میرتاج‌الدینی بیان کرد:

تقویت خودباوری و توسعه توانمندی داخلی از مشخصه‌های بارز فعالیت‌های جهاددانشگاهی/ نقش مهم این نهاد در ارتقای برنامه‌های قرآنی

۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۲ کد : ۶۰۳۰۸ تاپ خبر عمومی
تعداد بازدید:۲۱۷
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، خودباوری و افزایش توانمندی داخلی را در حوزه‌های علمی و فناورانه، مشخصه بارز فعالیت‌های جهاددانشگاهی ارزیابی کرد و گفت: همچنین این نهاد گام‌های خوب و برنامه‌های نویی در حوزه فعالیت‌های قرآنی داشته است.
تقویت خودباوری و توسعه توانمندی داخلی از مشخصه‌های بارز فعالیت‌های جهاددانشگاهی/ نقش مهم این نهاد در ارتقای برنامه‌های قرآنی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با نقش فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی جهاددانشگاهی در ارتقای اخلاق و فرهنگ دینی جامعه گفت: جهاددانشگاهی یک نهاد فرهنگی و علمی است که جهاد علمی و فرهنگی را از ابتدای انقلاب در دانشگاه‌ها پیگیری می‌کرده است.

وی افزود: یکی از حوزه‌های مورد توجه جهاددانشگاهی که در برنامه‌های این نهاد پررنگ و برجسته بوده و برای آن برنامه‌ریزی داشته، حوزه فرهنگ است و در این حوزه، برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی موقعیت و جایگاه ویژه‌ای داشته است.

نقش مهم جهاددانشگاهی در ارتقای برنامه‌های قرآنی

حجت الاسلام و المسلمین میرتاج‌الدینی اظهار کرد: هر چقدر فرهنگ قرآنی در کشور مورد توجه قرار گیرد، خودباوری، امید به آینده، پویایی، علم‌پروری و اخلاق‌مداری در جامعه رشد و ارتقا پیدا می‌کند و جهاددانشگاهی هم در همین راستا قدم‌های خوب و برنامه‌های نویی در حوزه فعالیت‌های قرآنی داشته است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، خودباوری و افزایش توانمندی داخلی را در حوزه‌های علمی و فناورانه، مشخصه بارز فعالیت‌های جهاددانشگاهی ارزیابی کرد و گفت: کانون و برنامه محوری جهاددانشگاهی از ابتدا تاکنون در همه برنامه‌ها این بوده که مجموعه فعالیت‌های این نهاد باید روحیه «ما می‌توانیم» را در جامعه ارتقا دهد.

ضرورت آسیب‌شناسی و بررسی روند پیشرفت برنامه‌ها

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی برنامه‌ها و فعالیت‌های گذشته از سوی مسئولان جهاددانشگاهی گفت: این امر به خصوص در واحدهای استانی که بر فعالیت‌های خاص متمرکز هستند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا از میزان موفقیت یا عدم موفقیت آنها مطلع شوند تا روند آینده این برنامه‌ها را با برنامه‌ریزی دقیق‌تر پیش ببرند.

وی درباره حمایت مجلس از جهاددانشگاهی به لحاظ بودجه و اعتبارات به ویژه در حوزه‌های فرهنگی گفت: یکی از دغدغه‌های نمایندگان مساله اعتبارات فرهنگی است و این اعتبارات نیازمند نگاه ویژه در برنامه هفتم توسعه است. همواره دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی از جمله جهاددانشگاهی با کمبود بودجه روبه رو هستند و این را ما اذعان می‌کنیم. البته در بخش‌های عمرانی و اقتصادی نیز با محدودیت اعتبارات مواجه هستیم اما این محدودیت‌ها در حوزه فرهنگی مضاعف است و در زمان محدودیت‌های بودجه‌ای، همیشه اولین حوزه‌ای که مورد ظلم و بی‌مهری قرار گرفته حوزه فرهنگ بوده است که باید به نحوی جبران شود تا همه دستگاه‌ها از جمله جهاددانشگاهی از آن بهره‌مند شوند.

توجه به ظرفیت‌های مردمی در فعالیت‌های فرهنگی

حجت الاسلام والمسلمین میرتاج‌الدینی تأکید کرد: اگر پشتیبانی مادی و بودجه‌ای از حوزه فرهنگ صورت نگیرد بسیاری از برنامه‌های فرهنگی متوقف یا کمرنگ شده یا از اولویت خارج می‌شوند و این امر آسیب‌هایی را در درازمدت برای جامعه در پی دارد.

وی یادآور شد: البته این بدان معنا نیست که به دلیل کمبود اعتبارات برنامه‌های فرهنگی متوقف یا تعطیل شود. برنامه‌های فرهنگی باید مردم‌محور باشند و اگر این برنامه‌ها کیفیت مناسبی داشته باشند، مورد استقبال و حمایت مردم قرار می‌گیرند و مردم برای تداوم آن برنامه‌ها حتما مشارکت پیدا می‌کنند. قطعا با حمایت مادی و معنوی مردم در حوزه‌های فرهنگی از جمله فعالیت‌های قرآنی می‌توان اقدامات مثبتی را انجام داد.

نگاه بومی جهاددانشگاهی به مقوله توسعه و پیشرفت

میرتاج‌الدینی درباره ضرورت الگوبرداری دولت‌ها از رویکرد جهاددانشگاهی در توسعه و پیشرفت کشور گفت: جهاددانشگاهی با اتکا به توان و ظرفیت داخلی و جهاد علمی، الگوی بومی توسعه و خودکفایی را پیاده کرده که خروجی این نگاه و الگو در بسیاری از دستاوردهای علمی و فناورانه جهاددانشگاهی مشخص است.

نماینده مردم تبریز، اظهار کرد:‌ در واقع جهاددانشگاهی به طور عملی در حوزه‌هایی که ورود پیدا کرده نشان داده با اتکا به جوانان نخبه و تحصیل‌کرده و متعهد، باور واقعی به توان داخلی و شناسایی ظرفیت‌ها و منابع سرشار انسانی و مادی استان‌های کشور می‌توان حتی در شرایط تحریم به موفقیت و پیشرفت رسید و دولت‌ها باید از تجارب جهاددانشگاهی بهره برده و این رویکرد و نگاه را مورد توجه قرار دهند.

text to speech icon

کلید واژه ها: چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


نظر شما :