به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی

میزگرد دانشجویی «جنبش دانشجویی و چالش‌های پیش رو» برگزار شد

۱۶ آذر ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۹ کد : ۶۵۹۲۳ تاپ خبر فرهنگی
تعداد بازدید:۱۶۱
به مناسبت ۱۶ آذرماه، روز دانشجو، میزگردی با حضور تعدادی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی در سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار و به بررسی وضعیت این تشکل‌ها و راهکارهای بهبود شرایط آن‌ها پرداخت.
میزگرد دانشجویی «جنبش دانشجویی و چالش‌های پیش رو» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه در این میزگرد دانشجویی با اشاره به وضعیت فعالیت‌های جنبش دانشجویی در کشور و افول این حوزه در سال‌های گذشته، گفت:  این جنبش، انرژی دارد که اکنون آواره و سرگردان است و گویی قبله ندارد.

وی اظهار کرد: جنبش دانشجویی با یک افت ویژه‌ای مواجه شده که قابل توجیه نیست و تشکل‌ها باید به صورت جدی وارد میدان شوند.

وی افزود: گویی دانشجویان و تشکل‌ها در تشخیص اولویت‌ها دچار مشکل شده‌اند و علت آن نیز این است که استقلال تشکل‌ها دچار مشکل شده است. تشکل‌ها منتظر هستند تا ابلاغی شود و سپس آن موضوع را در اولویت خود قرار دهند. تشخیص بیرونی اولویت‌ها به حساب بیرونی‌ها صحیح و داشتن یک نگاه بیرونی نیز درست است ولی قرار نیست که با نگاه بیرونی در دانشگاه فعالیت کنیم بلکه باید خودمان اولویت‌های دانشجویی را تشخیص دهیم.

وی با بیان این‌که جنبش دانشجویی اگر خودش حتی به غلط تصمیم بگیرد بسیار بهتر از این است که تصمیم درست بیرون را اجرا کند، گفت: این جنبش، انرژی دارد اما این انرژی آواره است و گویی قبله ندارد. همان طور که در تجمعات سال گذشته دیدیم که چقدر این انرژی یتیم بود و صاحب نداشت. انتظار داشتیم که تشکل‌ها به صورت جدی وارد میدان شوند و تجمعات را متعادل کنند.

نظری با بیان این‌که تک صدایی در دانشگاه آفت است و در طولانی مدت ظلم به دانشگاه محسوب می‌شود، اظهار کرد: باید تشکیلات دانشجویی را با اندیشه‌های شهید بهشتی آشنا کرد. باید بچه‌ها را از اشخاص رها کنیم تا به دنبال شخص نباشند و جنبش دانشجویی نیز باید از گذشته خلاص شود و به آینده نگاه کند.

این استاد حوزه و دانشگاه، بر لزوم ورود دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به مباحث روز دنیا از جمله هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید تاکید کرد و گفت: باید بحث «دنیای بدون اسرائیل و رابطه ما با کشورها در این دنیا» تبدیل به گفتمان شود.

وی در خصوص بحث ارتباط با صنعت نیز گفت: دانشجویان در انجمن‌های علمی و تشکل‌ها آنچنان ارتباطی با صنعت نمی‌یابند. در این راستا تشکل‌ها که صرفا نباید سیاسی باشند، می‌توانند به موضوعات فرهنگی و اقتصادی ورود یابند و دانشجویی که ایده نو دارد را جذب و ایده او را از این طریق جلو ببرند تا امیدش از بین نرود.

نظری، با بیان این‌که در عصری زندگی می‌کنیم که باید بیدار بمانیم و کار کنیم‌، اظهار کرد: بودجه دانشگاهی را باید تشکل‌ها با کمک همدیگر پیگیری کنند و معاونت فرهنگی را به چالش بکشند. بودجه فرهنگی در تشکل‌های دانشجویی باید تبدیل به یک مطالبه عمومی شود.

وی در ادامه بر لزوم اجرای کارهای ابتکاری برای دانشجویان در تشکل‌ها تاکید کرد و گفت: نیاز به برنامه‌های جدیدی چون برگزاری اردوهای دانشجویی به عراق و سوریه در راستای روشنگری داریم. حتی بستر این امر نیز آماده است.

این استاد حوزه و دانشگاه، در خاتمه با اشاره به لزوم ارائه آموزش به نیروهای تشیکلاتی و اهمیت این موضوع، تاکید کرد: با انرژی و ظرفیتی که در داخل تشکل‌ها وجود دارد، حتی می‌توان نماینده از درون آن‌ها تولید کرد.

خسرو کنعانی، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در این نشست، اظهار کرد: خبرگزاری ایسنا، یکی از محصولات جنبش دانشجویی است که کار خود را در روز دانشجو آغاز کرده است. روز دانشجو همزمان با سالگرد تاسیس ایسنا در سال ۷۸ است و در این راستا در بیش از دو دهه گذشته، توانسته نقش خود را به عنوان رسانه مرجع کشور مطرح کند.

وی افزود: یکی از اساسی ترین رسالت‌های جنبش دانشجویی، مطالبه گری و نقش آفرینی در جریان‌های اجتماعی و سیاسی است که در دانشگاه و جامعه اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: امروز بنا به دلایل متعددی چون کرونا، تغییر نسل و مدیریت جامعه و سایر عوامل سیاسی، انفعال فعالیت‌های دانشجویی را شاهد هستیم. گویی تشکل‌ها در شناسایی مخاطب دچار مشکل هستند و یا برای جذب آن برنامه‌ای ندارند.

همچنین در این نشست تعدادی از دانشجویان عضو تشکل های دانشجویی در خصوص «جنبش دانشجویی و چالش‌های پیش رو» نقطه نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


نظر شما :