نماینده مردم تبریز در بازدید از مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی اظهار کرد:

لزوم افزایش پوشش بیمه ای درمان ناباروری

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۰:۱۰ کد : ۸۰۱۷ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۷۶۴
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی از مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی تبریز بازدید کرده و در جریان خدمات و تجهیزات و همچنین چالش‌های این مرکز درمانی قرار گرفت.
لزوم افزایش پوشش بیمه ای درمان ناباروری

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، دکترمحمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نهم اردیبهشت ماه در این بازدید اظهار کرد: اقدامات جهاددانشگاهی استان در حوزه درمان ناباروری بسیار قابل تقدیر بوده و این مجموعه حرکتی جهادی و روبه جلو در این رابطه دارد.

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی با جهاد علمی طی ۴۰ سال منشاء خدمات بسیاری بوده است، افزود: باید برای کمک و حمایت از این مجموعه همه دست به دست هم دهیم، البته این مجموعه در مقابل کمبود امکانات متوقف نشده و فعالیت‌هایش را در مرکز درمان ناباروی، مجاهدانه پیش می‌برد، از این‌رو بسیاری از دستگاه‌ها باید از این مرکز درس گرفته و بدانند که محدویت امکانات مانع فعالیت‌ نمی‌شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در ادامه به هزینه‌های درمان ناباروی در کشور اشاره کرد و گفت: مردم مطالباتی در این رابطه دارند و حتی برخی مطرح می‌کنند اگر هزینه‌های درمان ناباروری خانواده تامین نشود، زندگی‌شان دچار فروپاشی خواهد شد، از این رو توجه به این حوزه بسیار ضروری است.

وی با بیان این‌که "خانواده" در جمهوری اسلامی ایران یکی از ارکان مهم جامعه است، افزود: برای تقویت پایه‌های این رکن باید در حوزه درمان ناباروری هزینه کنیم، البته هزینه در این حوزه به مثابه‌ سرمایه گذاری است و فواید بسیاری برای جامعه دارد.

سعیدی با بیان این‌که طرح تعالی جمعیت در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، افزود: بخشی از مفاد طرح بررسی شده اما بخش‌هایی از آن مانده که می‌توانیم از نطر فکری از تجربیات و اطلاعات جهاددانشگاهی استفاده کنیم و همچنین یک سری تبصره و مفادی باید بدان اضافه شود تا دولت مکلف به تامین بخشی از هزینه‌های درمان ناباروری شده و حمایت‌های مالی و بیمه ای برای متقاضیان درمان ناباروری ارئه دهد.

وی با بیان این‌که آموزش و فرهنگ‌سازی نیز در این رابطه اهمیت دارد، چرا که رابطه معناداری بین افزایش سن ازدواج و ناباروری وجود دارد، گفت: آمار۲۲ درصدی ناباروری در کشور قابل تامل بوده و باید با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی این میزان را به حداقل برسانیم. تمام دستگاه‌های متولی نیز باید مکلف به فعالیت در این رابطه شده و این موضوع باید در نظام آموزش کشور جای گرفته و همچنین بحث‌های مشاوره‌ای برای جوانان در خصوص سن مناسب ازدواج باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر جعفر محسنی رییس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، نیز در این بازدید با بیان این‌که میزان ناباروری در جهان ۱۵ درصد بوده اما در کشور ما ۲۲ درصد است، افزود: در استان نیز هرچند مطالعاتی در این رابطه انجام نشده اما با توجه به تراکم جمعیتی شمالغرب، احتمال می‌دهیم حداقل میزان ناباروری ۲۲ درصد باشد.

وی در ادامه افزود: مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی تبریز از سال ۹۰ شروع به کار کرده و دارای کادر تخصصی مجرب در سطوح مختلف است.

دکترمحسنی استان اظهار کرد: در سال ۹۷ نزدیک ۱۸ هزار زوج از مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی خدمات دریافت کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که در شمالغرب کشور مرکز تشخیص و درمان سرطان سینه وجود ندارد، افزود: یک نفر از هر هشت خانم در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند؛ میزان شیوع این بیماری نیز در دنیا بالای ۵۵ سال بوده اما در ایران بین ۴۰ تا ۴۵ سال است که با توجه به اینکه این بیماری در سن پایین گریبان مادران خانواده را می‌گیرد مقابله با ان بسیار اهمیت دارد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت پرداختن به این حوزه تاکید کرد: جهاددانشگاهی استان مطالعاتی در این رابطه انجام داده تا مجموعه‌ای در استان در خصوص پیشگیری و درمان سرطان پستان راه‌اندازی کند، البته بخشی از تجهیزات هم خریداری شده که به تکمیل نیازمند است.

 
 

text to speech icon

نظر شما :