سرپرست پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی اعلام کرد

آمادگی برای تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی شهرداری‌های آذربایجان شرقی

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۸ کد : ۵۸۱۸۲ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۱۹۰
سرپرست پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی، از آمادگی این پژوهشکده برای تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی برای شهرداری‌های استان خبر داد.
آمادگی برای تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی شهرداری‌های آذربایجان شرقی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دکتر ابراهیم ایران‌نژاد، سرپرست پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاه، در خصوص ضروت و اهمیت تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی برای شهرداری‌ها، گفت: در دهه اخیر برنامه‌ریزی استراتژیک و تهیه راهبرد توسعه برای شهرها در واکنش به نواقص طرح‌های جامع و تفصیلی و همچنین برای پرهیز از برنامه‌ریزی متمرکز، در جهت برنامه‌ریزی فرایندی، تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی محلی، جلب مشارکت مردم و نهادها و نیز تلفیق برنامه‌ریزی و اجرا، در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: برنامه راهبردی – عملیاتی شهر و شهرداری پاسخی به نیاز مدیریت شهری در کشور در مورد تدوین برنامه‌ای فراگیر است؛ به‌گونه‌ای که بتواند در کنار برنامه‌های توسعه شهری متداول در ایران، مانند برنامه (طرح) جامع- تفصیلی، که اغلب بر ساماندهی کالبدی- فضایی شهر متمرکز است و سایر برنامه‌هایی که با هدف رفع بخشی از مسایل روزمره شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند، در چارچوبی علمی، به آینده محتمل توسعه شهر به شکلی هدفمند و با اتکا به مشارکت همه بهره‌وران بپردازد.

وی ادامه داد: از آنجایی که بر اساس دستورالعمل برنامه راهبردی – عملیاتی شهر و شهرداری ابلاغی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بر عهده شهرداری، شوراهای اسلامی شهر و کارگروه‌های تخصصی شهرداری گذاشته شده است، تهیه و اجرای این سند زمینه‌های لازم برای هماهنگ کردن اقدامات کلیه دستگاه‌های اجرایی در زمینه اداره شهر و بسترسازی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری و تقویت نقش شهرداری و شورای شهر در مدیریت شهری را مهیا می‌کند.

ایران‌نژاد، افزود: در این راستا، شهرداری‌های کشور، از طریق برون‌سپاری تدوین برنامه راهبردی – عملیاتی شهر و شهرداری به مراکز دانشگاهی و پژوهشی گام‌های موثری در این خصوص برداشته‌اند. پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی نیز با برخورداری از اعضای هیات علمی مجرب در رشته‌های تخصصی برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، جامعه‌شناسی، اقتصاد شهری و منطقه‌ای، مهندسی صنایع، محیط زیست، GIS و ... در قالب گروه‌های پژوهشی در سال‌های اخیر اقدام به تهیه تدوین برنامه راهبردی عملیاتی شهر و شهرداری در چندین شهر استان آذربایجان‌شرقی کرده است و در برخی از شهرها در حال تدوین برنامه می‌باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به تجربیات کسب شده و فعالیت اعضای هیات علمی مجرب در این پژوهشکده و الزام شهرداری‌ها در دستورالعمل جدید تهیه، تصویب، اجرا و پایش برنامه راهبردی عملیاتی شهر و شهرداری ابلاغی از طرف رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور آمادگی خود را جهت تدوین برنامه راهبردی- عملیاتی شهر سایر شهرهای کشور اعلام می‌دارد.

وی گفت: تهیه برنامه راهبردی توسعه شهر و تنظیم یک چهارچوب راهبردی برای اتخاذ تصمیمات در حوزه مدیریت شهری برای مواجهه با چالش‌های کنونی و آتی در بازه زمانی بلند و میان مدت برای شهر به منظور انطباق نظام برنامه‌ریزی شهرداری با روش‌های برنامه‌ریزی نوین کاملاً ضروری است.

سرپرست پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی ادامه داد: همچنین تهیه سند راهبردی توسعه شهر زمینه اجرای وظایف شورای اسلامی شهر در مدیریت شهری طبق مفاد بندهای 2 و 32 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را فراهم خواهد کرد.

وی، استفاده از اسناد فرادست توسعه شهری در سطوح مختلف ملی، استانی، فراشهری و شهری به منظور تنظیم چارچوب برنامه‌ریزی و پرهیز از دوباره کاری، تهیه سند راهبردی توسعه شهر به صورت فرابخشی و ترسیم آینده شهر، تعیین راهبردهای توسعه شهر و تشخیص راهبردهایی که شهرداری می‌تواند در قالب آن ایفای نقش نماید، ایجاد توافق بین تمامی نهادهای اثرگذار در مدیریت شهری، پیش‌بینی منابع مالی و درآمدهای شهرداری در سناریوهای مختلف و شناسایی فعالیت‌های مستمر مرتبط با نگهداشت وضع موجود را از مهمترین ویژگی‌های برنامه راهبردی- عملیاتی شهر و شهرداری‌ها اعلام کرد.

ایران‌نژاد، وی ادامه داد: شناسایی پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شهرداری در بازه زمانی میان مدت و اولویت‌بندی آن‌ها، ارایه پیشنهادهای قابل اجرا در چارچوب محدودیت‌های مالی، اداری و فنی و پرهیز از آرمان‌گرایی، داشتن قابلیت سنجش خروجی محصول و خدمات با استفاده از تعریف اهداف کمی در سطح خرد و کلان، قابلیت انعطاف‌پذیری عملیات با استفاده از امکان پایش و نظارت بر اجرا و بازنگری در برنامه‌ها با توجه به تغییرات شرایط محیط درونی و بیرونی و نظم بخشی به فعالیت‌های شهرداری و ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف درون سازمانی شهرداری از دیگر ویژگی‌های برنامه راهبردی- عملیاتی شهر و شهرداری‌ها است.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی


نظر شما :