طرح «توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانواده» در آذربایجان شرقی اجرا می‌شود

۰۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۲ کد : ۸۲۵۰ تاپ خبر تجاری سازی فناوری و اشتغال
تعداد بازدید:۷۴۶
در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری و رییس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون استان، هماهنگی‌های لازم برای اجرای طرح «توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانواده مبتنی بر بهره‌مندی از الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی» در آذربایجان شرقی انجام شد.
طرح «توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانواده» در آذربایجان شرقی اجرا می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دکتر جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان در این جلسه با بیان این‌که اجرای این طرح با رویکرد اشتغال برای بانوان سرپرست خانوار، ارزش بسیاری بالایی دارد، اظهار کرد: بیکاری یکی از معضلات اصلی جامعه بوده و ایجاد اشتغال به ویژه برای بانوان سرپرست خانوار که در کنار امورات مادری، معیشت خانواده را نیز تامین می‌کنند، اهمیت بسیاری دارد.

  وی با تاکید بر این‌که مقرر شده این طرح با رویکرد ایجاد اشتغال برای شش هزار بانوی سرپرست خانوار در 23 استان کشور اجرایی شود، گفت: سهم آذربایجان شرقی در این طرح، ایجاد اشتغال برای 310 نفر است.

  دکتر محسنی در ادامه به تلاش‌های جهاد دانشگاهی استان طی سال‌های اخیر در رابطه با ارائه آموزش و توانمندسازی اقتصادی زنان اشاره کرد و گفت: در میانگین جهانی حدود 30 تا 40 درصد افرادی که آموزش دریافت می‌کنند، به اشتغال می‌رسند اما ما برآنیم در قالب این طرح برای تمامی این 310 نفر اشتغال‌زایی کنیم.

  رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با بیان این‌که این طرح به صورت ملی توسط سازمان تجاری سازی، فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: در این جلسه برآنیم تا هماهنگی‌های لازم جهت اجرایی شدن این طرح انجام شده و اجرای این طرح در استان کلید بخورد.

 عملیاتی شدن آموزش‌ها گامی مهم در توانمندسازی اقتصادی بانوان سرپرست خانوار

دکتر رقیه صادق زاده مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اجرای «توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانواده» را بسیار ارزشمند توصیف کرد و افزود: تاکنون برنامه‌ها و طرح‌های آموزشی بسیاری در این رابطه اجرایی شده اما بحث عملیاتی شدن این آموزش‌ها و ایجاد اشتغال پایدار برای بانوان سرپرست خانوار موضوع مهمی است که امید است در قالب این طرح اجرایی شود.

 وی تاکید کرد: باید در کنار ارائه آموزش، توانمندسازی و هدایت، تسهیلاتی نیز در اختیار این بانوان قرار گیرد تا بتوانند به اشتغال پایدار دست یابند، ما نیز باید دست به دست هم دهیم تا این طرح با قوت تمام اجرا شود.

دکترصادق زاده، با اشاره به چالش‌های دایر شدن صندوق‌های خرد روستایی در برخی مناطق اظهار کرد: باید در کنار امکانات، بسترهایی برای استفاده از آن نیز فراهم شود.

  مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی در خاتمه گفت: توانمندسازی اقتصادی بانوان سرپرست خانوار در بستر آموزش و حمایت، نتایج خوبی خواهد داشت.

اجرای مرحله اول طرح با همکاری خوب دستگاه‌های مذکور همراه بود

مهندس اکبر اسمعیلی معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه به شرح جزئیات این طرح پرداخت و افزود: این طرح در پی عقد قراردادی مابین جهاددانشگاهی کشور، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کشور اجرا می‌شود.

وی با بیان این‌که در مرحله اول، این طرح در 9 استان‌ مرزی و کم برخوردار اجرایی شد، افزود: در مرحله دوم نیز 23 استان کشور در این طرح مشارکت کرده و سایر استان‌ها نیز در مرحله سوم، این طرح را اجرایی می‌کنند.  

اسمعیلی با تاکید بر این‌که اجرای این طرح در مرحله اول با همکاری خوب دستگاه‌های مذکور همراه بود، بیان کرد: این طرح بیشتر بر روی زنان سرپرست خانوار متمرکز است و انواع مختلفی از آموزش‌ها و حمایت‌ها در این طرح پیش بینی شده تا جامعه هدف طرح توانمندسازی شده و به اشتغال پایدار دست یابند.

وی با تاکید بر این‌که سایتی هم در این رابطه طرای شده و تجارب 9 استان در مرحله اول طرح نیز در آن ارائه شده است، افزود: هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا استارت کار در آذربایجان شرقی نیز زده شود.

معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در خاتمه یادآور شد: خود اشتغالی و بهبود معیشت زنان سرپرست خانواده، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی بزای ایجاد اشتغال پایدار و مولد و همچنین اتصال صاحبان کسب و کار خانگی به بازارهای هدف از جمله اهداف پیش‌بینی شده در این طرح است.

 ارائه تسهیلات به پشتیبان‌های طرح

مهندس جلیل روحانی، رئیس  اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این جلسه با تاکید بر بهره‌گیری از الگوی توسعه مشاغل خانگی گفت: در این الگو چالش‌های مشاغل خانگی و همچنین وضعیت فعلی مشاغل خانگی مطرح شده است.  

وی با تاکید بر رسیدن به وضعیت مطلوب در حوزه مشاغل خانگی، اظهار کرد: در این رابطه باید پشتیبان محور شده، در شناسایی بازار موفق عمل کرده و رشته‌های جدید را شناسایی کنیم و همچنین توان رقابتی با بنگاه‌های اقتصادی و... را داشته باشیم تا برنامه‌ها به ایجاد مشاغل پایدار منجر شده و برای اقتصاد کشور ارزش افزوده تولید کند.  

روحانی با بیان این‌که طبق الگوی ترسیم شده در این رابطه مقرر است با کم‌ترین تسهیلات به بیشترین اشتغال دست یابیم، گفت: اداره کل تعاون استان به عنوان ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به عنوان مجری الگوی توسعه مشاغل خانگی و همچنین به عنوان یکی از شرکای اجتماعی طرح برای حمایت از زنان سرپرست خانوار در خدمت جهاد دانشگاهی استان و اداره کل امور بانوان استانداری است.

وی با بیان این‌که رویکرد ما در رابطه با موضوعات علمی است، یادآور شد: مطالعات انجام شده در راستای اجرای این طرح در استان ارائه شود و یا اگر مقرر است این مطالعات در ادامه انجام شود، در خدمت دستگاه‌های دخیل در اجرای این طرح هستیم و آمادگی خود را در این رابطه اعلام می‌کنیم.

  روحانی ضمن اعلام آمادگی برای ارائه تسهیلات به پشتیبان‌های معرفی شده در قالب این طرح،  اظهار کرد: چون مقرر است 310 نفر جامعه هدف بصورت پشتیبانی تسهیلات دریافت کنند، از این رو بعد از شناسایی افراد و پشتیبان‌ها و همچنین ارائه آموزش‌ها، در اولین فرصت تسهیلات چهار درصدی تا سقف 100 تا 150 میلیون تومان از اعتبارات سال 98 به پشتیبان‌ها داده می‌شود.

انتهای پیام

text to speech icon

نظر شما :