مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای واقعه ۲۷ دی دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۶ دی ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۱ کد : ۶۷۶۴۴ تاپ خبر فرهنگی
تعداد بازدید:۱۹۷
مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای واقعه بمباران ۲۷ دی دانشگاه تبریز که مدیریت این کارگاه در زمان بمباران برعهده جهاددانشگاهی بود، با حضور جمعی از بازماندگان و خانواده شهدای این واقعه، مسئولان، جامعه دانشگاهی و جهادگران دانشگاهی استان در محل تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.
مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای واقعه ۲۷ دی دانشگاه تبریز برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، نماینده ولی فقیه در قرارگاه شمالغرب سپاه در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای واقعه بمباران ۲۷ دی دانشگاه تبریز، شهدا را آغاز کننده فرهنگ مقاومت با سرمنشا عاشورا عنوان کرد.

حجت الاسلام ابوالفضل ولایی اظهار کرد: در قرآن کریم در باب شهدا و کشته شدن در راه خدا، فراوان گفته شده اما دو ویژگی خاصی دارد که یکی خطاب به وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) و دومی عموم مردم است.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که شهدا را مثل اموات خود نپندارید که مرده‌اند، حیات طبیعی آن‌ها قطع شده ولی زنده تر از مردم عادی هستند و درک و فهم انسان‌ها در حدی نیست که بفهمند که آن‌ها چگونه زنده هستند.

وی ادامه داد: ما مرده به کسی می‌گوییم که از این عالم به برزخ منتقل شده و در آن‌جا دوباره زنده می‌شود، در حالی که ذات اقدس الهی تاکید دار که شهدا در این عالم هم زنده‌اند و اگر آن‌ها را مثل مردگان خود بپندارید، یقینا خودتان خواهید مرد. زنده بودن شما به این است که آن‌ها را زنده بدانید چرا که شاید در ظاهر از دست رفته‌اند ولی در باطن از به دست آورندگان هستند.

ولایی گفت: خداوند متعال، شهدا را به نخستین صفت خود در آیه‌الکرسی یعنی «حی» مزین کرده و جنس زنده بودن آن‌ها متفاوت از مردگان عادی است.

وی با بیان این‌که شهدا در این عالم به ما یاری می‌رسانند، اظهار کرد: همه چیز دور حیات است و هر تاثیری در دنیا، سوار بر حیات بودن است. زنده هستیم که می‌بینیم، می‌فهمیم و حرکت می‌کنیم. در واقع پایه هرچیزی بر زنده بودن است.

وی ادامه داد: مردم ایران، فکر استکبارستیزی را از آغاز انقلاب اسلامی از امام راحل فهمیدند اما بزرگان می‌فرمایند که بین فکر اصلی با عینت بیرونی فاصله بود. کلیت ندارد بلکه غالبیت دارد. فکر تولید می‌شود اما فراتر از عینیت است و تا به عمل تبدیل شود، زمان می‌برد.

نماینده ولی فقیه در قرارگاه شمالغرب سپاه گفت: حق طلبی و عزت طلبی نیز در ابتدا فقط فکر بود و سپس تبدیل به خواسته شد و الان نیز عینیت فعلی یافته است. قبل از آغاز این فرهنگ، در عالم دونوع ارتباط دیپلماسی بین دولت‌ها و دپیلماسی عمومی بود اما آنچه که شهدا در حقیقت بیرونی به صورت ملموس ایجاد کرده‌اند، فرهنگ مقاومت است که منشا آن نیز عاشورا است. استکبار، گرگ‌ها و قدرتمندان عالم در هضم این قدرت مقاومت مانده‌اند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص غزه، افزود: حماس یک گروه است و حتی دولت هم نیست اما سیلی که به اسرائیل زده، باعث شده تا تلاویو آشوب شود.

وی ادامه داد: مردم به دور از دین و مذهب، دو دسته هستند. یک دسته به طور کلی حق طلب هستند و در باطن، طرف حق قرار دارند ولی طرف دیگر، دارای بنیاد درونی شهوت و ظلم بوده و طرف باطل قرار دارند. یک دسته هم آواره ماندگان هستند که دمادم ظهور امام زمان(عج)، این گروه میانی حذف می‌شود.

وی با اشاره به این‌که امام حسین(ع) با واقعه کربلا، تکلیف همه ما را روشن کرده است، گفت: اکنون جریانی که در غزه رخ می‌دهد، ماجرای عاشورایی است و بعد از امام(ع) نیز هرکسی که حق طلب است، باید عاشورایی باشد. شعار مقاومت، دنیا را به دو طرف تقسیم کرده که یکی طرفدار آمریکا و اسرائیل و دیگری طرفدار غزه و فلسطین هستند که مرکز طرفداران غزه، ایران بوده و مغز آن نیز مقام معظم رهبری است.

ولایی با اشاره به واقعیت‌های اتفاق افتاده در جنایات اسرائیل علیه غزه و حمایت آمریکا از آن، افزود: اکنون کشورهای منطقه به این باور رسیده‌اند که آمریکا، عامل ناآرامی‌ها است. به حدی که بن سلمان نیز وقتی می‌بیند که آمریکا نمی‌تواند امنیت اسرائیل را تامین کند، ترسیده که چگونه امنیت او را تامین خواهد کرد.

