چهارمین نشست هم‌اندیشی شبکه‌سازی فعالیت‌ها و همکاری‌های بین واحدهای جهاددانشگاهی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان برگزار شد

۲۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۸ کد : ۶۹۵۲۲ تاپ خبر عمومی
تعداد بازدید:۱۵۸
چهارمین نشست هم‌اندیشی شبکه سازی فعالیت‌ها و همکاری‌های بین واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان در تبریز برگزار شد.
چهارمین نشست هم‌اندیشی شبکه‌سازی فعالیت‌ها و همکاری‌های بین واحدهای جهاددانشگاهی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان برگزار شد

علی اصغر فاتحی‌فر، رییس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی در این نشست گفت: ما واحدهای جهاددانشگاهی در منطقه شمالغرب، باید چند مورد از مسائل منطقه‌ای را احصا کرده و برای آنها برنامه ریزی کنیم، گام اول و راحت‌ترین مسیر بستر آموزش مجازی است که باید با استفاده از آن ظرفیت‌های همدیگر را شناسایی کنیم.

وی بر لزوم واقع نگری در مورد ظرفیت و توانمندی‌های جهاد دانشگاهی تاکید کرد و افزود: واقعیت این است که ما باید با توجه به ظرفیت‌های خودمان با مسئولان استان و منطقه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعامل داشته باشیم.

وی‌‌ نیروی انسانی را مهم‌ترین عامل در افزایش بهره‌وری دانست و افزود: ما باید به نیروی انسانی و همکاران در بدنه جهاددانشگاهی توجه ویژه‌ای داشته‌ باشیم که در این راستا ما در جهاددانشگاهی استان با اهمیت دادن به بخش آموزش، شاهد درآمد زایی بسیار خوبی دراین بخش بودیم، تا زمانی که نیروی انسانی پیشرفت نکند نمی‌تواند سازمان توسعه یابد.

وی همچنین پیشنهاد کرد با برگزاری مسابقات ورزشی، همدلی و هم افزایی را بین جهادگران دانشگاهی منطقه ایجاد کنیم.

 

حسام رسولی، رییس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل نیز در این جلسه بر لزوم تعیین مدل همکاری عملیاتی میان واحدهای جهاددانشگاهی منطقه(اردبیل، ارومیه، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی) تاکید کرد و افزود: محصولات هر استان برای عرضه و مبادله باید مشخص شود و پیشنهاد ما در این راستا این است که چالش مشترک منطقه‌ای در استان‌های آذری و شمالغرب اعم از فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و سیاسی را تبیین کنیم و همچنین مسئولان منطقه‌ای را برای پاسخگویی و همکاری پای کار بیاوریم.

وی به مسئله رودخانه ارس پرداخت و گفت: بعد از دریاچه ارومیه، رودخانه ارس چالش جدی است که با آن روبرو هستیم و با سدسازی‌های ترکیه در آینده اختلافات منطقه‌ای زیادی در این زمینه خواهیم داشت که واحدهای جهاددانشگاهی می‌توانند به این قضیه بپردازند.

وی بر لزوم تشکیل رینگ گردشگری در استان های شمالغرب تاکید کرد و افزود: ما باید در حوزه فرهنگی،  رویکرد اقتصادی داشته باشیم که می‌توان به برگزاری مسابقات ورزشی در این زمینه اشاره کرد و همچنین با راه‌اندازی نشریه الکترونیکی منطقه‌ای می‌توانیم در دراز مدت اتحاد منطقه‌ای را در سطح کلان نشان دهیم.

رسولی تصریح کرد: ما با تاسیس یک شرکت می‌توانیم در حوزه‌های تجارت، خرید مواد اولیه و بخش تولید ایفای نقش بهتری داشته باشیم.

وی به تغییر روش و سبک‌ کشاورزی تاکید کرد و افزود: همه محصولات کشاورزی بر پایه آب است و در کشور و منطقه با بحران آب مواجه هستیم و ما باید در راستای تغییر روند صنعت بر روی مقوله هایی جدید فکر کنیم که در آینده بیشتر کاربرد داشته باشند. امروزه هر کسی در اردبیل کار کشاورزی و تولید سیب زمینی کرده دچار مشکل و زیان شده است.

