نخستین گردهمایی مدرسان جهادی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی برگزار شد

۱۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۲ کد : ۶۲۸۷۷ تاپ خبر فرهنگی
تعداد بازدید:۱۲۸۵
نخستین گردهمایی مدرسان جهادی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی با حضور حجت‌الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه، مهندس علی اصغر فاتحی‌فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان در محل سینمای دانشگاه تبریز برگزار شد
نخستین گردهمایی مدرسان جهادی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، مهندس علی اصغر فاتحی‌فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی در این مراسم، با بیان این‌که جنگ شناختی شرایط بسیار متفاوتی از سایر جنگ‌ها دارد، گفت: صحنه‌ی عملیات در جنگ شناختی، ذهن و افکار انسان‌ها بوده و در این جنگ، دشمنان با تسلط بر اذهان، بر روی چگونگی تفکر و تصمیم‌گیری افراد کار می‌کنند. 

وی با بیان این‌که برخلاف گذشته، امروز با عرصه‌های مختلف نبرد رو به رو هستیم، افزود: ناتو پنج حوزه جنگی را تعیین کرده که شامل جنگ‌های زمینی، دریایی، هوایی، فضایی و سایبری است که کارشناسان ناتو در سال ۲۰۲۰ جنگ شناختی (ادراکی) را نیز به این لیست اضافه کرده‌اند. 

فاتحی‌فر، با تشریح ابعاد مختلف و همچنین اهداف متصوره برای جنگ‌های شناختی، یادآور شد: مدرسان، معلمان و اساتید حاضر در مراکز آموزشی در عرصه جنگ شناختی نقش بسیار موثری دارند و باید دقت شود تا در جنگ شناختی در زمین دشمن بازی نکنیم، بلکه باید با بصیرت و شناخت دقیق از اهداف و حملات دشمن، جامعه را به مسیر درست هدایت کنیم. 

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به این‌که هدف اصلی جهانخواران بر هم زدن بنیان خانواده‌، برای رسیدن به حاکمیت جهانی است و این موضوع به یکی از اهداف مهم جنگ شناختی در سال‌های اخیر تبدیل شده است، افزود: بیش از دو دهه است که اولویت انسان‌ها به سمت مباحث اقتصادی کشیده شده و دشمنان در تلاش برای زدودن سنت‌های اصیل و ناب همچون بخشش، معنویت و... به ویژه در جامعه‌ی اسلامی ما هستند. 

وی با اشاره به ضرورت شناخت تهدیدها توسط اساتید و مدرسان در جامعه‌ امروزی، خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا و وقوع بحران سلامتی، حوزه‌های پزشکی در خط مقدم قرار گرفتند و امروز در عرصه‌ی جنگ شناختی آحاد جامعه نقش دارند، اما مدرسان، مربیان و اساتید در خط مقدم بوده و اگر شناخت درستی از این جنگ نداشته باشند، ابتدا خود و سپس قشر جوان را دچار خطا خواهند کرد. 

فاتحی‌فر، در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که طبق برنامه‌ریزی‌ها هر فصل یک نشست با مدرسان سازمان جهاددانشگاهی استان خواهیم داشت تا چالش‌ها و فرصت‌های این حوزه بررسی شود، گفت: دوره‌های موردنیاز برای مدرسان نیز در راستای توانمندسازی اساتید در فصل زمستان برگزار خواهد شد. 

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی یک مجموعه فرهنگی، علمی، آموزشی و پژوهشی است، اضافه کرد: این نهاد در حوزه پژوهش و آموزش قدم‌های بسیاری برداشته که فعالیت‌های مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی از جمله آن بوده و توانست در کشور و جهان در حوزه درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی نقش آفرینی کند؛ رهبر معظم انقلاب نیز همواره از تلاش‌های جهادی ایشان یاد می‌کنند. 

