مدیر بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی استان خبر داد:

افزایش ۱۳ درصدی ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف در آذربایجان‌شرقی

۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۳ کد : ۵۷۵۸۰ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۲۷۸
مسئول نمایندگی بانک خون بند ناف سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تاکنون ۵۷۰۰ نمونه توسط این مرکز ذخیره شده است، گفت: تعداد موارد ذخیره سازی خون بند ناف نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش دارد.
افزایش ۱۳ درصدی ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف در آذربایجان‌شرقی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، طیبه عابدینی، مسئول نمایندگی بانک خون بند ناف سازمان جهاددانشگاهی استان، یکشنبه 7 خردادماه، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دانش سلول‌های بنیادی یک تحول در علم پزشکی ایجاد کرده و در درمان بیماری‌های صعب العلاج از سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود، گفت: خون بند ناف یکی از منابع سلول‌های بنیادی است که بعد از تولد نوزاد دور ریخته می‌شود.

وی افزود: برخی مراجع علمی می‌گویند نمونه خون بندناف را تا 30 سال می‌توان نگهداری کرد و برخی معتقدند برای مدت نامحدود می‌توان آن‌ها را نگه داشت.در حال حاضر سلول‌های بنیادی در بیماری‌هایی با منشاء خونی، انواع سرطان خون، تالاسمی، نقص سیستم ایمنی ولنفوم و ... استفاده می‌شود. برای درمان فلج مغزی و اوتیسم نیز از سلول‌های بنیادی بصورت کارآزمایی بالینی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: همراه با تولد نوزاد 5 جزء زایمانی، شامل خون و بافت بند ناف، پرده‌های جنینی، مایع جنینی خارج می‌شود که دورریختنی نیست و از پرده جنینی در درمان سوختگی، جراحی قرنیه و زخم دیابتی می‌توان استفاده کرد.

عابدینی گفت: شرکت فن آوری بن یاخته‌های رویان به طور مستمر در سطوح برتر تحقیقات، جهت تولید دانش فنی بومی و افزایش کاربرد منابع سلولی مشتق از بافت‌های زایمانی، حضور چشمگیری در عرصه‌های ملی و بین‌المللی داشته است. تاکنون  بیش از ۸ میلیون واحد نمونه خون بند ناف در بانک‌های خون بند ناف خانوادگی و بانک های عمومی خون سراسر جهان، ذخیره شده است.

به گفته وی، تاکنون بیش از ۵۰ هزار پیوند خون بند ناف برای درمان بیش از ۸۰ بیماری بد خیم و غیربدخیم در سراسر جهان، با اثربخشی نزدیک به ۷۵ درصدی انجام شده است.

مسئول نمایندگی بانک خون بند ناف سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی ابراز امیدواری کرد: توجه به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مطلوبی که در استان صورت می‌گیرد، امید است که بتوانیم دفاتر نمایندگی را در سطح شهرستان‌ها نیز راه اندازی کنیم و با تلاش رسانه‌ها و تبلیغات باید مردم را جهت انجام ذخیره خون بند ناف تشویق کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ذخیره سازی خون بند ناف، فرصتی مناسب برای والدین است، گفت: خانمهای باردار در ماه آخر بارداری از هفته 34 می‌توانند پس از آگاهی کامل و دریافت اطلاعات تکمیلی و مشاوره‌های لازم قرارداد خدمات ذخیره سازی نمونه خون بند ناف نوزاد خود را منعقد ساخته و تا سلامتی را حداقل برای 30 سال، برای خانواده خود پس انداز کنند.

وی اظهار کرد: دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی از سال 1388 فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده و تاکنون بیش از پنج هزار و 700 نمونه به واسطه این دفتر ذخیره سازی شده است.

عابدینی، افزود: متقاضیان و خانواده‌های در آستانه تولد فرزند می‌توانند برای ثبت‌نام و یا کسب اطلاعات بیشتر به سایت WWW.RSCT.IR  مراجعه و یا در ساعات اداری جهت راهنمایی بیشتر با شماره ۳۳۳۵۴۲۱۵ تماس گرفته یا به آدرس خیابان آزادی مابین گلباد و گلکشت نرسیده به اداره گاز- طبقه اول نمایندگی بانک خون بند مراجعه نمایند.

مسئول نمایندگی بانک خون بند ناف سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: نمونه‌های گرفته شده با حفظ شرایط استاندارد به تهران ارسال و پس از انجام فرایندهای مربوطه و آزمایش‌های لازم پردازش و در تانک‌های نیتروژن در دمای منفی  197 ذخیره سازی می‌شود.

انتهای پیام

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی خون بند ناف


نظر شما :