وی تصریح کرد: آینده جهان و کشور مبتنی بر هوش مصنوعی و رمز ارزها خواهد بود.

رسولی، دولت را نتیجه خواه عنوان کرد و ادامه داد: ما باید کاری کنیم که استاندارها دنبال همکاری و تعامل با ما باشند نه که ما برای گرفتن و همکاری با ارگان های دولتی پیشقدم بشویم.

وی ادامه داد: ما باید همکاری شبکه‌ای داشته باشیم و در همکاری و همیاری شبکه‌ای، منبع و موضوع واحدی داریم که باید آن را در منطقه مشخص کنیم که می‌توان به موضوعات گردشگری، گیاهان دارویی و انرژی اشاره کرد.

 

طاهر یوسفی امیری، رییس جهاد دانشگاهی واحد زنجان نیز در این نشست، مسئله آب را مهم‌ترین موضوع کشور عنوان کرد و گفت: در اهمیت آب شکی نیست ولی باید توانایی جهاددانشگاهی نیز در نظر گرفته شود که جهاد چگونه می‌تواند در سطح کلان تاثیرگذار شود.

وی بر اهمیت فرهنگ سازی در عرصه های مختلف اجتماعی تاکید کرد و افزود: ما می‌توانیم در بحث آداب رسوم منطقه‌ای، مشاغل خانگی، فرهنگ عمومی جامعه، اشتغال و آینده جوانان که حاکمیت هم  حمایت می‌کند و دغدغه‌ی مشترکی میان ارگان ها وجود دارد، طرح و فعالیت هایی انجام دهیم.


رضا حسین زاده، رییس جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان‌غربی‌ هم در این جلسه به آنالیز عملکرد برگزاری جلسات مشترک روسای جهاد دانشگاهی استان های شمالغرب اشاره کرد و گفت: ما باید ببینیم بعد از برگزاری چهار جلسه چه گام هایی برداشته شده و چه عملکردی داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: در محدوده رودخانه ارس، پسته و گردو که محصولات کشاورزی کم‌آب بر هستند کشت می‌شوند و در راستای کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری‌ چغندر و سیب که مصرف آب زیادی دارند باید با تغییر الگوی کشت این دو محصول تغییر یابند.

وی به راه‌اندازی کارخانه صنعتی در منطقه تاکید کرد و افزود: ما می‌توانم با همیاری و همکاری علم، زمان و قدرت را با هم سهیم شویم تا کار ماندگاری برای سال های سال به یادگار بگذاریم و در این راستا طرح تاسیس کارخانه‌ تولید اسانس تام از گیاهان معطر آذربایجان‌غربی را برای دفتر مرکزی جهاددانشگاهی ارائه داده‌ایم چرا که روش استخراج اسانس تام در صنعت از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

حسین‌زاده به مشکل کم آبی در منطقه قره ضیاءالدین آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: مردم با توجه به کمبود آب به احداث گلخانه روی آوردند و همچنین مردم در استان توجیهی برای کشت گیاهان دارویی مانند استوخودوس ندارند در حالی که می‌توانند با کشت همین گیاه دارویی سود اقتصادی داشته باشند.

وی بهترین راه تولید را کشاورزی دانست و گفت: تولید موادغذایی در کشور با کاهش مواجه شده و کشاورزان به شهرها مهاجرت می‌کنند و ما باید در این زمینه کار فرهنگی بسزایی انجام دهیم و همچنین ما باید متناسب با سطح فناوری خودمان حرکت کنیم و باید با بهره‌وری مناسب و با استفاده از تکنولوژی و فناوری از خام فروشی محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم.

وی از افتتاح برنامه خدمات درمانی و پزشکی در منزل توسط این واحد تا اواخر اردیبهشت ماه در جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی خبر داد و گفت: ما با توجه به توانمندی های خود باید با سازمان های دیگر تعامل داشته باشیم‌ و در راستای نیازمندی به خدمات پزشکی و درمانی در منزل و تولید گیاهان دارویی درصدد افتتاح این مرکز در ارومیه هستیم.