فاتحی‌فر با اشاره به معاونت‌های مختلف جهاددانشگاهی و نقش آفرینی این نهاد در حوزه‌های مختلف پزشکی، پژوهشی، آموزشی، مطالعاتی، علمی و فرهنگی، تاکید کرد: معاونت آموزشی جهاددانشگاهی با برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت به یکی از گسترده‌ترین سیستم‌های آموزشی کشور تبدیل شده است. 

وی با تاکید بر این‌که آموزش یکی از ارکان مهم توسعه فردی و اجتماعی بوده و باعث تحول انسان و اجتماع‌ می‌شود، ادامه داد: علاوه بر آموزش‌های ارائه شده در سیستم‌های آموزشی جامعه، برنامه آموزشی پنهانی هم در جریان است که به یکی از دغدغه‌های جامعه‌ی ا‌مروزی تبدیل شده و نکته بسیار بااهمیتی است که اساتید همواره باید بدان توجه داشته باشند. 

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی در قالب خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا و همچنین مرکز افکارسنجی ایسپا به عنوان برند حوزه افکارسنجی کشور، فعالیت‌های موثری دارد، ادامه داد: در حوزه پژوهش نیز مرکز پزشکی شامل طب کار، طب پیشگیری و بانک خون بند ناف، آزمایش‌های طبی و همچنین مرکز درمان ناباروی طبق استانداردهای جهانی فعالیت می‌کند. 

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان با اشاره به فعالیت‌های مرکز تخصصی انرژی‌های تجدید پذیر این نهاد و احداث پنل‌های خورشیدی در استان و سایر نقاط کشور، گفت: در حوزه هوش مصنوعی هم کارگروهی تشکیل داده و گام‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه انجام می‌شود. 

وی در خاتمه به هفته وحدت و همچنین هفته دفاع مقدس اشاره و با گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدای ۸ سال دفاع مقدس، گفت: شهدا رفتند تا بمانیم و به جامعه خدمت کنیم و امروز وظیفه ما تداوم راه شهدا و حرکت در مسیر بالندگی کشور است.

نسل جدید زیر بمباران اطلاعاتی هستند

حجت‌الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه، نیز در این مراسم، با بیان اینکه نسل جدید زیر رگبار بمباران مطالب، تصاویر و اطلاعات قرار داشته و در چنین فضایی حتی هنرمندان نیز در انتقال مطالب و آموزش نقش دارند، گفت: باید همه و به‌ویژه معلمان دقت کنند که چه چیز‌هایی به نسل جدی منتقل می‌شود. 

وی با بیان اینکه معلم باید ابتدا بر تبیین واژه‌ها در تدریس توجه داشته باشد، چراکه تبیین‌واژه‌ها در منطق کار بسیار مهمی است، افزود: معلمان و مدرسان باید مطلب را به درستی و دقیق برای مخاطب خود تبیین کنند. 

نظری با اشاره به اینکه گستره‌ معلمی بسیار بزرگ بوده و صرفاً در آموزش مباحث کتاب خلاصه نمی‌شود، بلکه معلم سبک زندگی و رفتار را به مخاطب خود یاد می‌دهد، ادامه داد: عشق دانش‌آموز به معلم نیز بسیار عجیب بوده و این جاذبه گاه به قدری است که می‌خواهد خود را شبیه معلم کند. 

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اینکه معلم باید جو کلاس را به سمت سؤالات ارزشمند و مفید سوق دهد، اضافه کرد: در روایات دو نوع سؤال داریم که شامل سؤالات تعطلی و سؤالات تفقهی است و معلم باید تعطلی را کنار افکنده و کاری کند که دانشجو بر تفقهی تمرکز کند. 

وی در ادامه به عشق و علاقه معلمی نیز اشاره کرد و گفت: علامه جعفری شاگرد شیخ مرتضی طالقانی بود و در حق استاد خود می‌گفت که یک حرف شیخ طالقانی مرا در مسیر درست قرار داد، پس باید توجه کرد که معلم می‌تواند با یک کلام و رفتار، سبک زندگی مخاطبش را تحت تأثیر قرار دهد.

