روح غربی تبدیل شده است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز تاکید کرد: اگر زمینه سازی برای توسعه معماری‌های ایرانی اسلامی و هنرهای اصیل ایرانی هم‌چون میناکاری و فرش وجود داشته باشد، یک فرصت برای جذب گردشگران خارجی ایجاد خواهد شد چرا که کشورهای خارجی طالب این نوع هنرها هستند، در حالی که خودمان آن‌ها را تبدیل به نمادهای خارجی می‌کنیم.

وی با اشاره به نبود یک رصد و آمار دقیق از وضعیت اجتماعی شهر، اظهار کرد: در حال انجام کارهایی هستیم اما فقط در مرحله جمع آوری اطلاعات قرار داریم و اگر یک سیستم دانشگاهی بتواند این اطلاعات را تنظیم کند و بانک‌های اطلاعاتی را شکل دهد، فعالیت‌ها کارآمد خواهد شد.

نصیربیگی با بیان این‌که ظرفیت‌های گردشگری شهرداری و جهاد دانشگاهی می‌تواند فصل کار مشترک باشد، افزود: آماده هستیم تا برای دانشجویان، یکسری خدمات گردشگری تبریز از جمله تورهای تبریزگردی و برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری در بافت تاریخی شهر ویژه دانشجویان را ارائه دهیم.

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی ظرفیت بسیار بالایی در امر اساتید خوب و آموزش‌ها دارد، ادامه داد: برنامه‌های بسیاری در حیطه آموزش شهروندی تدوین شده اما در بخش عمده آن‌ها الزامات رده سنی رعایت نشده و محتواسازی متناسب با رده سنی نبوده است.

نصربیگی در خاتمه با اشاره به فعالیت‌های قرآنی این سازمان نیز اظهار کرد: بخش عمده فعالیت‌های ما به مباحث قرآنی ارتباط دارد. در ایام ماه مبارک رمضان محافل و مسابقات قرآنی و اذان را در نقاط مختلف شهر داشتیم. به دنبال تولید محتوای فرهنگی و هنری با رویکرد سبک زندگی قرآنی هستیم و در این راستا پژوهش‌های قرآنی را نیز پیگیری می‌کنیم.

علی اصغر فاتحی فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های این نهاد انقلابی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی ابتدا فعالیت خود را در حوزه مباحث فرهنگی شروع کرده و در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها گام برداشت ولی با ایجاد نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری و تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها، فعالیت‌های این نهاد علاوه بر مباحث فرهنگی به حوزه علمی و آموزشی نیز سوق یافت.

وی با تاکید بر این‌که جهاددانشگاهی در حال حاضر دو ماموریت در حوزه فرهنگ و علم بر عهده دارد، گفت: البته سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های دیگری نیز این مسئولیت‌ها را عهده‌دار هستند و دیدگاه رهبر معظم انقلاب مبنی بر این است که جهاددانشگاهی در این دو حوزه، کارهای بر زمین مانده را انجام داده و اثربخش شود.

فاتحی فر، افزود: جهاددانشگاهی برحسب توانمندی‌ها و امکانات خود، برخی کارها و فعالیت‌ها را در این رابطه شروع کرده و برخی فعالیت‌ها نیز در حال انجام است؛ اخیراً ارتقای سواد رسانه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم، چراکه در حوادث اخیر ضعف‌های بسیاری در حوزه سواد رسانه به چشم خورد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، با اشاره به ورود سازمان جهاددانشگاهی استان به بحث سواد رسانه‌ای و تولید محتوا، گفت: سال گذشته در بحث اغتشاشات موضوع سواد رسانه‌ای را در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح کردیم. در سال گذشته نیز دوره یک روزه سواد رسانه‌ای برگزار شد و اردیبهشت ماه سالجاری نیز کارگاه دو روزه تربیت مربی سواد رسانه ای توسط این سازمان و با حضور اساتید کشوری در تبریز برگزار خواهد شد.

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد نیمه دولتی، بودجه چندانی از دولت دریافت نمی‌کند، افزود: معاونت‌های مختلفی در ذیل این نهاد فعالیت دارند که معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی و معاونت فرهنگی از جمله این معاونت هاست.

فاتحی فر به فعالیت های معاونت آموزشی این سازمان اشاره کرد و گفت: هم اکنون در پنج نقطه از شهر تبریز شعبه‌های آموزش‌ کوتاه مدت فعالیت دارند که دوره‌های مختلف در حوزه علوم انسانی، پزشکی، هنری، فنی مهندسی و کشاورزی را ارائه می‌دهند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، افزود: تعداد ۷۸۰ رشته مصوب در جهاددانشگاهی سطح کشور وجود دارد که تعداد ۱۲۰ دوره در استان ما در حال اجرا است و از سویی محدودیتی در اجرای دوره‌های مختلف نداریم. تعداد ۲۰ الی ۲۵ هزار نفر نیز در طول سال در دوره‌های کوتاه مدت شرکت می‌کنند که یکی از مزایای آن ارائه گواهینامه بین الملی است که در خارج کشور هم قابلیت ترجمه دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح سرباز مهارت و ارائه مهارت‌های زندگی و اشتغال و کارآفرینی به سربازان، آموزش دهیاری‌ها و شوراهای شهر، برگزاری آزمون‌های دستگاه‌های اجرایی، صلاحیت و شایستگی مدیران، اجرای طرح مشاغل خانگی توسط جهاددانشگاهی استان، اظهرا کرد: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی رتبه نخست کشوری را در اجرای طرح مشاغل خانگی کسب کرده است.

وی همچنین با اشاره به فعالیت های معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اظهار کرد: همواره سعی شده تا ارتباط با دانشجو در محوریت فعالیت‌های جهاددانشگاهی قرار گیرد، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مرکز افکارسنجی دانشجویان( ایسپا)، سازمان دانشجویان و مرکز گردشگری علمی دانشجویان از جمله فعالیت‌های زیرمجموعه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان است.

فاتحی فر همچنین به فعالیت پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی در استان نیز اشاره کرد و افزود: این پژوهشکده در حوزه علوم انسانی در قالب چهار گروه پژوهشی در خال فعالیت می باشد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به مباحث پزشکی زیر نظر معاونت پژوهشی در سازمان جهاددانشگاهی استان، اضافه کرد: این سازمان در قالب مرکز پزشکی، مرکز پیشگیری و طب کار و همچنین مرکز درمان ناباروری مباحث حوزه پزشکی را پیگیری می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد این نشست بین سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز و جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی فتح باب همکاری های گسترده این دو ارگان شود.

همچنین در این نشست معاونین سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص ارتقای همکاری بین دو سازمان در زمینه های مختلف اعلام کردند.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی شهرداری تبریز


( ۱ )

نظر شما :