 

ابراهیم ایران نژاد، سرپرست پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم به مسیردهی، فرهنگ سازی و ایده پردازی جهاد دانشگاهی برای موضوعات مختلف اشاره کرد و گفت: ما به صورت مستقیم برای حل مشکلات وارد نمی‌شویم و صرفا با ایده پردازی، مسیردهی و راهگشایی برای دستگاه و ارگان های مختلف کار و حرفه خود را به پیش می‌بریم.

وی افزود: ما در کارگروه های مشخص شده بر حسب توانایی، سهمی را برای استان‌های مختلف در نظر خواهیم گرفت و اگر ما این امر را به صورت پایلوت اجرایی کنیم دیگر استان‌ها می‌توانند از تجارب ما بهره لازم را ببرند.

وی به ورود هوشمند برای کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما مسئولیت مدنی خود را حل کنیم و باید پروژه‌های کلان و در سطح ملی داشته باشیم و این امر موجب حل خود به خود موانع درونی می‌شود و بخش های مختلف فرهنگی، پشتیبانی و فناوری با یکدیگر اشتراک یافته و به یکدیگر وصل می‌شوند.

ایران‌نژاد، از تشکیل پنج کارگروه کشت‌های جایگزین و آب و انرژی، آموزش‌های مجازی و تولید محتوا با محوریت اشتغال، ارائه خدمات پزشکی و درمانی، گردشگری با موضوعات فرهنگی، هوش مصنوعی و IT خبر داد و ادامه داد: آذربایجان‌شرقی دبیر کارگروه آب و انرژی و کشت‌های جایگزین، زنجان دبیر کارگروه آموزش‌های مجازی و تولید محتوا و کارگروه هوش مصنوعی، آذربایجان‌غربی دبیر کارگروه ارائه خدمات پزشکی و درمانی و اردبیل دبیر کارگروه گردشگری با موضوعات فرهنگی بوده و دبیرخانه مرکزی نیز جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی خواهد بود.

توحید لطفی، معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی استان نیز در این جلسه بر لزوم استفاده از مشارکت مردمی در اجرای پروژه‌ها تاکید کرد و گفت: ما باید در جهاد دانشگاهی کار بر زمین مانده را برداریم، با توجه به ساختار سازمانی در تولید محصولات و کالاهای مختلف عملا دستمان بسته است و ما توان رقابت با بخش خصوصی را نداریم.

وی به درآمدزایی توام با تاثیرگذاری اجتماعی تاکید کرد و ادامه داد: ما باید با مشارکت و همکاری سازمان های مردم نهاد مختلف باید فعالیت های مردمی‌ و درآمدزایی از جمله طراحی نرم‌افزاری در حوزه گردشگری ایجاد کنیم که هم درآمد‌زایی داشته باشیم.

اکبر شوقی، معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه به تعامل و همکاری با دولت و مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و افزود: ما این جلسات را با دید، نگرش و ظرفیت خودمان پیش می‌بریم در حالیکه از کمک، همکاری و همیاری سازمان و ارگان های مختلف غافل هستیم.

وی تصریح کرد: در سال بعد ما می‌توانیم با برگزاری نشست منطقه‌ای با استانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم‌افزایی داشته باشیم و باید در راستای توسعه و پیشرفت کشور در دولت نقش تاثیرگذاری ایفا کنیم.

حسنلو،‌ معاون پشتیبانی جهاد دانشگاهی واحد زنجان نیز در این جلسه بر مشارکت و تعامل بیش از پیش واحدهای جهاد دانشگاهی استان‌های شمالغرب تاکید کرد و افزود: ما باید به دارایی و توانایی های خودمان تکیه کنیم و تعاملات داخلی را افزایش دهیم و باید از تجارب بخش های موفق در هر استان برای الگو گیری بهره لازم را ببریم.

 

انتهای پیام

 

text to speech icon

نظر شما :