وی با بیان این‌که تاکنون کسی جرئت نمی‌کرد که حتی یک سنگ به پایگاه آمریکا بزند ولی الان مواضع آن در منطقه بمباران می‌شود، تاکید کرد: آمریکا، به معنای واقعی کلمه ضعیف شده است.

وی خاطرنشان کرد: به برکت شهدای گرانقدر، آمریکایی‌ها قبلا می‌گفتند که بمب استراتژیک ایران، جوانان شیعه هستند اما الان در نهان خانه و مجالس مخفی خود اذعان می‌کنند که عمق استراتژیک ایران به جوانان سنی عرب و غیرعرب رسیده است. اکنون تمامی دشمنان انقلاب و باطل طلبان به گوش همه می‌رسانند که مردم در انتخابات شرکت نکنند، در این راستا باید باور کنیم که اکنون دنیا به دو دسته تقسیم شده که مرکز یکی از آن، ایران و دیگری نیز آمریکا است. باید انتخابات را در این سطح ببینیم و بدانیم که مشارکت ما چه تاثیر بزرگی در دنیا دارد.

 

تمامی افتخارات، پیشرفت، عزت و قدرت ما در دنیا به واسطه پیروی از ولایت امر مسلمین است

 

رئیس دانشگاه تبریز نیز در ادامه گفت: تمامی افتخارات، پیشرفت، عزت و قدرت ما در دنیا به واسطه پیروی از ولایت امر مسلمین است.

صفر نصرالله زاده اظهار کرد: ۲۷ دی ۶۵، واقعه‌ای است که ۲۲ نخبه و جوان و ایثارگر در دانشکده فنی دانشگاه تبریز شهید شدند و چه افتخار بزرگی برای ما آفریدند.

وی افزود: ما امروز با افتخار از این شهدا یاد می‌کنیم که باعث شدند تا دانشگاه تبریز به مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور شرف یابد و این مشرف شدن، به واسطه خون پاک این شهدا است.

وی با بیان این‌که ما مدیون شهدای بزرگوار هستیم، گفت: شاید بدون تردید بتوان گفت که هیچ وصیتنامه‌ای از این شهدا نیست که در خصوص پیروی از ولایت حرفی نزده باشند. بنابراین، اولین وظیفه ما حمایت از ولایت امر مسلمین است. تبعیت به زبان نیست بلکه به عمل، کار و عزت آفرینی است.

نصرالله زاده گفت: امروز وظیفه اساتید نخبه ما برای حمایت از ولایت فقیه، کار و تلاش، علم آموزی و خودکفایی است.

وی با بیان این‌که حمایت به معنای واقعی باشد و اگر نباشد، هیچ چیز دیگری نخواهد بود، اظهار کرد: تمامی افتخارات ما و پیشرفت، عزت و قدرت ما در دنیا به واسطه پیروی از ولایت امر مسلمین است.

وی، خدمت بی منت به مردم، کمک به اقتدار کشور و رعایت پوشش اسلامی را از جمله موارد گفته شده در وصیتنامه شهدا عنوان کرد.

رئیس دانشگاه تبریز گفت: شهدای عزیز، زندگی و همه چیز خود را گذاشتند و از خود عبور کردند و کمترین کار ما این است که در راستای پیروی از ولی امر در راه خدمت به مردم و افزایش اقتدار کشور تلاش کنیم.

گفتنی است؛ حاضران در این برنامه، در ادامه از محل کارگاه فنی بمباران شده که امروز تبدیل به یک موزه شده است، بازدید کرده و با عکس‌های این شهدای عزیز انس گرفتند.

شایان ذکر است؛ ۲۷دی‌ماه، سالگرد شهادت ۲۲ نفر از دانشگاهیان در کارگاه فنی دانشگاه تبریز بر اثر بمباران رژیم بعثی است. دانشجویانی که در راه دفاع از میهن اسلامی خود تا پای جان ایستادند و از تخصص‌های فنی و علمی خود استفاده کردند تا نیاز جبهه را برطرف سازند.

شهید هاشم اخترشمار، شهید عباس ارشدی پور، شهید بیاض‌علی اسدی فرد، شهید یعقوب اسماعیل زاده جیقه، شهید سعید امیرخانی، شهید مهدی امیرکاظمی، شهید سیدمحسن امین جواهری، شهید مرتضی جابری، شهید عادل جعفری نویمی پور، شهید ایرج (سجاد) خلوتی، شهید حسین رضاپور، شهید علیرضا رضوانجو، شهید مرتضی زمانپور نیاوران، شهید حسین شیرین سرند، شهید شیرزاد شریفی، شهید صدیار صفری، شهید علی فصیح کجابادی، شهید رحمان قفل‌گری، شهید علیرضا کریمی وفایی پور، شهید محسن محمدی غریبانی، شهید فؤالدین محمودی نیا دهشتران و شهید حمیدرضا ملکوتی خواه اسامی دانشجویان و دانشگاهیان دانشگاه تبریز است که در ۲۷ دی سال ۶۵ به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

مدیریت کارگاه فنی دانشگاه تبریز در آن زمان بر عهده جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی بود.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی


نظر شما :