نظری، با تأکید بر اینکه معلم باید در وهله بعدی ذهن مخاطب را برای جذب حداکثری باز کند ادامه داد: عالم در روایات به کسانی اطلاق می‌شود که آموزش می‌دهند و معلمان باید آگاه باشند که در پشت واژه‌ها و رفتارها، سبک زندگی را به دانش‌آموزان و دانشجویان خود یاد می‌دهند. 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه معلمی کاری گسترده بوده و به علم، عشق و آگاهی نیاز دارد، اضافه کرد: معلم علاوه بر تدریس مطالب، باید سبک زندگی درست و رفتار صحیح در جامعه را هم به مخاطب خود انتقال دهد. 

وی با اشاره به حرمت صدای پای معلم در روایات، اظهار کرد: این حرمت یعنی باید بهترین سبک زندگی را به مخاطب انتقال دارد و حتی در آموزش زبان و... هم می‌توان سبک زندگی صحیح را آموزش داد و یا برعکس، هویت‌زدایی کرد. 

نظری تصریح کرد: معلم کسی است که حرمت‌ها، ارزش‌ها و خوبی‌ها را به دانش‌آموزان و دانشجویان یاد می‌دهد و در روایات نیز تأکید شده که ارزش مداد عالم بالاتر از خون شهداست و این موضوع جایگاه والای علم و دانش و آگاهی‌دهی را نشان می‌دهد. 

این استاد حوزه و دانشگاه در خاتمه بر اهمیت کار معلمان در جامعه امروزی اشاره کرده و گفت: امروز با یک محیط هوشمند و اشیاء هوشمند مواجه هستیم و در عصری حضور داریم که معلم یک کلمه آموزش می‌دهد و همزمان ۱۰۰ کلمه آموزش نیز از سمت محیط انتقال می‌یابد.

تشریح موانع ایجاد هویت توسعه مدار در جامعه

خسرو کنعانی، سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم، در خصوص مهارت‌های تدریس اثربخش گفت: در سده 21 بیسوادان کسانی نیستند که نمی‌توانند بخوانند و بنویسند، بلکه کسانی‌اند که نمی‌توانند بیاموزند، آموخته‌های کهنه را دور بریزند، و دوباره بیاموزند.
کنعانی همچنین توانایی جذب دانش آموزان و دانشجویان، پرورش مهارت‌های فکری، یادگیری و ارزیابی  آن، یادگیری مداوم، اداره کلاس و رفتارهای کلاسی معلمان را از ویژگی‌های معلم کارآمد و اثربخش اعلام کرد.

وی، هشت متغییر آموزشی یا رفتارکلاسی معلمان که ‌‌با یادگیری‌شاگردان رابطه و همبستگی معنی داری دارند را روشنی توضیحات معلم درکلاس، انعطاف پذیری در روش آموزش، اشتیاق درکار، عامل تحرک در کلاس، حرکات  سر و  دست و نوسان صدا، احساس مسئولیت در عمل، شامل تاکید بریادگیری و فعالیت شاگردان، فرصت یادگیری  دادن  به  شاگردان  برای  یادگیری  مطالب تا سرحد تسلط استفاده از عقاید شاگردان، شامل تشویق شاگردان به اظهار نظر و تایید نظریات آنها و استفاده از مطالب سازمان دهنده شامل مرورکردن مطالب و ایجاد ارتباط مطالب درسی با یکدیگر ذکر کرد.

کنعانی افزود: وجود تعامل بین مدرس و یادگیرنده، وجود اهداف از قبل تعیین شده( برنامه ریزی هدفمند) ، ایجاد فرصت مناسب و آسان برای یادگیری، سه ویژگی مهم برای تدریس تلقی می شوند.

