از سوی دبیرخانه همایش ملی ثقه‌الاسلام صورت گرفت

تجلیل از رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی در انعکاس اخبار همایش ثقه‌الاسلام تبریزی

۳۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۹ کد : ۶۱۶۴۱ تاپ خبر عمومی
تعداد بازدید:۱۴۸
دکتر عزیز جوانپور، دبیر علمی و دکتر مهدی راثی، دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش ملی بزرگداشت ثقه‌الاسلام شهید با حضور در سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی از مهندس علی اصغر فاتحی‌فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان و سرکار خانم رباب تیموری، سردبیر ایسنای منطقه آذربایجان شرقی به دلیل اطلاع رسانی مناسبت همایش قدردانی شد.
تجلیل از رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی در انعکاس اخبار همایش ثقه‌الاسلام تبریزی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دکتر عزیز جوانپور، دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت "ثقة‌الاسلام شهید"، در این مراسم بر لزوم معرفی علما و روحانیون مشروطه آذربایجان به نسل جوان تاکید کرد و گفت: برخی علما و روحانیونی در عصر مشروطه به خصوص در خطه آذربایجان فعالیت می‌کردند که هدایت مجاهدانی چون ستارخان و باقرخان بر عهده آن‌ها بود ولی متاسفانه تاکنون نامی از آن‌ها شنیده نشده است.
 
وی با بیان این‌که ناشناخته ماندن علما و روحانیون پیشتاز عصر مشروطه از جمله شهید ثقة‌الاسلام، غفلت بزرگ و ظلم به روحانیت شیعه است، افزود: شهید ثقة‌الاسلام از جمله شخصیت‌های روحانیت مشروطه است که افکار صریح و بلندی داشت و آگاهی بخشی و روشنگری مردم را برعهده گرفته بود اما تاکنون نقش این شخصیت در تاریخ مشروطیت مظلوم مانده بود و حتی بزرگداشتی نیز برای آن برگزار نشده بود.
 
جوانپور، با بیان این‌که شهید ثقة‌الاسلام، طرفدار مشروطه شرعی و مخالف دخالت روس و انگلیس و نفوذ فرهنگی بیگانگان بود، گفت: این روحانی شهید، اسلام و ایران را همسو دانسته و معتقد بود که اگر اسلام را از ایران بگیرند، دیگر ایرانی باقی نخواهد ماند و آگاهی، بینش و بصیرت نسبت به مسائل روز داشت.
 
دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت ثقة‌الاسلام شهید، با بیان این‌که هر ساله همایشی در راستای معرفی شخصیت‌های مغفول مانده مشروطیت تبریز برگزار خواهد شد، افزود: متاسفانه غفلت از معرفی این شخصیت‌ها و آگاهی بخشی و روشنگری نسبت به تفکرات و اعتقادات آن‌ها باعث انحرافات می‌شود که برگزاری چنین همایش‌ها و بررسی ابعاد شخصیتی و زندگی آن‌ها می‌تواند روشنگری را انجام داد.
 
وی با تاکید بر این‌که شخصیت‌هایی چون ثقة‌الاسلام و خیابانی، هویت دینی و ملی ما هستند و باید به ابعاد زندگی آن‌ها پرداخته شود، از حضور جهاددانشگاهی در پیش نشست‌های همایش شهیدثقة‌الاسلام و پوشش رسانه‌ای این رویداد توسط خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا قدردانی کرد.
 
مهندس علی اصغر فاتحی فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز در این دیدار، با بیان این‌که رسالت جهاد دانشگاهی در حوزه‌های فرهنگ و علم، تبیین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است، گفت: جهاددانشگاهی با دو خبرگزاری‌ ایسنا و ایکنا، نقش جریان سازی داشته و نقش تاثیرگذاری در جهاد تبیین ایفا می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که شخصیت‌ها و بزرگان تاریخ خود را معرفی نکنیم، جوانان، با تاریخ و گذشته ما و بزرگانی که تاریخ ایران را ساخته اند آشنا نشده و هویت خود را به خوبی نشناسند.
 
فاتحی فر خاطرنشان کرد: تفاوت خبرگزاری ایسنا، نخستین خبرگزاری غیردولتی بعد از انقلاب با دیگر خبرگزاری‌ها، حضور خبرنگاران دانشجو است. طیف دانشجو پس از آموزش و تربیت در ایسنا و پس از اتمام دوره تحصیل در سایر رسانه یا سازمان ها جذب شده و فعالیت می‌کنند و  این امر باعث می‌شود تا بدنه ایسنا، همیشه پویا و جوان بماند.
 
مهدی راثی، دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش ملی بزرگداشت ثقه الاسلام شهید نیز در ادامه تاکید کرد: با چالش‌های جدی در حوزه شناخت و معرفت به خصوص شناخت تاریخی مواجه هستیم و التهابات و جریانات اخیر نیز نشان‌دهنده ضعف ما در شناخت تاریخ و الگوهای تاریخی بوده است.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر ما به این مباحث و معرفی شخصیت‌های تاریخی ورود نکنیم، رسانه‌های معارض و معاند، جریان سکولار و ... بی میل نیستند تا در این خصوص قلم فرسایی کنند و حتی گاهی نیز تاثیرگذار می‌شوند.
 
گفتنی است؛ در پایان این جلسه از  مدیر مسئول و سردبیر ایسنای آذربایجان شرقی به دلیل اطلاع رسانی مناسبت همایش ثقة‌الاسلام قدردانی شد.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


نظر شما :