رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان خبر داد:

مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی توسعه می‌یابد

۱۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۷ کد : ۶۱۰۹۸ تاپ خبر عمومی
تعداد بازدید:۲۰۵
رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با بیان اینکه مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان بیش از یک دهه پیش در تبریز راه اندازی شده و متخصصان خوبی از لحاظ کیفی و کمی در این مرکز فعالیت می‌کنند، گفت: با توجه به مطرح بودن مباحث جوانی جمعیت در سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، جهاددانشگاهی استان سعی در توسعه این مرکز درمان ناباروری دارد تا خدمات مطلوب تری به هم استانی‌های عزیز و سایر استان‌های همجوار ارائه دهد.
مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی توسعه می‌یابد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، مهندس علی اصغر فاتحی فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان، روز پنجشنبه، 19 مردادماه، در برنامه «چای نبات» شبکه استانی سهند، از تهیه و ارائه بسته‌های انرژی سیار به عشایر استان توسط مرکز انرژی‌های تجدیدپذیر این سازمان خبر داد و گفت: این بسته در مرحله استانداردسازی بوده که پس از تکمیل و تایید آن، در خدمت عشایر استان قرار می‌گیرد تا برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به مباحث مربوط به تامین انرژی و درآمد اقشار مختلف مردمی، جهاددانشگاهی وارد عرصه انرژی‌های تجدید پذیر شده و مرکز خدمات تخصصی انرژی‌های تجدیدپذیر این سازمان با بیش از یک دهه سابقه در حال فعالیت بوده و نخستین نیروگاه هیبریدی کشور را نیز در جزیره خارک راه اندازی کرده است.

فاتحی فر، افزود: جهاددانشگاهی استان در راستای خودکفایی مددجویان کمیته امداد نیز در تفاهم نامه‌ای با کمیته امداد برخی استان‌ها، نیروگاه‌هایی برای مددجویان احداث و نصب کرده و اکنون این مددجویان با فروش انرژی تامین شده این نیروگاه‌ها، درآمدزایی می‌کنند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، در ادامه با اشاره به تاریخچه تشکیل جهاددانشگاهی، گفت: جهاددانشگاهی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و ضرورت اسلامی شدن دانشگاه‌ها، به دستور امام راحل در ۱۶ مردادماه سال ۵۹ تشکیل یافت و جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز همراستا با کشور در دانشگاه تبریز تاسیس شد.

وی افزود: جهادگران دانشگاهی آذربایجان‌شرقی در دوران جنگ تحمیلی نیز حضوری فعال داشته و تلاش کردند تا از ظرفیت دانشجویان بهره گرفته و در حوزه قطعات جنگی، تحقیقات انجام دهند که پژوهش‌های آن‌ها در حوزه ساخت خمپاره به نتیجه رسید و در سال ۶۵ در دانشکده فنی دانشگاه تبریز شروع به تولید خمپاره کردند. می‌توان گفت که جهاددانشگاهی، نخستین شرکت دانش بنیان را در آن زمان احیا کرد و تشکیل داد.

وی ادامه داد: پس از آغاز فعالیت خمپاره سازی در دانشکده فنی دانشگاه تبریز، دشمن بعثی آن را رصد کرده و این کارگاه زیر موشک‌های رژیم بعثی بمباران شد و ۲۲ شهید جهادگر در این زمان تقدیم انقلاب شدند و هشت تن دیگر نیز به درجه جانبازی رسیدند. امروز جهاددانشگاهی به برکت خون شهدا بقا یافته و جهاددانشگاهی مدیون خون این شهدا است و ما خوشحال هستیم در مجموعه‌ای حضور داریم که بنیان نخست آن با خون شهدا رنگین شده است.

فاتحی فر در ادامه با بیان این‌که بنیان مراکز درمان ناباروری کشور در جهاددانشگاهی شکل گرفته است، اظهار کرد: مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی است که پس از نتایج حاصله از تحقیقات به همراه دانشگاه علوم پزشکی ایران توانست این پژوهشگاه درمان ناباروری را در کشورمان راه اندازی کند و به موفقیت‌های موثری در این زمینه دست یابد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، افزود: اکنون تشکیل و فعالیت تمامی مراکز درمان ناباروری دولتی و خصوصی در کشورمان به برکت فعالیت‌های علمی دکتر آشتیانی و همکاران وی است که پایه آن را در کشور بنا نهاده و امروز همچنان جهادگران در مسیر توسعه آن حرکت می‌کنند و به تحقیقات موثری نیز در حوزه درمان ناباروری و سایر حوزه‌های پزشکی دست می‌یابند.

وی خاطرنشان کرد: مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان بیش از یک دهه پیش در تبریز راه اندازی شده و متخصصان خوبی از لحاظ کیفی و کمی در این مرکز فعالیت می‌کنند. با توجه به مطرح بودن مباحث جوانی جمعیت در سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، جهاددانشگاهی استان سعی در توسعه این مرکز درمان ناباروری دارد تا خدمات مطلوب تری به هم استانی‌های عزیز و سایر استان‌های همجوار ارائه دهد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی افزود: این نهاد در حوزه‌های آموزشی نیز مهارت محوری و اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم را دنبال می‌کند. جهاددانشگاهی در هفت کارگروه آموزشی فعالیت کرده و بالغ بر ۲۷۰۰ دوره آموزشی در جهاددانشگاهی کشور وجود دارد و هر دوره‌ای که احساس نیاز شود را می‌توان در استان راه اندازی کرد؛ گواهی‌های صادر شده توسط این نهاد نیز قابلیت ترجمه دارند.

وی هم‌چنین با اشاره به فعالیت ۱۵۶ مرکز آموزشی جهاددانشگاهی در کشور، گفت: گسترش مراکز جهاددانشگاهی در کشور باعث شده تا این نهاد به عنوان مرکزی جهت برگزاری انواع آزمون‌های استخدامی تبدیل شود و دولت در این راستا به جهاددانشگاهی اعتماد کند. امسال حدود ۶۰۰۰ نفر در آزمون‌های استخدامی نهادهای مختلف که جهاددانشگاهی متولی برگزاری آن‌ها است، شرکت کردند و این روند همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرد: جهاددانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی بوده و هزینه‌های خود را با درآمدهای خود تامین می‌کند.

فاتحی فر با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی این سازمان نیز اظهار کرد: نخستین فعالیت‌های جهاددانشگاهی در کشورمان بنا بر ضرورت داشتن انقلاب فرهنگی، بر پایه فرهنگ آغاز شده و جهاددانشگاهی این ماموریت را برعهده داشته است که سپس با روی کارآمدن تشکل‌ها و نهادهای انقلابی در دانشگاه، ماموریت جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی تغییر کرد که از جمله آن می‌توان به خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اولین خبرگزاری دانشجویی و غیردولتی و خبرگزاری بین المللی قرآن که در حوزه مذهب و قرآن کریم فعالیت می‌کند، اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، با بیان این‌که این دو رسانه در راستای جریان سازی در دانشگاه، صنعت و جهاد تبیین با همراهی قشر دانشجو فعالیت می‌کنند، افزود: مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) نیز دیگر ظرفیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی است که در تصمیم گیری‌های مسئولان استانی و کشوری به خصوص در بزنگاه‌هایی چون انتخابات، نقش ایفا می‌کند. جهاددانشگاهی استان از سال گذشته، مسئولیت کمیته افکار سنجی شورای فرهنگ عمومی استان را برعهده گرفته است.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


نظر شما :