وی آمادگی کامل، داشتن طرح درس، استفاده ازشیوه های مناسب تدریس، مشارکت دانش آموزان در فرایند یادگیری، تسلط برمطالب تدریس، استفاده بهینه از وقت، استفاده از رسانه‌های کمک آموزشی، توانایی جذب دانش آموز، پرورش مهارتهای فکری را از جمله راهکارهای کاربردی یک تدریس اعلام کرد.

وی در ادامه این همایش، اظهار کرد: پیرو تاکید معاونت‌های فرهنگی و آموزشی جهاددانشگاهی و همچنین حراست مرکزی جهاد دانشگاهی مبنی بر انجام کار فرهنگی در مراکز تخصصی و آموزشی جهاد دانشگاهی برای مدرسان و فراگیران آموزشی این مراکز، معاونت فرهنگی سازمان بخشی از برنامه های فرهنگی خود را برای مدرسان و فراگیران مختلف دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی در مراکز آموزشی در نظر گرفته و بنا داریم ازاین طریق بتوانیم فضای فرهنگی مناسبی را در این مراکز ایجاد کنیم.

این مدرس دانشگاه همچنین افزود: با توجه به اینکه متاسفانه اکثر مدرسانی که با مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی همکاری دارند از رسالت‌ها و ماوریت‌های ویژه این نهاد انقلابی اطلاع دقیق ندارند لذا این گردهمایی‌ها این فرصت را فراهم می‌کنند تا بتوانیم ماموریت‌های ویژه جهاد دانشگاهی را برای این گروه از همکاران آموزشی تبین نماییم و در کنار آن بدنبال افزایش توانمندیهای مدرسان جهادی در حوزه های مختلف هستیم.

کنعانی در ادامه با اشاره به رویکردهای فرهنگی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی افزود: در طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی توجه به نیازهای فرهنگی همکاران،  خانواده‌های جهادگران، فرزندان جهادگران،  فراگیران و مدرسان دوره‌های آموزشی  و سایر مخاطبان سازمان مورد توجه است.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی ادامه داد: در برنامه ریزی و ارائه برنامه‌های فرهنگی سالانه برای سازمان، توجه به نوع آوری و خلاقیت در ارائه برنامه‌های فرهنگی، عدم اجرای برنامه‌های تکراری و روتین سال‌های گذشته، توجه به اقتصاد فرهنگی در برنامه‌ها برای کاهش بار مالی از دوش سازمان در برنامه های فرهنگی، توجه به جلب مشارکت سازمانها و دستگاه‌های اجرایی برای همکاری در اجرای برنامه ها،  توجه به ماموریت‌های سازمانی جهاد دانشگاهی در حوزه های فرهنگی و توجه به نیاز های روز مخاطبان سازمان در حوزه های فرهنگی و اجتماعی مورد تاکید مدیریت سازمان  و  معاونت فرهنگی می باشد.

الهام غدیر خمی، سرپرست معاونت آموزشی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، نیز در این مراسم، با اشاره به رویکردهای آموزشی این سازمان گفت: جهاد دانشگاهی با بهره‌گیری از ظرفیت واحدهای جهاددانشگاهی کل کشور به عنوان گسترده ترین سیستم آموزشی فعالیت‌های آموزشی خود را در هفت گروه آموزشی با رویکرد مهارت محور و اشتغال محور به تمام اقشار جامعه از جمله دانشجویان دانشگاه‌های کشور و استان ارائه می دهد.

وی رویکرد جهاددانشگاهی در زمینه آموزش را کارآفرینی اعلام کرد و گفت: جهاددانشگاهی در حال حاضر به آموزش هایی روی آورده که دانشجویان و فارغ التحصیلان بتوانند با دریافت آموزش این دوره ها، برای خود مهارت کسب کرده و درآمدزایی کنند.

غدیر خمی، برگزاری آزمون استخدامی، طرح سرباز مهارت و مشاغل خانگی را از جمله طرح های مهم این معاونت اعلام کرد.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


نظر شما :